Silnik 1.3 Multijet od Fiata – najważniejsze informacje

Silnik 1.3 Multijet jest produkowany w Polsce, a dokładnie w Bielsku-Białej. Inne miejsca, gdzie konstruuje się jednostkę to Ranjang In, Pune i Gargaon, Haryana w Indiach. Motor zbiera pozytywne oceny, a potwierdzeniem jest nagroda International „Engine of The Year” w kategorii pojemności od 1 do 1,4 l z 2005 roku. Przedstawiamy najważniejsze informacje o tym silniku.

Rodzina silników Multijet – czym się charakteryzuje?

Na samym początku warto opisać nieco bardziej szczegółowo samą rodzinę silników Multijet. To określenie zostało nadane przez grupę Fiat Chrysler Automobiles gamie jednostek turbodiesla, które wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa Common Rail.

Co ciekawe, jednostki Multijet, pomimo że są kojarzone głównie z Fiatem, montuje się też w niektórych modelach aut Alfa Romeo, Lancii, Chryslera, Ram Trucks, a także Jeepa i Maserati.

Model 1.3 Multijet był wyjątkowy w swojej kategorii

Silnik 1.3 Multijet w momencie wprowadzenia na rynek, był najmniejszą czterocylindrową, wysokoprężną dostępną jednostką, która osiągała zużycie paliwa na poziomie 3,3 l/100 km. Spełniała normy emisji spalin bez konieczności stosowania filtra DPF.

Kluczowe rozwiązania konstrukcyjne w jednostkach

W motorach Multijet zastosowano kilka rozwiązań, które bezpośrednio wpływają na znakomitą pracę silników, a także oszczędność paliwa. Pierwszą z cech jest to, że spalanie paliwa zostało podzielone na kilka wtrysków – po 5 na każdy cykl spalania.

Wpływa to bezpośrednio na lepszą, bardziej efektywną pracę m.in. w dolnym zakresie obrotów, a cały proces generuje mniej hałasu i pozwala zredukować ilość pobieranego paliwa przy zadowalającej mocy.

Nowe generacje motorów Multijet

W silnikach nowszej generacji jeszcze bardziej podkręcono parametry spalania paliwa. Zastosowano nowsze wtryskiwacze i hydraulicznie zrównoważony zawór elektromagnetyczny, co zapewniło jeszcze wyższe ciśnienie wtrysku – 2000 barów. Umożliwiło to wykonanie do ośmiu kolejnych wtrysków na cykl spalania. 

Dane techniczne silnik 1.3 Multijet

Dokładna pojemność skokowa rzędowego, czterocylindrowego silnika wynosiła 1248 cm³. Miała otwór cylindra o rozmiarze 69,6 mm i skok tłoka 82,0 mm. Konstruktorzy zdecydowali się na zastosowanie układu zaworowego DOHC. Waga sucha motoru sięgała 140 kilogramów.

Silnik 1.3 Multijet – w jakich modelach aut montowano poszczególne wersje?

Silnik 1.3 Multijet ma aż pięć wersji. Modele 70 PS (51 kW; 69 KM) i 75 PS (55 kW; 74 KM) są stosowane w Fiacie Punto, Panda, Palio, Albea, Idea. Motory montowano także w modelach Opla – Corsa, Combo, Meriva, a także Suzuki Ritz, Swift i Tata Indica Vista. 

Z kolei wersje o zmiennej geometrii dolotu 90 PS (66 kW; 89 KM) stosowano w modelach Fiata Grande Punto i Linea, a także w Oplu Corsa. Jednostka napędowa była też elementem Suzuki Ertiga i SX4 oraz Tata Indigo Manza i Alfy Romeo MiTo.

Warto też nadmienić, że motor o mocy 95 PS (70 kW; 94 KM) z generacji Multijet II oraz silnik o mocy 105 PS (77 kW; 104 KM) wstawiano w Lancii Ypsilon.

Eksploatacja jednostki napędowej

Podczas użytkowania silnika 1.3 Multijet należało pamiętać o kilku kwestiach związanych z eksploatacją jednostki. W przypadku tego modelu masa całkowita nie jest duża. Dlatego gumowe amortyzatory mocowań wytrzymują dość długo – nawet do 300 000 km. Należy je wymienić wtedy, gdy pojawiają się odczuwalne wibracje – pierwszym elementem do zmiany jest najczęściej tylny amortyzator.

Niekiedy mogą pojawić się problemy związane z błędem pedału przyspieszania. Przyczyną pojawienia się sygnału z czujnika położenia przyspiesznika, jest usterka styku w złączu ECU albo w skrzynce bezpieczników pod maską. Ten problem można rozwiązać za sprawą wyczyszczenia złączek. 

Czy silnik 1.3 Multijet jest wart polecenia? Podsumowanie

Zdecydowanie tak. Diesel sprawuje się dobrze nawet na przestrzeni długotrwałego użytkowania. W modelach tego silnika zamontowano stabilnie pracującą turbosprężarkę, zarówno w wersji o stałej, jak i zmiennej geometrii.

Działa bezproblemowo nawet przez 300 000 km lub więcej. Łącząc to z niskim spalaniem, a także dość wysoką mocą, silnik 1.3 Multijet jest dobrym wyborem i będzie się dobrze sprawował przez setki tysięcy kilometrów.

Dodaj komentarz