Powiedzmy sobie wprost – auta miejskie raczej nie potrzebują potężnych silników. Z takiego samego założenia wyszła grupa VAG, gdy do najpopularniejszych modeli Skody czy VW instalowała silnik 1.4 16V.
Silnik 1.4 16V MPI – dane techniczne
Opisywany motor w swoim debiucie pod maską Cordoby i Ibizy generował zawrotne jak na tamte czasy 101 koni mechanicznych. Jednak najpopularniejsze warianty rynkowe to 1.4 16V 75 KM oraz 80 i 86 KM. 4 cylindry, szesnastozaworowa głowica i sekwencyjny wtrysk benzyny powodowały, że ten niewielki wolnossący silnik okazywał się wystarczający do modeli miejskich.
Znalazł swoje miejsce w takich autach jak Skoda Fabia, Seat Ibiza, VW Golf czy VW Polo. Napędzał również nieco większego Seata Toledo czy Skodę Octavię. Jednostka ta w zamyśle konstrukcyjnym nie miała zapewniać imponujących osiągów, lecz niskie spalanie i niezawodność.
1.4 16V 75 KM – koszty paliwa
Podczas spokojnej jazdy apetyt silnika 1.4 16V spada nawet poniżej 6 litrów na 100 km. To bardzo dobry rezultat. Nieco gorzej wypada jazda po mieście lub z wysokimi prędkościami autostradowymi.
Tutaj trzeba liczyć się ze spalaniem na poziomie 8–9 litrów. Silnik 1.4 16V nie jest więc przesadnie paliwożerny, ale dla najbardziej oszczędnych jest jeszcze jedna bardzo dobra wiadomość.
W połączeniu z instalacją LPG IV generacji koszty eksploatacji mogą być jeszcze niższe. Dla wielu osób wybierających auto jako środek transportu do sklepu i z powrotem nie decyduje się na taką inwestycję.
Silnik VW 1.4 16V – ceny części i serwisu
Kolejna dobra wiadomość czeka na użytkowników tego silnika podczas regularnych wizyt w serwisie. Interwał olejowy zwykle określany jest na 12000–15000 kilometrów lub raz do roku. Silnik jest na tyle mały, że potrzebuje ok. 3,5 l oleju.
Nieco gorzej jest w przypadku zestawu napędu rozrządu – tutaj trzeba liczyć się z kosztem blisko 1000 zł. Jednak dobra informacja jest taka, że elementy te wymienia się raz na 90 000 kilometrów.
Silnik 1.4 16V nawet w przypadku awarii nie wymaga bardzo kosztownych napraw. Części eksploatacyjne są bardzo łatwo dostępne, a ich ceny zwykle są niskie. Przykład? Czujnik położenia wału korbowego to ok. 60 zł.
Co psuje się w 1,4 16V?
Mimo prostej konstrukcji jednostka ta nie jest pozbawiona wad. Jedną z najpoważniejszych jest marznąca odma. Bardzo silne mrozy i parkowanie auta na zewnątrz powodują, że olej z odmy cofa się i ulatuje bagnetem.
Przez to może dochodzić do zacierania silnika i konieczności jego wymiany. Na szczęście po roku 2002 producent zmienił ten element osprzętu i problem przestał występować.
Rozwiązaniem w autach sprzed zmiany jest czyszczenie odmy, jej regularna wymiana lub montaż grzałki. Nie jest to forma „druciarstwa”, bo zestawy naprawcze tego typu można dostać nawet w ASO. Producent również pokusił się o taki element w nowszych silnikach po zmianie.
Trzeba wspomnieć o jeszcze jednej ważnej kwestii, jaką są wypalające się pierścienie tłokowe. Pod wpływem eksploatacji może dojść do coraz większej konsumpcji oleju silnikowego.
Ten objaw związany jest z wypalaniem pierścieni. Konieczna jest ich wymiana, co oczywiście wiąże się z kosztami zdjęcia głowicy i demontażu całego silnika.
Jeśli gładzie tulei cylindrowych zostały uszkodzone, najlepszą opcją będzie ich szlif lub wymiana całego słupka. Poza tym w silniku awarii ulega przepustnica, cewki zapłonowe i czasami dochodzi do zapychania się filtra paliwa. Reszta usterek związana jest raczej z zaniedbaniami użytkownika.
Czy warto kupić auto z silnikiem 1.4 16V?
Bez względu na to, czy jest to VW Golf IV, Polo, czy inne auto z tym silnikiem, nadal warto po niego sięgnąć. Eksploatacja nawet bez instalacji gazowej jest tania, a serwisowanie nie wydrenuje twojego portfela. Nawet w przypadku awarii nie będzie żadnego problemu ze znalezieniem mechanika znającego ten silnik.
Pamiętaj jednak, że konstrukcja ta jest już wiekowa. Ponad dwudziestoletnie auta mają swoje czasy świetności za sobą, dlatego nie warto od nich zbyt wiele wymagać. Jeśli jednak zadbasz o swój egzemplarz, będzie jeszcze długo cieszył cię bezawaryjną jazdą.
Fot. główne: Swoolverton via Wikipedia, CC BY 3.0