Silnik 1.4 TDi montowano w pojazdach marki Volkswagen, Audi, Skoda i Seat, czyli wszystkich producentów z grupy VW. Diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa cechował się dobrą ekonomią, ale pojawiały się również głosy związane z uciążliwymi wadami, na przykład mocnymi wibracjami, czy problemami z naprawą skrzyni korbowej wykonanej z aluminium. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o 1.4 TDi, to zapraszamy do dalszej części artykułu.
Rodzina motorów TDi od Volkswagena – podstawowe informacje
Cechą charakterystyczną, jest zastosowanie technologii Turbocharged Direct Injection. Silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem zostały wyposażone także w chłodnicę międzystopniową. Warto zauważyć, że Volkswagen montuje je nie tylko w autach, ale i łodziach marki Volkswagen Marine, a także jednostkach przemysłowych Volkswagen Industrial Motor.
Pierwszym silnikiem TDi był motor typu straight-five i został zaprezentowany w 1989 roku przy modelu Audi 100 TDi sedan. Jednostka doczekała się modernizacji w 1999 roku. Projektanci dodali do niej wtrysk paliwa typu Common Rail. Miało to miejsce w przypadku silnika V8, który montowano w Audi A8 3.3 TDi Quattro. Co ciekawe, silnik TDi był stosowany także w autach wyścigowych kategorii LMP1.
Połączenie dwóch technologii – wtrysku bezpośredniego i turbodoładowania
W pierwszym przypadku system z wtryskiwaczami paliwa rozpyla olej napędowy bezpośrednio do głównych komór spalania. Tym samym występuje pełniejszy proces spalania niż ma to miejsce w komorze wstępnej tzw. wtrysku bezpośredniego, dzięki czemu moment obrotowy jest zwiększony a emisja spalin mniejsza.
Z kolei turbina napędzana spalinami spręża powietrze dolotowe i zwiększa moc oraz moment obrotowy w niedużej jednostce o małej pojemności skokowej. Oprócz tego motory TDi są wyposażone w chłodnicę międzystopniową po to, aby obniżyć temperaturę i zwiększyć gęstość sprężonego powietrza – zanim jeszcze będzie wprowadzone do cylindra.
TDi to oznaczenie marketingowe
Używają go marki należące do Grupy Volkswagena, a także Land Rover. Oprócz oznaczenia TDi Volkswagen używa też oznaczenia SDi – Suction Diesel Injection dla modeli wolnossących bez turbodoładowania, ale z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Silnik 1.4 TDi – podstawowe informacje
To trzycylindrowa jednostka, która została stworzona w 2014 roku celu zastąpienia modelu 1,2l z rodziny EA189, stosowano go również jako zamiennik czterocylindrowego 1,6 TDi. Co ciekawe, w mniejszej jednostce zastosowano niektóre części pochodzące właśnie z czterocylindrowego motoru, które zostały przekonfigurowane do układu trzycylindrowego.
Silnik 1.4 TDi został opracowany wg projektu downsizingu. Jednym z zabiegów było zmniejszenie masy skrzyni korbowej i boka cylindrów, wykonano te elementy z odlewanego grawitacyjnie stopu ALSiCu3. Dzięki temu masa motoru była mniejsza aż o 11 kg w porównaniu z wcześniejszą jednostką 1,2l TDi i 27 kg lżejsza 1,6l TDi.
W jakich modelach aut montowano silnik 1.4 TDi?
Jednostka napędowa z rodziny EA288 była montowana w pojazdach takich, jak:
Rozwiązania konstrukcyjne inżynierów Volkswagena
Jednostkę napędową wyposażono w wałek wyrównoważający, który był napędzany przez jednobiegową przekładnię 1:1 w kierunku przeciwnym niż wał korbowy. Zwiększono też skok tłoka do 95,5 mm, co pozwoliło uzyskać lepszą pojemność skokową.
Pozostałe rozwiązania konstrukcyjne to cztery zawory na cylinder, podwójne wałki rozrządu DOHC i zastosowanie głowicy cylindra o tej samej konstrukcji, co czterocylindrowe jednostki MDB. Zdecydowano się również na chłodzenie wodą, chłodnicę międzystopniową, katalizator, układ DPF, dwuobwodową recyrkulację spalin z nisko i wysokociśnieniowym EGR, a także na układ wtryskowy DFS 1.20 od producenta Delphi.
Dane techniczne – specyfikacja motoru 1.4 TDi
W silniku 1.4 TDi zastosowano blok cylindra i cylinder z aluminium. Jest to diesel z systemem Common Rail w konfiguracji 4-rzędowej z trzema cylindrami po cztery zawory na cylinder w układzie DOHC. Cylindry w motorze mają średnicę 79,5, a skok tłoka sięga 95,5 mm. Całkowita pojemność to 1422 ccm a stopień sprężania wynosi 16,1:1.
Dostępne są wersje o mocy 75 KM, 90 KM i 104 KM, a do odpowiedniego użytkowania silnika niezbędny jest olej VW 507.00 i 5W-30. Z kolei pojemność zbiornika na tę substancję wynosi 3,8l. Powinien być wymieniany co ok. 20 tys. km.
Eksploatacja jednostki napędowej – jakie występują problemy?
Podczas użytkowania silnik 1.4 TDi mogą pojawić się problemy związane z pompą wtryskową. Kosztowne usterki zaczynają się po przekroczeniu ok. 200 tys. km. Wadliwe są też pierścienie oporowe. Tuleje dość szybko się zużywają i są wskazywane jako jeden z najsłabiej wykonanych elementów jednostki napędowej. Z ich powodu powstaje nadmierny luz osiowy wału korbowego.
Zatykają się też filtry DPF, co sprawiało szczególnie dużo kłopotu w autach o niedużym przebiegu. Do pozostałych części, na których stan trzeba zwracać szczególną uwagę, należą m.in. wtryskiwacze silnikowe, przepływomierze i oczywiście turbosprężarka. Pomimo tego, że jednostka jest obecna na rynku dość długo, to poszczególne naprawy mogą generować spore koszty.
Czy auto z silnikiem 1.4 TDi to dobry wybór?
Pomimo upływu lat, silniki 1.4 TDi są wciąż dostępne w wielu używanych autach. Pozwala to stwierdzić, że ich jakość jest dobra. Po szczegółowej weryfikacji stanu technicznego jednostki, a także auta, w którym się znajduje, można nabyć motor o dobrej jakości. W takim przypadku silnik 1.4 TDi okaże się dobrym wyborem i będzie można uniknąć dodatkowych wydatków zaraz po nabyciu jednostki.