Model silnika o pojemności 1.5 TSI spotykany był początkowo w samochodzie Volkswagen Passat oraz Golf 7. Najczęściej montowana jednostka osiąga moc do 150 KM. Opinii na temat tego, jak działa silnik 1.5 TSI jest wiele. Większość użytkowników docenia moment obrotowy, niewielkie zapotrzebowanie na paliwo oraz dynamikę jazdy.
VW montuje nowy silnik 1.5 TSI w swoich samochodach. To sprawdzona konstrukcja, która nie ma wad fabrycznych. Pomimo kilku usterek, warto wybrać silnik 1.5 TSI 150 KM. Dzięki temu przyjemność z jazdy będzie gwarantowana! Czytaj dalej.
Nowy silnik 1.5 TSI – w jakich samochodach jest montowany?
Nowy silnik 1.5 TSI EVO oraz 1.5 TSI 150 KM montowany jest w takich samochodach, jak:
- Volkswagen Golf, Passat;
- Skoda Octavia;
- Volkswagen T-Rock;
- Skoda Superb;
- Skoda Karoqu.
Jak widzisz, wiele modeli samochodów może pochwalić się obecnością jednostki napędowej 1.5 TSI o mocy 150 KM na swoim pokładzie. To dobra alternatywa dla silników 1.0 TSI, która pozwala na zwiększenie dynamiki oraz ograniczenie zużycia paliwa.
Silnik 1.5 TSI – konstrukcja
Silnik 1.5 TSI nie jest nowo zaprojektowaną konstrukcją, a jedynie kolejną wersją znanych już wcześniej silników 1.4. To czterocylindrowy i turbodoładowany silnik wraz z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Silnik jest całkowicie wykonany z aluminium oraz wytrzymałych podzespołów. W tym przypadku średnica cylindra wynosi 74,5 mm, a sam skok tłoka 85,9 mm.
Silnik 1.5 TSI generuje podczas pracy ciśnienie wtrysku na poziomie 350 bar. Ten silnik benzynowy osiąga maksymalny moment obrotowy na poziomie 1300 obr./min.
Najważniejsze cechy jednostki napędowej
Oprócz powyższych silnik 1.5 TSI ma turbosprężarkę o zmiennej geometrii i system dezaktywacji cylindrów ACT. To sprawdzony układ, który inżynierowie zastosowali już w poprzednim modelu 1.4.
Kiedy następuje niskie obciążenie zawory na dwóch cylindrach, są zamykane, a silnik pracuje tylko na pozostałych. Dzięki temu jednostkę 1.5 TSI uznaje się za oszczędną. Rozrząd jest obsługiwany przy pomocy paska, dzięki czemu jego wymiana nie jest zbyt kosztowna.
Czterocylindrowy silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM ma także filtr cząstek stałych ze względu na normy Euro6. Standardowo silnik pracuje na oleju 0w20, a wymiana zalecana jest nie rzadziej niż co 15 000 kilometrów.
Pamiętaj, że wraz z silnikiem 1.5 TSI do grupy Volkswagena wprowadzono tzw. system żeglowania. Taka funkcjonalność pozwala na ograniczenie zużycia benzyny, gdyż podczas jazdy ze stałą prędkością i bez przyspieszania silnik 1.5 TSI jest całkowicie wyłączany.
Silnik 1.5 TSI – moc i moment obrotowy
Chcesz wiedzieć, jaką moc osiąga silnik 1.5 TSI? W tym przypadku inżynierowie zdecydowali się na produkcję dwóch wersji o różnej mocy. Pierwszy model silnika 1.5 TSI generuje moc 130 KM, którą osiąga przy 4750 obr./min. Jednostka napędowa generuje aż 200 Nm.
Decydując się na ten silnik, pamiętaj, że ten pracuje w cyklu Millera. Zmniejszysz tym samym straty podczas sprężania. Stopień kompresji jednostki 1.5 TSI w tym przypadku to 12.5:1. Nie lada gratką jest zastosowanie zmiennej geometrii łopatek turbiny VTG.
Konstrukcje tego typu były dotychczas spotykane tylko w silnikach diesla. Wdrożenie jej do silnika benzynowego poprawiło elastyczność jednostki napędowej oraz czas reakcji na dodanie gazu nawet z najniższych obrotów.
Drugą wersją jest silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM
Moment obrotowy dla tej wersji silnika wynosi 250 Nm, a maksymalna moc osiągana jest przy 5000 obr./min. Mimo większej mocy obrotowej silnika jednostka stosowana w konstrukcjach np. VW Golfa jest nieco słabsza.
Wszystko przez zastosowanie cyklu pracy Otto, zamiast Millera. Wersja 150 KM wyposażona jest w cylindry wykonane w technologii APS. W pełni aluminiowy blok jest zabezpieczony specjalnym proszkiem. Pamiętaj, że ta wersja silnikowa jest dostosowana do pracy hybrydowej. Wersja 150 KM nie ma też turbosprężarki ze zmienną geometrią.
Silnik 1.5 TSI – atuty i minusy tej jednostki
Spalanie jest zdecydowanie najlepszą cechą silników TSI 150KM o pojemności 1.5. W stosunku do poprzednika 1.4 TSI silnik 1.5 TSI 150 KM nie zużywa tak dużych ilości paliwa i zapewnia o wiele lepszą dynamikę jazdy.
Dużym atutem tej konstrukcji jest także konstrukcja pracy. Połączenie tej jednostki ze skrzynią DSG to świetna konfiguracja. Dzięki temu samochód prowadzi się pewnie i bez zbędnych problemów.
Wiesz już, jakie cechy ma silnik 1.5 TSI. Według ogólnej opinii silniki 1.5 TSI w porównaniu do 2.0 TSI uchodzą za bezawaryjne. W tym przypadku nigdy nie stwierdzono poważniejszych usterek, oprócz szarpania na pierwszym biegu, czyli tzw. kangur.
Problem ten łatwo usuniesz poprzez aktualizację oprogramowania skrzyni w serwisie ASO. Następca jednostki 1.4 TSI jest w stanie bezawaryjnie przejechać setki tysięcy kilometrów. Nowa jednostka wykorzystywana między innymi przez koncern VW jest coraz chętniej wybierana przez wielu użytkowników pojazdów osobowych.
Fot. główne: Powerresethdd via Wikipedia, CC BY-SA 3.0