Silnik 1.8 TDCi cieszy się dobrą opinią wśród użytkowników. Oceniają go jako ekonomiczną jednostkę zapewniającą optymalną moc. Warto zauważyć, że podczas okresu produkcyjnego motor przeszedł też kilka modyfikacji. Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Silnik 1.8 TDCi – historia powstania jednostki
Jak wspomniano, początki jednostki 1.8 TDCi są związane z motorem 1.8 TD znanego z modelu Sierra. Starszy motor miał dobre osiągi, a także zużywał mało paliwa.
Jednak pojawiały się konkretne problemy, związane na przykład z trudnym rozruchem w warunkach zimowych, a także z przedwcześnie zużywającymi się denkami tłoków, czy nagłym pęknięciem paska rozrządu.
Pierwsza modernizacja została wprowadzona wraz z jednostką TDDi, gdzie dodano elektronicznie sterowane wtryskiwacze. Następnie powstał silnik 1.8 TDCi z układem common-rail i był on najbardziej dopracowaną jednostką.
Autorska technologia Forda TDCi – co warto wiedzieć?
Rozwinięcie skrótu TDCi to Turbo Diesel Common rail injection. Jest to rodzaj układu wtrysku paliwa, który stosuje amerykański producent Ford w swoich jednostkach wysokoprężnych.
Technologia zapewnia dość duży poziom elastyczności, objawiający się znakomitą kontrolą emisji, mocy, a także optymalnym zużyciem paliwa. Dzięki temu jednostki Forda, w tym silnik 1.8 TDCi, mają dobre osiągi i świetnie się sprawują nie tylko w autach, lecz także w innych maszynach, w których się je montuje. Za sprawą wdrażania technologii CRDi, jednostki napędowe spełniają też wytyczne norm emisji spalin.
W jaki sposób działa TDCi?
Turbo Diesel Common rail injection od Forda działa w ten sposób, że paliwo jest dostarczane do motoru pod ciśnieniem i jest to sterowane elektronicznie, kontrolując moc, zużycie paliwa i emisję spalin.
Paliwo w silniku TDCi jest składowane do zmiennym ciśnieniem w cylindrze lub szynie, które są połączone ze wszystkimi wtryskiwaczami paliwa jednostki poprzez pojedyncze przewody. Pomimo tego, że ciśnienie kontroluje pompa paliwowa, to właśnie wtryskiwacze paliwa, które pracują równolegle z tym komponentem, sterują momentem wtrysku paliwa, a także ilością przekazywanej substancji.
Kolejną zaletą technologii jest to, że w TDCi paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do komory spalania. Właśnie w taki sposób stworzono silnik 1.8 TDCi.
Silnik 1.8 TDCi z Forda Focusa I – dane techniczne
Warto dowiedzieć się więcej na temat danych technicznych dopracowanej jednostki 1.8 TDCi.
- Był to turbodoładowany, rzędowy i czterocylindrowy silnik wysokoprężny.
- Diesel wytwarzał moc 113 KM (85 kW) przy 3800 obr./min. a maksymalny moment obrotowy wynosił 250 Nm przy 1850 obr/min.
- Moc była przenoszona przez napęd przedni (FWD), a kierowca mógł sterować zmianą biegów za sprawą 5-stopniowej przekładni.
Silnik 1.8 TDCi był dość ekonomiczny. Zużycie paliwa na 100 km plasowało się w okolicach 5,4 l, a samochód wyposażony w tę jednostkę rozpędzał się do 100 km/h w ciągu 10,7 sekund. Auto z motorem 1.8 TDCi mogło osiągnąć prędkość maksymalną na pułapie 196 km/h przy masie własnej 1288 kilogramów.
Ford Focus I – konstrukcja auta, w którym zamontowano jednostkę
Obok bardzo dobrze działającego silnika, na uwagę zasługuje też przemyślana konstrukcja auta. W Focusie I zastosowano niezależnie zawieszenie przednie McPherson, sprężyny śrubowe, drążek stabilizujący, a także przednie i tylne zawieszenie Multilink.
Standardowy rozmiar opon wynosił 185/65 na 14-calowych obręczach z tyłu. Zastosowano też układ hamulcowy z wentylowanymi tarczami z przodu, a także bębnami w tylnej części pojazdu.
Inne auta Forda, w których montowano silnik 1.8 TDCi
Jednostka była montowana nie tylko w Focusie I (od 1999 do 2004), ale także i innych modelach aut producenta. Były to egzemplarze Focusa II (2005), Mondeo MK4 (od 2007), Focusa C-Max (2005-2010) i S-Max Galaxy (2005-2010).
Silniki 1.8 TDCi od Forda cechowały się niezawodnością i były ekonomiczne. Niewątpliwie są to jednostki, które warto było przypomnieć.