Silnik 1.9 JTD należy do rodziny Multijet. Jest to określenie grupy motorów od Fiat Chrysler Automobiles, w której znajdują się jednostki turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa – Common Rail. Model o pojemności 1.9 był montowany również w samochodach marki Alfa Romeo, Lancia, Cadillac, Opel, Saab, a także Suzuki.
Podstawowe informacje o silniku 1.9 JTD
Na samym początku warto zapoznać się z podstawowymi informacjami na temat jednostki napędowej. Silnik 1.9 JTD to prosta czwórka, a po raz pierwszy zastosowano ją w modelu Alfy Romeo 156 z 1997 roku. Motor, który w niej zamontowano, miał 104 KM i był pierwszym samochodem osobowym wyposażonym w wysokoprężny silnik z systemem bezpośredniego wtrysku paliwa.
Inne odmiany 1.9 JTD zostały wprowadzone kilka lat później. Umieszczono je w Fiacie Punto z 1999 roku. Motor miał turbosprężarkę o mniejszych gabarytach o stałej geometrii, a jednostka generowała moc 79 KM.
Silnik zastosowano też w innych modelach włoskiego producenta – Brava, Bravo i Marea. Do pozostałych wersji jednostki w katalogu producenta zaliczały się te moce 84 KM, 100 KM, 104 KM, 110 KM i 113 KM.
Dane techniczne jednostki napędowej Fiata
W tym modelu silnika zastosowano żeliwny blok o wadze ok. 125 kilogramów, a także głowicę cylindrów z aluminium z wałkiem rozrządu, który był zamontowany wraz z bezpośrednio sterowanymi zaworami. Dokładna pojemność wynosiła 1,919 cc, otwór silnika równał się 82 mm, skok sięgał 90,4 mm, a stopień sprężania to 18,5.
Motor drugiej generacji miał zaawansowany system Common Rail i był dostępny w aż siedmiu różnych odmianach mocy. We wszystkich wersjach – oprócz jednostki o mocy 100 KM zamontowano turbosprężarkę o zmiennej geometrii. Do grupy odmiany 8-zaworowej zalicza się wersja 100 KM, 120 KM i 130 KM, do 16-zaworowej typy o mocy 132 KM, 136 KM, 150 KM i 170 KM. Masa własna wynosiła z kolei 125 kilogramów.
Oznaczenia motoru w autach innych marek i w jakich pojazdach go montowano
Silnik 1.9 JTD mógł być oznaczony inaczej. Zależało to od decyzji marketingowych producentów, którzy go stosowali. Opel używał skrótu CDTi, Saab stosował oznaczenie TiD oraz TTiD. Motor montowano w autach takich, jak:
- Alfa Romeo: 145,146, 147, 156, 159, GT;
- Fiat: Bravo, Brava, Croma II, Doblo, Grande Punto, Marea, Multipla, Punto, Sedici, Stilo, Strada;
- Cadillac: BLS;
- Lancia: Delta, Lybra, Musa;
- Opel: Astra H, Signum, Vectra C, Zafira B;
- Saab: 9-3, 9-5;
- Suzuki: SX4 i DR5.
Dwustopniowa odmiana turbo – technologia twin-turbo
Fiat zdecydował, że od 2007 roku będzie stosował nową, dwustopniową odmianę turbo. Twin-turbo zaczęła być używana w wersji o mocy 180 KM i 190 KM o maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm przy 2000 obrotach na minutę. Pierwsza z jednostek była montowana w pojazdach różnych marek, ale druga już wyłącznie w autach Fiat Group Automobiles.
Eksploatacja jednostki napędowej – na co trzeba zwracać uwagę?
Samochody wyposażone w tę jednostkę napędową cechowały się dobrym działaniem. Wykonanie było na tyle dobre, że wiele z modeli jest w znakomitym stanie technicznym pomimo upływających lat.
Pomimo dobrych recenzji, silnik 1.9 JTD ma kilka wad. Zalicza się do nich problemy z klapą uchylną, kolektorem wydechowym, zaworem EGR czy ręczną skrzynią biegów. Warto dowiedzieć się więcej na temat najczęściej występujących usterek.
Usterka klapy uchylnej
W dieslach z 4 zaworami na cylinder montuje się najczęściej klapy zawirowujące – w jednym z dwóch portów wlotowych każdego cylindra. Klapy tracą swoją mobilność wskutek zanieczyszczeń we wlocie turbodiesla.
Zachodzi to po pewnym czasie – przepustnica zacina się lub pęka. Efektem jest to, że jednostka napędowa nie może się rozpędzić bardziej niż do 2000 obrotów na minutę, a w skrajnych przypadkach klapa może się nawet odłamać i wpaść do cylindra. Rozwiązanie problemu to wymiana kolektora dolotowego na nowy.
Problem z kolektorem wydechowym, EGR i generatorem
Kolektor dolotowy może się zniekształcić wskutek działania wysokiej temperatury. Z tego powodu przestaje pasować do głowicy cylindra. Objawia się to najczęściej sadzą gromadzącą się pod kolektorem, a także wyczuwalnym zapachem spalin samochodowych.
Problemy z EGR są spowodowane zatkaniem zaworu. Jednostka napędowa przechodzi wtedy w tryb awaryjny. Rozwiązaniem jest zastąpienie starego komponentu nowym.
Nieraz zdarzają się awarie generatora. W takiej sytuacji przestaje on prawidłowo ładować. Najczęstszą przyczyną jest dioda w regulatorze napięcia. Konieczna jest wymiana.
Awaria ręcznej skrzyni biegów
W trakcie użytkowania silnika 1.9 JTD dochodzi nieraz do awarii ręcznej skrzyni biegów. Pomimo tego, że nie jest to bezpośredni element motoru, to jego działanie jest związane z jednostką napędową. Najczęściej awarii ulegają łożyska piątej i szóstej prędkości.
Oznaką, że układ działa nieodpowiednio, jest szum i trzeszczenie. W kolejnych etapach wałek skrzyni biegów może stracić współosiowość, a 5 i 6 stopień przestaną reagować.
Czy silnik 1,9 JTD można określić jako niezawodny?
Wymienione awarie mogą być dość kłopotliwe, jednak zdając sobie sprawę o ich istnieniu, można im przeciwdziałać. Warto zauważyć, że obok wspomnianych problemów, w trakcie użytkowania silnika 1.9 JTD nie pojawiają się poważniejsze usterki, które mogą prowadzić, na przykład do gruntownego remontu jednostki napędowej. Z tego powodu motor od Fiata – bez poważnych wad konstrukcyjnych, może być określany jako niezawodny i stabilnie działający.