Jednostki, które opiszemy w tekście, przedstawimy po kolei ze względu na ich poziom zaawansowania. Zaczniemy od motoru D, następnie pod lupę weźmiemy silnik 1.9 TD i skończymy na prawdopodobnie najbardziej znanej aktualnie jednostce, czyli TDi. Przedstawiamy najważniejsze informacje na ich temat!
Motor 1.9 D – czym się charakteryzuje?
Motor 1.9 D to jednostka wysokoprężna. Można ją krótko opisać jako silnik wolnossący z wtryskiem pośrednim, realizowanym za sprawą pompy rotacyjnej. Jednostka generowała moc 64/68 KM i była jednym z najmniej skomplikowanych konstrukcji w motorach od Volkswagen AG.
Nie zdecydowano się bowiem na zastosowanie turbosprężarki czy koła dwumasowego. Samochód z takim silnikiem sprawdzał się jako auto do codziennej jazdy ze względu na spalanie – 6 litrów na 100 km. Czterocylindrowa jednostka była montowana w modelach:
- Volkswagen Golf 3;
- Audi 80 B3;
- Seat Cordoba;
- Skoda Felicia.
Zanim przejdziemy do silnika 1.9 TD, wskażemy mocne i słabsze strony 1.9 D.
Zalety i wady motoru 1.9 D
Do zalet 1.9 D można było bezsprzecznie zaliczyć niskie koszty eksploatacyjne. Motor nie ulegał także przedwczesnemu zniszczeniu, na przykład wskutek stosowania paliwa o wątpliwej jakości. Nietrudno też było znaleźć części zamienne w sklepach czy na rynku wtórnym. Dobrze zadbane auto z jednostką VW i z regularnie wymienianym olejem i przeprowadzanym serwisem mogło przemierzyć setki tysięcy kilometrów bez większych awarii.
W przypadku tego silnika VW wadą była słaba dynamika jazdy. Auto z tym silnikiem na pewno nie zapewniało wyjątkowych wrażeń podczas przyspieszania, a jednocześnie generowało dość duży hałas. Podczas użytkowania jednostki mogły też wystąpić wycieki.
Silnik 1.9 TD – dane techniczne na temat jednostki
Jednostka miała w swoim wyposażeniu turbosprężarkę ze stałą geometrią. Grupa Volkswagena sprawiła w ten sposób, że motor był w stanie wygenerować większą moc. Warto zauważyć, że silnik 1.9 TD nie miał też koła dwumasowego i filtra cząstek stałych. W czterocylindrowej jednostce zastosowano 8 zaworów, a także pompę wtryskową. Motor montowano w modelach:
- Audi 80 B4;
- Seat Ibiza, Cordoba, Toledo;
- Volkswagen Vento, Passat B3, B4 i Golf III.
Zalety i wady motoru 1.9 TD
Do zalet jednostki z pewnością można zaliczyć trwałą konstrukcję, a także niskie koszty eksploatacyjne. Dużym autem była także dostępność części zamiennych i łatwość prac serwisowych. Podobnie jak wersja D, silnik 1.9 TD mógł pracować nawet przy użytkowaniu paliwa o złej jakości.
Wady są podobne do tych, które występowały w przypadku motoru bez turbosprężarki:
- niska kultura pracy;
- wycieki oleju;
- usterki związane z rozrządem.
Warto jednak zauważyć, że przy regularnym serwisowaniu i uzupełnianiu oleju jednostka stabilnie pracowała przez setki tysięcy kilometrów.
Jednostka napędowa 1.9 TDI – co warto wiedzieć?
Z trzech wymienionych motorów najbardziej znanym jest 1.9 TDI. Jednostka jest wyposażona w turbosprężarkę i technologię bezpośredniego wtrysku paliwa. Wymienione rozwiązania konstrukcyjne sprawiły, że silnik zapewniał lepszą dynamikę jazdy i był bardziej oszczędny.
Jakie zmiany przyniósł ten silnik?
Dzięki nowej turbosprężarce o zmiennej geometrii nie trzeba już było czekać na „rozruszanie się” tego komponentu. Zastosowano łopatki kontrolujące przepływ gazu w turbinie po to, aby zmaksymalizować doładowanie w całym zakresie obrotów.
W kolejnych latach wprowadzono też jednostkę z pompowtryskiwaczem. Jej działanie było podobne do układu wtrysku Common Rail, który stosowały firmy Citroen i Peugeot. Ten motor nosił nazwę PD TDi. Silniki 1.9 TDi stosowano w autach takich jak:
- Audi B4;
- VW Passat B3 i Golf III;
- Skoda Octavia.
Zalety i wady motoru 1.9 TDI
Do zalet można z pewnością zaliczyć dostępność części zamiennych. Jednostka jest ekonomiczna i zużywa niedużo paliwa. Ma także mocną konstrukcję, której rzadko przytrafiają się poważniejsze awarie. Zaletą jest też to, że silnik 1.9 TDi można nabyć w różnych wersjach mocy.
Ta jednostka nie jest już tak odporna na paliwo o słabej jakości. Usterkom ulegają także pompowtryskiwacze, a sam motor pracuje dość głośno. Z czasem rosną także koszty utrzymania, a wyeksploatowane jednostki są bardziej awaryjne.
Silnik 1.9 TD, 1.9 TDI oraz 1.9 D to jednostki koncernu VW, które miały pewne wady, ale z pewnością niektóre rozwiązania, które w nich zastosowano, zasługują na uwagę.