Warto wiedzieć, co w rozwinięciu oznacza sam skrót TDI – Turbocharged Direct Injection. Jest to termin marketingowy, który został zastosowany przez Grupę Volkswagen. Określa on turbodoładowane silniki Diesla z wyposażeniem obejmującym nie tylko turbosprężarkę, ale także chłodnicę międzystopniową. Co warto wiedzieć na temat jednostki, jaką jest silnik 1.9 TDI? Przekonaj się!
Silnik 1.9 TDI – w jakich modelach montowano jednostkę?
Silnik 1.9 TDI był umieszczany przez Volkswagena w rozmaitych modelach aut, produkowanych w latach 90. i 2000. Wśród nich można wymienić takie samochody, jak chociażby VW Golf czy Jetta. Jednostka doczekała się modernizacji, którą przeprowadzono w 2003 roku. Dodatkowym elementem był układ wtrysku paliwa typu pompowego. Produkcję silnika 1.9 TDI zakończono w 2007 roku. Natomiast samą nazwę TDI stosowano jeszcze później, w 2009 roku przy modelu Jetta. Jednostkę montowano m.in. w autach:
- Audi: 80, A4 B5 B6 B7, A6 C4 C5, A3 8L, A3 8P;
- Seat: Alhambra, Toledo I, II i III, Ibiza II, III i IV, Cordoba I i II, Leon I i II, Altea;
- Skoda: Octavia I i II, Fabia I i II, Superb I i II, Roomster;
- Volkswagen: Golf III, IV i V, VW Passat B4 i B5, Sharan I, Polo III i IV, Touran I.
Specyfika jednostki od Grupy Volkswagen
Motor 1.9 TDI od Volkswagena zapewniał moc na poziomie 90 KM przy 3750 obrotach na minutę. Dotyczyło to silnika produkowanego w latach 1996–2003. W 2004 nastąpiła modyfikacja układu wtrysku paliwa. Wskutek zmian jednostka była w stanie generować moc 100 KM przy 4000 obrotach na minutę.
Specyfikacja techniczna silnika 1.9 TDI
Jego dokładna pojemność wynosi 1896 cm³. Do tego dochodzi średnica cylindra o rozmiarze 79,5 mm, a także 4 cylindry i 8 zaworów. Skok tłoka to 95,5 mm a stopień sprężania to 19,5. Silnik TDI był też wyposażony w układ wtryskowy z pompą rozdzielaczową Bosch VP37. To rozwiązanie było stosowane do 2004 roku. Natomiast pompowtryskiwacze wykorzystywane do hydraulicznego wtrysku paliwa w silniku o zapłonie samoczynnym stosowano do 2011 roku.
Rozwiązania wdrożone w silnikach pierwszej generacji
Dzięki temu, że zastosowano dwustopniowy wtryskiwacz, jednostka generowała mniej hałasu w trakcie pracy. Polegało to na tym, że pierwszy mniejszy wtrysk przygotowywał cylinder do głównego wtrysku paliwa do cylindra. Jednocześnie poprawiał spalanie, co z kolei doprowadziło do redukcji emitowanego przez silnik hałasu. W przypadku jednostki 1.9 TDI-VP zastosowano też turbosprężarkę, chłodnicę międzystopniową i zawór recyrkulacji spalin EGR, a także grzałki w układzie chłodzenia. Dzięki temu ułatwiono rozruch auta w niskich temperaturach.
Silnik 1.9 TDI PD z pompą wtryskową z dyszą
Wraz z nadejściem 1998 roku, niemiecka grupa wprowadziła jednostkę 1.9 TDI odświeżoną o nową pompę wtryskową z dyszą, która zastąpiła tradycyjne wtryskiwacze i pompę. Sprawiło to, że ciśnienie wtrysku było większe i poziom zużycia paliwa zmalał – poprawiły się także osiągi jednostki. Skutkiem były jednak wyższe koszty utrzymania ze względu na zamontowane pływające koło zamachowe i turbinę o zmiennej geometrii.
Czy silniki 1.9 TDI miały jakieś wady?
Jako największą wadę jednostki wskazuje się niską kulturę pracy. Motor podczas działania generował dużo hałasu, a także wibracje, co mogło być szczególnie uciążliwe w przypadku użytkowania aut niższej klasy. Działo się to przy niskich prędkościach obrotowych. Przy prędkości około 100 km/h problem znikał.
Ważne kwestie w kontekście użytkowania – pasek rozrządu i wymiana oleju
W przypadku użytkowania silnika 1.9 TDI bardzo ważną kwestią jest to, aby pilnować terminu wymiany paska rozrządu. Dzieje się tak ze względu na jego dodatkowe obciążenie. Wałek rozrządu porusza tłoki wtryskiwaczy, które wytwarzają wysokie ciśnienie, a do poruszenia samego tłoka potrzebna jest bardzo duża siła mechaniczna. Część powinna zostać wymieniona, gdy przebieg zostanie powiększony od 60000 km do 120000 km. W przypadku zakupu auta z rynku wtórnego warto wymienić tę część do silnika od razu po zakupie.
Warto pamiętać o regularnej wymianie oleju
Podobnie jak wiele innych odmian jednostek turbo, ten silnik „lubi zużywać olej” i dlatego trzeba regularnie sprawdzać jego poziom, szczególnie po przebyciu dłuższej trasy, kiedy diesel 1.9 TDI pracował z dużym obciążeniem.
Wybrane modele VW – czym się charakteryzują?
Jako niezawodne określa się silniki 1.9 TDI z pompą rotacyjną i mocą od 75 KM do 110 KM. Z kolei najpopularniejszą wersją jest jednostka wysokoprężna o mocy 90 KM. Był to najczęściej motor z turbinami o stałej geometrii i w niektórych odmianach nie było też pływającego koła zamachowego, co wpływało na niższe koszty eksploatacyjne. Szacunkowo silnik 1.9 TDI mógł bezawaryjnie pracować, przy regularnym serwisowaniu, nawet na dystansie 500 000 km przy dynamicznym stylu jazdy.
Koncern Volkswagen skrzętnie pilnował swojej technologii
Nie dzielił się silnikiem z innymi korporacjami. Jedynym wyjątkiem był Ford Galaxy, który był bliźniaczą odmianą Sharana, czy Seata Alhambry, który też należał do niemieckiego producenta. W przypadku Galaxy kierowcy mogli korzystać z jednostek TDI o mocy 90 KM, 110, 115, 130 i 150 KM.
Czy silnik 1.9 TDI to dobra jednostka? Podsumowanie
Czy warto sprawdzić tę jednostkę? Jako atut tego motoru można wskazać niskie koszty utrzymania, a także niezawodność. Wyższe koszty mogły generować wersje nie tylko z pływającym kołem zamachowym, ale także te, w których zamontowano filtr cząstek stałych. Jednak regularna konserwacja i serwisowanie przez fachowego mechanika, mogły pozwolić ominąć kosztowne problemy z DPF, czy usterkami innych części silnika. Tak zadbany silnik 1.9 TDI na pewno jest w stanie odwdzięczyć się równą pracą i dobrymi osiągami.