Silnik 1.5 dci – czym jest jednostka stosowana w autach Renault, Dacia, Nissan, Suzuki i Mercedes?

Na samym początku warto zauważyć, że istnieje wiele wariantów tej jednostki. Silnik 1.5 dci jest dostępny w ponad 20 wersjach. W pojazdach stosuje się już 3 generacje motorów, które mają różną moc. Najważniejsze informacje znajdziesz w tym artykule!

Silnik 1.5 dci i jego debiut. Czym charakteryzowała się pierwsza jednostka?

Pierwszą jednostką, która zadebiutowała na rynku, była K9K. Pojawiła się w 2001 roku. Był to czterocylindrowy silnik turbo. Wyposażono go również w system Common Rail i oferowano w różnych poziomach mocy, od 64 do 110 KM. 

Różnice pomiędzy poszczególnymi wersjami jednostki napędowej, to m.in. inne wtryskiwacze, turbosprężarki czy koła zamachowe lub inne. Silnik 1.5 dci cechuje wysoka kultura pracy, przyzwoite osiągi w mocniejszych wariantach i ekonomiczność – zużycie paliwa to średnio 6 l na 100 km. 

Różne odmiany 1.5 dci – specyfika poszczególnych typów motoru

Warto dowiedzieć się więcej na temat specyfiki poszczególnych odmian silnika 1.5 dci. Najsłabsze z nich, które generują 65 KM, nie są wyposażone w pływające koło zamachowe. Nie mają też turbiny o zmiennej geometrii i chłodnicy międzystopniowej.

W przypadku tego motoru układ wtryskowy został stworzony przy współpracy z amerykańskim przedsiębiorstwem Delphi Technologies. Pracuje on pod ciśnieniem 1400 barów. 

Natomiast wersja 82 KM różni się tym, że wyposażono ją w chłodnicę międzystopniową, a także wyższym ciśnieniem doładowania turbiny od 1,0 do 1,2 bar. 

Z kolei odmiana o mocy 100 KM ma pływające koło zamachowe i turbinę o zmiennej geometrii. Wyższe jest również ciśnienie wtrysku – z 1400 do 1600 barów, a także ciśnienie doładowania turbiny, na pułapie 1,25 bar. W przypadku tej jednostki zmieniono też konstrukcję wału korbowego i głowicy. 

Nowa generacja jednostki z 2010 roku

Wraz z nadejściem 2010 roku wprowadzono nową generację jednostki. Silnik 1.5 dci został zmodernizowany – objęło to zawór EGR, turbosprężarkę, pompę olejową.

Konstruktorzy zdecydowali się także na zastosowanie wtrysku paliwa firmy Siemens. Wdrożono też system Start-Stop, który automatycznie wyłącza i uruchamia jednostkę spalinową – w celu ograniczenia czasu pracy motoru na biegu jałowym i obniżenia zużycia paliwa, a także poziomu emisji spalin.

Za co jest ceniony silnik 1,5 dci?

Za największe zalety jednostki uważa się przede wszystkim ekonomiczność, a także wysoką kulturę pracy. Przykładowo silnik diesla w samochodzie takim jak Renault Megane zużywa 4 l na 100 km a w mieście 5,5 l na 100 km. Stosuje się go też w takich autach jak m.in.:

  • Renault Clio, Kangoo, Fluence, Laguna, Megane, Scenic, Thalia, czy Twingo;
  • Dacia Duster, Lodgy, Logan i Sandero;
  • Nissan Almera, Micra K12, Tiida;
  • Suzuki Jimny;
  • Mercedes klasy A.

Co więcej, przy tak dobrym spalaniu motor ma dość prostą konstrukcję, co wpływa na niskie koszty eksploatacji. Silnik 1.5 dci jest przy tym trwały. Warto jednak mieć na uwadze, że awaryjność jednostki może drastycznie wzrosnąć po przekroczeniu przebiegu 200 000 tys. km.

Awaryjność jednostki 1.5dci. Jakie usterki zdarzają się najczęściej?

Za jedną z najczęstszych przyczyn awarii jednostki uważa się paliwo słabej jakości. Dzieje się tak ze względu na fakt, że motor słabo toleruje gorsze paliwo.

Może to występować szczególnie często w przypadku motorów produkowanych przy użyciu komponentów Delphi. Wtryskiwacz w takich okolicznościach może być zdatny do użytku wyłącznie przez 10000 km. 

Na problemy skarżą się także kierowcy, którzy użytkują pojazdy z mocniejszymi jednostkami. Pojawiają się wtedy usterki związane z uszkodzonym zaworem EGR, a także z pływającym kołem zamachowym. Kosztowne naprawy są także związane z uszkodzonym filtrem cząstek stałych, co jest jednak problemem występującym w większości aktualnie produkowanych motorów typu diesel. 

Niekiedy może też się pojawić awaria związana z elektroniką jednostki napędowej. Przyczyną jest najczęściej korozja, która pojawia się na instalacji elektrycznej. Jest to niekiedy efekt uszkodzonych czujników ciśnienia lub położenia wału korbowego.

Biorąc pod uwagę wszystkie przedstawione okoliczności występowania usterek, warto podkreślić rolę właściwego użytkowania samochodu, a także serwisowania jednostki napędowej.

W jaki sposób dbać o jednostkę 1.5 dci?

Zaleca się przeprowadzenie dokładnego przeglądu przy przebiegu od 140 000 do 160 000 kilometrów. Wskutek takiej eksploatacji mogą wystąpić problemy z układem elektronicznym czy wtryskowym. 

Warto też regularnie wymieniać układ wtryskowy. Stworzony przez Delphi powinien być wymieniany po przejechaniu 100 000 km. Z kolei Siemens jest trwalszy i może posłużyć dłużej, jednak zastąpienie starego układu nowym będzie większym wyzwaniem finansowym.

Żeby bezproblemowo użytkować jednostkę przez długi czas, trzeba też regularnie wymieniać olej. Należy uzupełniać go co 10000 km. Dzięki temu będzie można uniknąć problemów związanych z uszkodzeniem wału korbowego. Przyczyną tej awarii jest zmniejszenie smarowania pompy olejowej.

Czy silnik 1.5 dci Renault jest dobrym motorem?

W przypadku tej jednostki opinie są podzielone. Można jednak zaryzykować stwierdzenie, że ilość osób narzekających na 1.5 dci zmniejszyłaby się, gdyby wszyscy kierowcy regularnie serwisowali motor, a także stosowali paliwo o dobrej jakości. W takim przypadku francuski diesel mógłby się odwdzięczyć stabilną pracą i wysoką efektywnością.

Dodaj komentarz