Silnik 125 2T został opracowany już w XIX wieku. Przełomem było to, że zasysanie, sprężanie paliwa i zapłon, a także oczyszczanie komory spalania odbywało się w trakcie jednego obrotu wału korbowego. Obok prostoty działania, główną zaletą jednostki 2T jest duża moc, a także mała waga. Właśnie to wpływa na to, że tak wiele osób decyduje się na silnik 125 2T. Oznaczenie 125 odnosi się przy tym do pojemności. Co jeszcze warto wiedzieć?
W jaki sposób działa silnik 125 2T?
Jednostka 2T ma tłok posuwisto-zwrotny. Działając, wytwarza energię mechaniczną w wyniku spalania paliwa. Przy tym jeden pełny cykl trwa obrót wału korbowego. Silnik 2T może być zarówno jednostką benzynową i wysokoprężną (diesla).
„Dwusuw” to określenie, które jest potocznie używane do bezzaworowej jednostki benzynowej ze smarowaniem mieszankowymi i świecą zapłonową (lub kilkoma), które funkcjonują zgodnie z zasadą dwóch suwów. Charakterystyka jednostki 2T sprawia, że jest niedroga i prosta w obsłudze, a także wyróżnia się niskim stosunkiem mocy do masy.
Urządzenia, w których stosuje się silnik 2T
Producenci zdecydowali się na montaż motorów w pojazdach takich jak Trojan, DKW, Aero, Saab, IFA, Lloyd, Subaru, Suzuki, Mitsubishi. Oprócz wymienionych pojazdów motor był montowany w lokomotywach spalinowych, samochodach ciężarowych, a także samolotach. Z kolei silnik 125 2T stosuje się powszechnie w motocyklach, motorowerach, skuterach, a także gokartach.
Co ciekawe, silnik 125 2T napędza także narzędzia przenośne. Wśród nich można wymienić piły łańcuchowe, kosy spalinowe, podkaszarki, odkurzacze i dmuchawy do liści. Listę urządzeń z motorem dwusuwowym zamykają silniki wysokoprężne, które są wykorzystywane w elektrowniach do napędzania generatorów elektrycznych i na statkach.
Najlepsze motory z jednostką 125 ccm 2T – Honda NSR
Jednym z nich jest na pewno Honda NSR 125 2T, którą produkowano od 1988 do 1993 roku. Charakterystyczna, sportowa sylwetka jest połączona z przemyślaną konstrukcją, która zapewnia dobre sterowanie i bezpieczeństwo na drodze. Oprócz podstawowej wersji R dostępne są też F (odmiana naked) i SP (Sport Production).
W Hondzie zastosowano dwusuwowy silnik 125 cm³ chłodzony cieczą z układem dolotowym z zaworem membranowym. Zastosowano też układ wydechowy z zaworem wydechowym RC-Valve, który zmienia czas otwarcia okna wydechowego w silniku dwusuwowym. Całość uzupełnia 6-biegowa przekładnia. Silnik 125 2T z Hondy NSR cechuje się niezawodnością, a także jest łatwy w serwisie – części do niego są ogólnodostępne. Generuje moc do 28,5 KM.
Kultowy motocross z dwusuwem 125cc marki Yamaha
Yamaha YZ125 jest produkowana od 1974 roku. Motocross jest wyposażony w dwusuwową, jednocylindrową jednostkę o pojemności 124,9 cm³. Jakość potwierdzają znakomite wyniki na profesjonalnych zawodach AMA National Motocross Championships, a także AMA Regional Supercross Championships.
Warto przyjrzeć się wersji z 2022 roku. Ta Yamaha cechuje się większą mocą, jest bardziej zwrotna, co pozwala czerpać ogromną satysfakcję z jazdy. Jednostka jest chłodzona cieczą. Wyposażono ją również w zawór kontaktronowy. Ma kompresję 8.2-10.1:1 a zastosowany gaźnik to Hitachi Astemo Keihin PWK38S. Całość uzupełnia 6-biegowa skrzynia o stałej prędkości i wielopłytkowe, mokre sprzęgło. Znakomicie się sprawdzi na każdym torze.
Silnik 125 2T w motorach – dlaczego coraz rzadziej się go produkuje?
Silnik 125 T jest coraz mniej dostępny do kupienia. Dzieje się tak ze względu na ich negatywne działanie na środowisko. Poziom emisji toksycznych spalin w poszczególnych modelach był dość wysoki. Był to efekt wykorzystywania mieszanki paliwa i niewielkich ilości oleju. Kombinacja substancji była niezbędna, ponieważ zadanie smarowania m.in. mechanizmu korbowego ciążyło na paliwie.
Ze względu na charakterystykę, wielu producentów decydowało się na powrót do produkcji silników 125 2T. Jednak chcąc sprostać wytycznym, które były związane z normami emisji spalin. Konstrukcja dwusuwów stała się znacznie bardziej skomplikowana, a generowana moc również nie była już tak wysoka, jak miało to miejsce wcześniej.