Wymienione jednostki mogą sprawdzić się w skuterach, kartach, motocyklach, motorowerach czy ATV. Silnik 157 Fmi, a także pozostałe motory mają prostą konstrukcję, dzięki czemu są łatwe w serwisowaniu, a ich codzienna eksploatacja nie jest droga. Z tego powodu sprawdzają się zarówno jako napęd w jednośladach do użytku miejskiego, jak i do off-roadowych wycieczek. Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat tych jednostek.
Silnik 157Fmi – dane techniczne
Jednocylindrowy, czterosuwowy i chłodzony powietrzem silnik 157Fmi jest szeroko stosowany m.in. w dirt bike’ach, skuterach trójkołowych, ATV czy gokartach. Zastosowano w nim elektryczny rozruch ze stopką z zapłonem typu CDI, a także układ smarowania rozbryzgowego. Jednostka jest też wyposażona w czterobiegową, rotacyjną przekładnię.
Średnica każdego cylindra wynosi 52.4mm, skok tłoka – 49.5 mm a maksymalny moment obrotowy i prędkość obrotowa:N.M/(R/Min) to 7.2/5500.
Zaleta 157 Fmi to także atrakcyjna cena, która w połączeniu z wydajną pracą i niskim zużyciem paliwa sprawia, że silnik 157Fmi jest wyjątkowo ekonomiczną jednostką.
Svartpilen 125 – specyfikacja techniczna motocyklowej jednostki
Svartpilen 125cc jest znany z motocykla marki Husqvarna. To nowoczesny, czterosuwowy, jednocylindrowy silnik, który wyposażono w podwójny wałek rozrządu ze wtryskiem paliwa i zastosowano chłodzenie cieczą.
Svartpilen 125 cc 4T generuje dość dużą moc jak na swoje rozmiary, a za sprawą zamontowanego wałka wyrównoważającego płynność pracy jest jeszcze lepsza. Oprócz tego jednostkę wyposażono w elektryczny rozrusznik zasilany z akumulatora 12 V/8 Ah. Zdecydowano się również na 6-biegową przekładnię o krótkim przełożeniu. Moc szczytowa silnika to 11 kW (15 KM).
Suzuki GN 125 – kluczowe wiadomości
Kolejnym obok silnika 157Fmi ciekawym motorem z podobnej kategorii jest GN 125, montowany w modelu motocykla Suzuki o tej samej nazwie. Jednostka zasila jednoślad typu custom/cruiser. Podobnie jak w przypadki Fmi i Husqvarny, marka wyprodukowała jednocylindrowy, czterosuwowy silnik. Osiąga maksymalną moc 11 KM ( 8kW ) przy 9600 obr./min. a maksymalny moment obrotowy wynosi 8,30 Nm (0,8 kgf-m lub 6,1 ft.lbs) przy 8600 obr./min.
Warto też zauważyć, że silnik GN 125 jest dostępny w różnych wersjach mocy. Są to jednostki 11,8 KM, 10,7 KM i 9,1 KM. Sklepy motocyklowe online oferują dostęp do praktycznie wszystkich części, które są niezbędne do prawidłowego działania silnika.
Na jakie kwestie zwrócić uwagę, użytkując silniki 125 cc?
Decydując się na silnik 157Fmi lub inną z opisanych jednostek, trzeba też przygotować się na odpowiednie serwisowanie. W przypadku motorów 125 cc powinno się je regularnie oddawać do warsztatu na prace konserwacyjne co 2 lub 6 tys. km.
Zwykle w starszych silnikach nie stosowano filtra oleju, więc obsługa jednostki była prostsza, jednak skutkowało to częstszymi wizytami w warsztacie, ponieważ trzeba było wymienić specyfik w komorze. Z kolei nowe, zasilane wtryskiem i chłodzone cieczą jednostki mogą przejechać więcej kilometrów.
Dobrą wiadomością jest to, że części zamienne do wymienionych silników są dość tanie, a ich serwisowanie nie wymaga dużych nakładów finansowych. Regularna konserwacja wpłynie na to, że jednostki napędowe będą bezproblemowo służyć przez długi czas.