Silnik 16V charakteryzuje się tym, że ma 16 zaworów ssących i wydechowych, które są podzielone na 4 cylindry. Dzięki nim możliwa jest optymalizacja procesu spalania w jednostce napędowej. Sprawdź, co jeszcze warto wiedzieć na temat odmiany 16V!
Silnik 16V – podstawowe wiadomości
Optymalizacja spalania w silniku 16V polega na tym, że wentyle wlotowe dopuszczające świeże powietrze do cylindra potem go nie wypuszczają. Z kolei zawory wydechowe otwierają się przed czwartym suwem, aby zachować odpowiednią cyrkulację i wydalenie spalonej już mieszanki paliwa i powietrza.
Warto zauważyć, że nie każdy silnik 16V ma taką samą konstrukcję. Projekt poszczególnych motorów może się różnić – wybrane odmiany będą miały, na przykład po jednym zaworze wlotowym i wylotowym, a niektóre trzy, pięć, czy osiem wentyli na cylinder. Jednak do modeli, które pracują wyjątkowo stabilnie, zalicza się przede wszystkim silniki wyposażone w zawory 4×4.
Czym charakteryzują się motory 16V?
Dzięki specyficznym rozwiązaniom konstrukcyjnym silnik 16V z 4 zaworami na cylinder, 2 wentylami ssącymi i 2 wydechowymi zapewnia wysoką kulturę pracy. Z ich powodu w butlach ma miejsce bardziej efektywna wymiana gazowa. Sprawia to, że jednostka napędowa generuje wyższe obroty i w efekcie potężniejszą moc.
Auta z najlepszymi jednostkami
Czterocylindrowy, szesnastozaworowy motor jest obecny w masowej produkcji. Producenci nawet nie decydują się już na umieszczenie stosownego oznaczenia, że do maską auta pracuje właśnie ten silnik. Z tej licznej grupy jednostek napędowych można wyróżnić kilka, które nadały z pozoru zwykłym autom unikalnych cech, wznosząc je na wyżyny swoich możliwości.
Alfa Romeo 155 1.4 16V TS
Auto zostało zaprezentowane w marcu w 1992 roku w Barcelonie, a następnie wystawiona na premierze, w tym samym roku, w genewskim salonie Alfa Romeo. Produkcja samochodu zakończyła się na 195 526 egzemplarzu w 1998 roku.
Model zastąpił odmianę 75, a konstrukcję osadzono na platformie Type Three. Nad projektem czuwali specjaliści z biura U.DE.A Institute. Odegrał on niebagatelną rolę we właściwościach jezdnych pojazdy, Nadwozie wyróżniało się niskim współczynnikiem oporu powietrza na poziomie 0,29. W środku było zaskakująco dużo miejsca dla pasażerów i kierowcy, a bagaże mieścił pojemny zbiornik o kubaturze 525l.
Dane techniczne montowanego motoru
Silnik był efektem współpracy i konsultacji z rajdowcem Giorgio Piatą, który dzielił się swoim doświadczeniem ze sportów wyścigowych podczas tworzenia seryjnego modelu auta. Jednostka 16 V była dostępna w trzech odmianach. Produkowano ją od 1995 roku:
- 1.6 16V: pojemność 1,598 cc, 120 KM przy 144 Nm i prędkości maksymalnej 195 km/h;
- 1.8 16V: pojemność 1,747 cc, 140 KM przy 165 Nm i prędkości maksymalnej 205 km/h;
- 2.0 16V: pojemności 1,970 cc, 150 KM przy 187 Nm i prędkości maksymalnej 210 km/h.
Honda Civic VI 5d 1.6i VTEC
Honda Civic z 1995 roku cechowała się bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi. Było to związane z zastosowanym rodzajem zawieszenia. Zawierało ono podwójne wahacze, sprężyny śrubowe, a także belkę przeciwwywrotną w tylnym zawieszeniu.
Zdecydowano się też na wentylowane tarcze hamulcowe z przodu i tarcze hamulcowe z tyłu. W samochodzie zastosowano również napęd na przednie koła FWD z 5-biegową, manualną przekładnią. Średnie spalanie wynosiło 7,7l na 100 km a całkowita pojemność zbiornika na paliwo 55 litrów.
Dane techniczne montowanego motoru
Samochód wyposażono w wolnossącą, benzynową jednostkę napędową z 4 cylindrami w układzie rzędowym DOHC. Zapewniał moc na poziomie 124 KM przy 6500 obr na minutę i momencie obrotowym 144 Nm. Dokładna pojemność wynosiła 1 590 cm3, średnica otworu 75 mm, a skok tłoka 90 mm. Stopień sprężania równał się 9.5.
Citroen BX 19
Citroen BX ma ciekawą historię, ponieważ wersja ze zmodyfikowanym modelem 16-zaworowego motoru – 205 T16, okazała się znacznie bardziej udanym projektem niż pierwotna seria 4T. Zużywał dość dużo paliwa – 9,1l na 100 km a do 100 km/h przyspieszał w 9,6 s. Z kolei prędkość maksymalna wynosiła 213 km/h przy masie własnej 1065 kilogramów.
Na uwagę zasługuje zastosowane zawieszenie. Bardzo dobre właściwości jezdne zostały zapewnione za sprawą hydropneumatycznego układu przedniego i tylnego. Całość uzupełniał stabilnie działający układ hamulcowy BX 19 16 Valve Kat z tarczami umieszczonymi z przodu i z tyłu. Produkcję auta rozpoczęto w 1986 i zakończono w 1993 roku.
Dane techniczne montowanego motoru
W aucie zamontowano wolnossący, rzędowy i czterocylindrowy silnik na benzynę o oznaczeniu DFW (XU9JA). Generował moc na poziomie 146 KM przy 6400 obrotach na minutę, a także zapewniał moment obrotowy na poziomie 166 Nm przy 3000 obrotach na minutę. Moc była przenoszona za sprawą napędu na przednie koła FWD z 5-biegową przekładnią.