Najczęściej poszukiwaną odmianą tej jednostki napędowej do Audi A4 B6 jest silnik 2.0 ALT 20V z systemem Multitronic o mocy 131 KM. Zapewniał zadowalające osiągi, a jednocześnie był także ekonomiczny. Benzynowa jednostka świetnie sprawdzała się zarówno w trasie, jak i w mieście. Dowiedz się więcej z naszego artykułu o zastosowanych rozwiązaniach konstrukcyjnych oraz wadach i zaletach jednostki!
Silnik 2.0 ALT – dane techniczne
Jednostka zapewniała moc na poziomie 131 KM przy 5700 obr./min. i maksymalnym momencie obrotowym 195 Nm przy 3300 obr./min. Silnik montowano z przodu w położeniu wzdłużnym. Oznaczenie ALT odnosiło się do modeli 2.0i 20V o pojemności skokowej równej 1984 cm³.
W wolnossącym motorze znajdowały się cztery cylindry z pięcioma zaworami na każdy z nich – DOHC. Rozstawiono je w położeniu rzędowym, w jednej linii. Średnica cylindra sięgała 82,5 mm, a skok tłoka wynosił 92,8 mm. Stopień sprężania miał parametr 10.3.
Eksploatacja jednostki napędowej, spalanie i osiągi
Silnik 2.0 ALT był wyposażony w zbiornik na olej o pojemności 4,2 l. Producent rekomendował stosowanie oleju o poziomie lepkości 0W-30 lub 5W-30 o specyfikacji VW 504 00 albo VW 507 00.
Motor cechował się dość ekonomicznym spalaniem. Pobór paliwa oscylował wokół wartości:
- 10,9 l/ 100 km w trybie miejskim;
- 7,9 l/ 100 km w cyklu mieszanym;
- 6,2 l/ 100 km w trasie.
Na uwagę zasługują także dobre osiągi motoru niemieckiego producenta. Silnik montowany w Audi A4 B6 rozpędzał pojazd do 100 km/h w 10,4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosiła 205 km/h.
Rozwiązania konstrukcyjne zastosowane w Audi A4 B6 2.0
Warto też wspomnieć o ważniejszych elementach konstrukcyjnych samego auta, które wydobywały to, co najlepsze z jednostki napędowej. Inżynierowie Audi zastosowali w samochodzie napęd na przednie koła i skrzynię biegów typu Multitronic. Układ przedniego zawieszenia obejmuje niezależne połączenie wielopunktowe.
Z przodu zastosowano hamulce z wentylowanymi tarczami, a z tyłu odmianę dyskową, gdzie zaciski wywierają presję na klockach tarcz, tworząc tacie, które spowalnia auto. Projektanci pojazdu zdecydowali się również na system wspomagający ABS, który zapobiegał blokowaniu kół w trakcie naciskania pedału hamulca.
W skład układu kierowniczego wchodziły tarcza i zębnik, a wspomaganie zapewniał hydrauliczny system sterowania. Do Audi A4 B6 dołączono opony o rozmiarze 195/65 R15 i wymiarach obręczy 6.5J x 15.
Awarie występujące w trakcie eksploatacji pojazdu
Audi A4 B6 z silnikiem 2.0 ALT jest słusznie uważane za mało awaryjny samochód, zarówno jeśli chodzi o samą jednostkę napędową, jak i pozostałe komponenty wchodzące w skład konstrukcji pojazdu. Można jednak wymienić kilka problemów, które pojawiają się regularnie, chociażby wskutek długotrwałego użytkowania pojazdu.
Usterki układu kierowniczego
Powodem tych problemów jest słabo wykonana pompa wspomagania systemu sterującego i przekładnia kierownicza. Warto zapoznać się ze stanem technicznym wymienionych komponentów szczególnie w przypadku samochodów używanych Audi, które napędza silnik 2.0 ALT.
W okolicznościach, kiedy części wydobywają niestandardowe odgłosy przypominające na przykład zawodzenie, może być to objawem uszkodzenia pompy. Dobrym sposobem na zweryfikowanie usterki jest zatrzymanie auta w miejscu i sprawdzenie, czy samowolnie zaczyna jechać.
Problem z przekładnią Multitronic CVT
Kluczowymi komponentami w przekładni o stałej prędkości, jak często jest określany system Multitronic CVT, są stożki i łańcuch napędowy. Zapewniają płynne działanie całego układu, a także umożliwiają przyspieszenie przy stałych obrotach jednostki napędowej. W przypadku Audi A4 B6 awarie mogą być szczególnie częste.
W przekładniach Multitronic CVT może dojść do:
- awarii ECU i tarcz sprzęgła;
- zbyt szybkiego, niekontrolowanego zużycia komponentów przy niskim przebiegu.
Niestety, z większością problemów poradzono sobie dopiero po 2006 roku, kiedy na rynek wchodziła wersja Audi A4 B7.
Samochód wyposażony w silnik 2.0 ALT może wciąż być dobrym wyborem, jednak należy dobrze zbadać rynek. Kluczowym aspektem w kwestii kupna właściwego modelu będzie wiedza na temat jego przeszłości – usterek i miejsca, w którym je naprawiano. Jeżeli motor ma zweryfikowaną historię i jest w odpowiednim stanie technicznym, warto się na niego zdecydować i korzystać z dobrych osiągów, ekonomicznego spalania i zadowalającej kultury jazdy.