Firma Renault, produkująca modele Laguna, Espace IV i wiele innych, zdecydowała się na montaż jednostki 2.0DCI. Silnik 2.0 DCI jest w stanie znieść bezproblemowo nawet 200 tys. km. Konstrukcje wprowadzone do produkcji w 2005 roku oznaczone są symbolem M9R. Głównym atutem tego typu jednostek napędowych jest system Common Rail dotyczący wyposażenia w piezoelektryczne wtryskiwacze Bosch.
Dzięki temu dawkowanie paliwa jest dokładniejsze, a co za tym idzie, zmniejszają się koszty eksploatacji pojazdu. Wielu użytkowników aut z silnikiem 2.0 DCI 150KM nie wie, że inżynierowie zastosowali rozrząd na łańcuchu. Oznacza to, że silnik Renault i Nissan jest całkowicie bezobsługowy. Czy zatem ma jedynie zalety? Przekonaj się!
Silnik 2.0 DCI 150KM – czym się wyróżnia? Jaka jest jego specyfikacja?
Silnik 2.0 DCI o mocy 150KM ma rozrząd napędzany łańcuchem oraz turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek. Oprócz tego w tej jednostce napędowej zastosowano elektroniczny zawór EGR. Na szczęście opcjonalnie montowano tylko filtr cząstek stałych DPF.
Zanim kupisz Renault Laguna, Trafic lub Renault Megane, koniecznie sprawdź, jakie wyposażenie ma wybrana jednostka napędowa. Wersje zagraniczne pojazdów z silnikiem 2.0 DCI występowały w wersji z DPF dopiero od 2008 roku, natomiast w Polsce od 2010 roku.
Eksploatacja jednostki i możliwe problemy
Producent zapewnia, że filtr DPF jest bezobsługowy, a jego prawidłowa eksploatacja powoduje samoczynne czyszczenie co kilkaset kilometrów. Silnik o mocy 150 KM wymaga regularnej wymiany oleju niskopopiołowego. Dzięki temu unikniesz wymiany filtra na nowy, którego koszt oscyluje w granicach 1300 zł.
Na przestrzeni lat wyprodukowano modele silników 2.0 DCI, które po 200 tys. km ulegają wielu awariom. Do najbardziej kosztownych problemów z jednostką 2.0 DCI zaliczamy:
- awarię koła dwumasowego;
- awarię turbosprężarki;
- problemy z wtryskami.
To trzy najpoważniejsze problemy w modelach Renault i Nissan. Dwumasowe koło zamachowe może generować już czterocyfrowe koszty.
Które silniki producenta są godne uwagi, a których unikać?
Silnik 2.0 DCI M9R jest chwalony za wysoką kulturę pracy oraz bezawaryjną skrzynię biegów. To godny następca silnika 1.9 DCI. Ten cieszył się naprawdę złą sławą w przypadku modeli Laguna II i Megane z drugiej serii. Nowoczesny silnik Diesla 2.0 DCI spotykany jest często w Renault Espace i kilku innych samochodach.
Cztery wydajne cylindry pokryte aż 16-zaworową głowicą w połączeniu z turbosprężarką dają świetne osiągi. System chłodzenia cieczą oraz dwa walki rozrządu świetnie się dopełniają. Laguna III wyposażona w tę jednostkę silnikową ma świetne osiągi, doceniane przez wielu użytkowników pojazdów.
Najpopularniejsze usterki silnika 2.0 DCI – co warto wiedzieć?
W porównaniu do 1.9 DCI widać, że inżynierowie postarali się naprawić najpopularniejsze usterki. W jednostce 2.0 DCI spalanie jest na naprawdę zadowalającym poziomie. Mimo to wciąż występują pewne usterki, które znacznie utrudniają użytkowanie pojazdu na co dzień.
Jedną z popularnych usterek jest zapychanie się układu DPF. W tym przypadku jako użytkownik auta z silnikiem 2.0 DCI licz się z wydatkiem na poziomie 1000 zł w ASO. To jedynie koszt czyszczenia DPF, ponieważ zakup nowego generuje koszty w wysokości do 4 tys. zł.
Popularną usterką tych jednostek spalinowych jest też zacinający się zawór EGR. Silnik 2.0 DCI ma częsty problem z EGR ze względu na to, że spaliny wydobywające się z silnika zapychają go. Najczęściej problem da się rozwiązać poprzez kompleksowe czyszczenie zaworu.
Jakie atuty ma silnik 2.0 DCI?
Na szczególną pochwałę zasługuje układ wtryskowy silnika 2.0 DCI. Dlaczego? Francuska jednostka w przeciwieństwie do innych działa sprawnie, nawet jeśli przekroczy przebieg rzędu 250 tys. km. Wystarczy, że stosujesz paliwa wysokiej jakości. Dzięki temu zespół wtryskowy będzie sprawny przez długi czas.
Użytkownicy aut Renault i Nissan doceniają też dynamikę jazdy i niewielkie zużycie oleju napędowego. W tym przypadku średnie spalanie mieści się w granicy 7 l/100 km. Podczas jazdy na trasie bez problemu zejdziesz ze spalaniem poniżej 5 l/100 km.
Silnik 2.0 DCI to dobry wybór. Kiedy kupujesz używany model, pamiętaj, aby dokładnie sprawdzić sposób jego eksploatacji i poziom zużycia podzespołów.
Fot. główne: Clément Bucco-Lechat via Wikipedia, CC BY-SA 3.0