Jest oszczędny w działaniu, a także bezpieczny dla środowiska. Cieszy się opinią znacznie bardziej sprawnego niż konwencjonalne jednostki benzynowe. Co jeszcze warto wiedzieć na jego temat? Pomimo pozytywnych ocen silnik 2.0 FSi ma jednak pewne wady. Dowiedz się więcej o charakterystyce motoru z naszego artykułu!
Podstawowe informacje na temat silnika 2.0 FSi
Silnik 2.0 FSi należy do rodziny EA113. Jednostka jest przede wszystkim ekonomiczna. Przykładowo, 150-konny motor montowany w Audi A3 2.0 FSi potrzebuje standardowo od 7,5 l do 8 l na 100 kilometrów trasy. Co ciekawe, ekonomia jazdy jest też zachowana przy mocniejszych 200-konnych jednostkach – spalają tylko o 2 l więcej. Silnik 2.0 FSi został wycofany ze sprzedaży po tym, jak Volkswagen zdecydował się na produkcję 2-litrowej wersji benzynowej z turbo.
Rozwiązania techniczne
W silniku 2.0 FSi zamontowano wysokociśnieniową pompę paliwa HPFP, która jest uruchamiana za sprawą specjalnego płata na wałku rozrządu zaworów dolotowych. Konstrukcja obejmuje również dźwignię zaworową o płaskim popychaczu, a także zmienne fazy rozrządu wałka rozrządu dolotowego. Stopień sprężania w silniku 2.0 FSi wynosi 10,5:1.
Jaka jest różnica pomiędzy silnikami FSi, TSi i TFSi?
Wśród osób zainteresowanych zakupem auta z jednostką 2.0 pojawiają się pytania związane z charakterystyką modeli FSi i TSi. Warto zaznaczyć, że zastosowana terminologia jest zabiegiem marketingowym. Jednostki mają dość podobną specyfikację, a różnią się niuansami.
FSi – Fuel Stratified injection
Rozwinięcie skrótu FSi to Fuel Stratified injection. Jednostka po raz pierwszy została zamontowana w Audi A4 w 2005 roku. Potem montowano ją jeszcze w modelach:
- Volkswagena (MKV Jetta, GLI, GTI, Tiguan, Passat, CC);
- Audi (A3, A5, Q5 i TT).
Były to jednostki z turbodoładowaniem i chłodzeniem wewnętrznym o pojemności 1984 cm³ i wyposażono je w technologię bezpośredniego wtrysku paliwa w benzynowych autach osobowych.
TSi – Turbocharged Stratified injection
Jednostka została wprowadzona po 2008 roku i wprowadzono w niej kilka znaczących zmian konstrukcyjnych. Pierwszą z nich jest zastąpienie rolkowego łańcucha rozrządu zębatym. Zastosowano też rolkową dźwignię zaworową, a sam motor ma obniżony stopień sprężania 9,6:1, a nie 10,5:1 jak w przypadku FSi.
Zastosowano też inne rury spustowe, a także 3, a nie 2 czujniki tlenu, jak miało to miejsce w odmianie FSi. Całość uzupełniał też ulepszony system PCV i przeprojektowana skrzynka powietrzna i pokrywa silnika.
TFSi – czym się różni?
Jednostki takie jak 2.0 TFSi są używane wyłącznie przez Audi. Zmiana dotyczy przede wszystkim nazewnictwa. Różnice w specyfikacji technicznej są natomiast obecne w starszych modelach motorów, w których zastosowano napęd pasowy.
Eksploatacja jednostki 2.0 FSi – na co się przygotować?
W trakcie używania silnika 2.0 FSi mogą pojawić się problemy z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Niestety, nie są to jedyne awarie, jakie przydarzają się tej jednostce. Mowa tutaj o wersjach jednostki z turbiną, gdzie po przebyciu od 90 tys. km do 140 tys. km na zaworach zaczyna pozostawać sadza. Pojawiają się też wady wałka rozrządu, a także czujników kontrolujących pracę silnika.
Decydując się na 2.0 FSi, trzeba też się przygotować na to, że może wystąpić zbyt duże zużycie oleju silnikowego. Jest to związane z problematyczną sprężarką – jednostka pobiera w takich okolicznościach nawet litr oleju na 2000 kilometrów.
Jak dbać o tę jednostkę?
Zaleca się też wymianę oleju co 150 tys. kilometrów, a także zastępowanie starego paska rozrządu nowym – również co 150 tys. lub 180 tys. kilometrów. Dotyczy to modeli wyprodukowanych przed 2008 roku, kiedy to do dystrybucji wprowadzono auta o oznaczeniu CAVA, CAVB, CCTA, CCZA i CCZC z łańcuchem rozrządu.
Jednostki 2.0 FSi są dość tanie, jak na prezentowane osiągi, a także oszczędne, jeżeli chodzi o zużycie paliwa. Dlatego warto wybrać auto Skoda, Seat, VW, czy Audi właśnie z tą jednostką.
Pomijając wcześniej wspomniane usterki, których można uniknąć przy regularnym serwisowaniu motoru, jedynym znaczącym mankamentem wydaje się dość wysokie spalanie paliwa. Ma to jednak miejsce głównie w przypadku silników 2.0 FSi o mocy 200 i 211 KM.