Popularny turbodsiesel marki Volkswagen cechuje się nie tylko świetnymi osiągami, lecz także niewielkim spalaniem. W porównaniu do starszych jednostek (1.9 TDI) to niezwykle oszczędna konstrukcja. Wiele osób obecnie szuka informacji na temat tego, czy 2.0TDI jest dobrym wyborem. Silnik 2.0 TDI CR trudno jednoznacznie ocenić.
Niektóre modele są wręcz niezawodne, inne po prostu godne uwagi, a jeszcze innych zdecydowanie nie warto brać pod uwagę. Chcesz wiedzieć, jakie są najbardziej awaryjne jednostki w tej kategorii? Poniżej znajdziesz wiele niezbędnych informacji na ten temat.
Silnik 2.0 TDI CR – na jakie silniki z bezpośrednim wtryskiem trzeba uważać?
Obecnie na rynku silniki TDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa wykorzystuje Audi, Volkswagen, Skoda i kilka innych marek. Najczęściej to jednak VW stosuje silnik 2.0 TDI CR, który często jest kosztowny w utrzymaniu i naprawach.
Co to oznacza? Wręcz fatalne opinie o tym silniku wskazują, że TDI Common Rail generuje spore koszty napraw ze względu na:
- mało wydajną pompę oleju;
- zintegrowaną pompę z modułem wałków wyrównoważających;
- głowice narażone na pękanie w wersjach 16-zaworowych;
- pompowtryskiwacze o wątpliwej jakości.
Problemy z tymi jednostkami
To tylko niektóre aspekty, jakie generują spore koszty podczas użytkowania aut z silnikiem 2.0 TDI CR. Poważną usterką silników produkowanych do 2008 roku są głowice i pompowtryskiwacze. Użytkownicy najczęściej wskazują na pękające głowice w wersjach 16-zaworowych. Zanim kupisz auto, zwracaj uwagę na wersję silnikową. Te z 8-zaworami są już wolne od tego defektu.
Niestety, także w tym przypadku nie obędzie się bez ryzykownych usterek. Silnik 2.0 TDI CR z 8-zaworami jest podatny na zacieranie się panewek, gdyż te nie mają specjalnych zamków.
Zarówno wersje silnika 140 KM, jak i 170 KM wymagają regeneracji po wystąpieniu powyższych usterek. Chcesz wiedzieć, jaka jednostka z tej grupy jest polecana? To przede wszystkim konstrukcje do 2010 roku oznaczone kodami AZV, BKD, BMM.
Dlaczego niektóre silniki 2.0 TDI CR są warte uwagi?
Popularny silnik 2.0 TDI w wersji CR jest najczęściej polecaną jednostką przez producentów oraz innych użytkowników aut. Oznaczenia modelu w tym przypadku nie mają większego znaczenia.
Wszystkie silniki z bezpośrednim wtryskiem charakteryzują się dobrą kulturą pracy oraz zmniejszonym ryzykiem zapychania filtra cząstek stałych. Pamiętaj, że kiedy silnik traci smarowanie, nawet wytrzymałe konstrukcje CR nie wytrzymają dalszej jazdy.
Zalety najlepszych jednostek w tej kategorii
Problemy wtryskiwacza znane z początkowych wersji 2.0 TDI zostały niemalże całkowicie wyeliminowane w silniku 2.0 TDI CR. Kultura pracy silnika jest bardzo ważna. Inżynierowie w wersji z CR zdecydowali się na przeprojektowanie pompy oleju. To właśnie dzięki temu osiągnięto odpowiedni poziom smarowania jednostki napędowej.
Ryzyko zatarcia turbosprężarki lub walu korbowego jest wręcz minimalne. Kiedy pokonujesz długie dystanse samochodem, sprawdzaj jednak stan pompy przynajmniej raz na 150 tys. kilometrów.
Naprawa silników 2.0 TDI CR i nie tylko. Co warto wiedzieć o usterkach?
Rozrząd to teoretycznie kluczowy podzespół każdego silnika samochodowego i nie tylko. W przypadku 2.0 TDI jest niezwykle wytrzymały i wymaga tylko odpowiedniego smarowania. Nie każda awaria musi generować ogromne koszty napraw. Dla silnika 2.0 TDI CR naprawy to najczęściej czynności związane z:
- awariami pomp oleju;
- pękającą głowicą;
- uszkodzonymi pompowtryskiwaczami.
Planujesz samodzielną naprawę swojego silnika TDI PD lub CR? Do wykonania akcji serwisowej wystarczy ci kod silnika. Na tej podstawie samodzielnie zamówisz potrzebne części zamienne lub zrobi to mechanik.
Samodzielna naprawa auta to duża oszczędność. W przypadku pompy oleju zaoszczędzisz na roboczogodzinach mechanika nawet kilkaset złotych, gdzie sam koszt zakupu pompy to około 1500 złotych.
Czy inne usterki wyeliminujesz samodzielnie?
Walka z pękającą głowicą jest nieco trudniejsza, ale i w tym przypadku poradzisz sobie samodzielnie. Masz silnik 2.0 TDI PD? Prawdopodobnie twoja jednostka jest mocno narażona na pęknięcie bloku silnika lub głowicy. W takim przypadku najlepiej wymień całą na nowy zamiennik lub oryginał z ASO. Ta operacja kosztuje średnio ponad 2,5 tys. złotych.
Kolejne naprawy, których przeprowadzenie nie jest skomplikowane, ale kosztowne, dotyczą pompowtryskiwaczy. Dla silników 2.0 TDI CR lub PD to wydatek rzędu nawet 1500 złotych za jedną sztukę. Sama wymiana nie jest trudna, ale koszty mogą przerazić każdego kierowcę.
Zanim podejmiesz decyzję o naprawie 2.0 TDI CR VAG, koniecznie przeanalizuj koszty. Być może okaże się, że lepszym rozwiązaniem jest swap silnika na inny z grupy Volkswagena i nie tylko.
Jak widzisz, silniki 2.0 TDI CR mają swoje blaski i cienie. Właśnie dlatego trzeba szukać najmniej awaryjnych wersji i dbać o odpowiednią eksploatację, by uniknąć kosztownych wymian wadliwych części.