Silnik 3.0 TFSi łączy w sobie bezpośredni wtrysk benzyny i doładowanie. Zadebiutował w modelu C5 A6 w 2009 roku, a do najpopularniejszych odmian należała wersja C6 i C7. Cieszy się uznaniem wśród kierowców i jest uważany za jeden z niezawodnych silników niemieckiego producenta w historii. Dowiedz się więcej o 3.0 TFSi!
Podstawowe informacje o silniku Audi
W modelu 3.0 TFSi zastosowano turbosprężarkę Eaton z 24 zaworami, a także autorską technologię Audi TFSi. Do spotykanych kodów jednostki napędowej zaliczają się: CAKA, CAJA, CCBA, CMUA i CTXA.
Moc obrotowa motoru wynosiła od 268 do 349 KM przy momencie obrotowym 400–470 Nm. Tak duży przedział był spowodowany głównie różnymi ustawieniami silnika w poszczególnych modelach. Najsłabszy model stosowano w A4, A5 i Q5, a najmocniejszy w SQ5. Zaletą silnika 3.0 TFSi od Audi jest również to, że ma duży potencjał do tuningu.
Dane techniczne wersji C6 i C7
Model C6 był produkowany od 2009 roku. Sześciocylindrowy motor w układzie V miał dokładną pojemność 2996 cm3 i po 24 zawory na cylinder. Otwór silnika wynosił 84,5 mm a skok tłoka 89 mm. Zamontowano w nim kompresor z intercoolerem. Maksymalny moment obrotowy wynosił 420 Nm a stopień sprężania 10. Silnik współpracował z 6-stopniową skrzynią biegów.
Z kolei model C7 dystrybuowano od 2010 do 2012 roku. Dokładna pojemność wynosiła 29995 cm3 z 6 cylindrami i 24 zaworami, a także bezpośrednim wtryskiem benzyny i doładowaniem. Motor o mocy 221 kW przy 440 Nm współpracował z 7-biegową przekładnią.
Eksploatacja silnika – jakie problemy występowały w trakcie użytkowania?
Do problemów, które pojawiały się najczęściej w trakcie użytkowania silnika 3.0 TFSi, zaliczały się usterki cewki i świecy zapłonowej. Przedwczesnemu zużyciu ulegały również termostat i pompa wodna. Kierowcy skarżyli się też na nagromadzający się węgiel i zbyt duże zużycie oleju.
Inne występujące komplikacje to uszkodzenie przełącznika oleju, zaworu odpowietrzającego skrzynię korbową, czy mocowania jednostki napędowej. Pomimo tych wad silnik 3.0 TFSi jest wciąż uznawany z mało awaryjny. Dowiedzmy się, jak można rozpoznać trzy najczęściej występujące problemy i je rozwiązać.
Wadliwa cewka i świeca zapłonowa
Są to często występujące problemy, ale można sobie z nimi poradzić w dość łatwy sposób. Na początku należy poprawnie zdiagnozować usterkę. Wymienione komponenty do prawidłowego działania potrzebują prądu, aby wytworzyć iskrę w komorze spalania. Pobierają napięcie z akumulatora, przekształcają je na wyższe i sprawiają, że motor odpala bez problemu.
Ze względu na to, że cewki i świece pracują w wysokiej temperaturze, są narażone na zniszczenie. Ich awaria będzie się objawiać przerywanym lub całkowitym brakiem zapłonu, nierówną pracą na biegu jałowym, czy pojawieniem się sygnału CEL/MIL. W takiej sytuacji konieczna jest wymiana – zazwyczaj co 60 lub 80 tys. km.
Termostat i pompa wodna
W silniku 3.0 TFSi może się również zepsuć termostat i pompa wodna. Są ważną częścią układu chłodzenia, regulują ilość płynu zawracanego do jednostki napędowej, a także schładzanego przez chłodnicę przed powrotem. Pompa odpowiada za prawidłową cyrkulację substancji chłodzącej z chłodnicy do motoru i na odwrót.
Awarie polegają na tym, że termostat może się zaciąć, a pompa przeciekać. W efekcie motor przegrzewa się, ponieważ płyn chłodzący nie jest odpowiednio rozprowadzany. Problemy z tymi komponentami należą do standardowych zjawisk w trakcie eksploatacji jednostki napędowej.
Oznaki awarii w silniku 3.0 TFSi
Najczęstsze oznaki tego, że poszczególne komponenty nie działają prawidłowo, to pojawienie się wskaźnika niskiego poziomu płynu chłodzącego, przegrzewanie się motoru, widoczne wycieki substancji chłodzącej, czy wyczuwalny słodki zapach spod maski auta. Skutecznym rozwiązaniem będzie wymiana części u profesjonalnego mechanika.
Gromadzący się węgiel
Pierwszy z problemów jest obecny w większości jednostek z bezpośrednim wtryskiem paliwa, gdzie specyfik jest kierowany wprost do cylindrów i nie stanowi naturalnego środka czyszczącego dla portów i zaworów. Wskutek tego, po około 60 tys. km dochodzi zazwyczaj do nagromadzenia się brudu w wentylach wlotowych i portach.
W efekcie moc silnika drastycznie spada – nagar zatyka zawory i utrudnia prawidłowy przepływ powietrza. Dzieje się to najczęściej w przypadku motorów, które napędzają auta wykorzystywane do dojazdów do pracy, kiedy silnik nie jest w stanie spalić nieczystości.
Jak sobie radzić z gromadzącym się węglem?
Rozwiązaniem jest regularna wymiana świec i cewek zapłonowych, stosowanie paliwa wysokiej jakości, częsta zmiana oleju, a także ręczne czyszczenie zaworów wlotowych. Warto też przepalić silnik na wyższych obrotach przez ok. 30 minut.
Czy silnik 3.0 TFSi zasłużył na renomę? Podsumowanie
Silnik 3.0 TFSi od Audi jest solidną jednostką. Powyższe problemy nie są aż tak uciążliwe i można ich w prosty sposób uniknąć. Silnik od Audi cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym – stabilnie działa nawet przy przebiegu rzędu 200 tys. km. Dlatego można go określać jako udaną jednostkę.