Silnik 4.2 V8 charakteryzuje się kątem rozwidlenia o wymiarach 90°. Do cech szczególnych zalicza się również rozstaw cylindrów 90 mm i to, że łańcuch napędu rozrządu umieszczono po stronie sprzęgła. Jednostka 4.2 V8 jest uznawana za wyjątkowo dopracowaną, ponieważ inżynierowie niemieckiego producenta korzystali z bogatych doświadczeń związanych z eksploatacją i produkcją poprzednich modeli motoru.
Silnik 4.2 V8 – dane techniczne
Jednostce napędowej przypisano oznaczenie BVN. Całkowita pojemność skokowa równała się 4134 cm3 przy mocy 240 kW (360 KM) i średnicy cylindra 83 mm oraz skoku tłoka 95,5 mm ze stopniem sprężania 16,4:1. Warto też wspomnieć o kolejności zapłonu: 1-5-4-8-6-3-7-2. Masa całkowita jednostki napędowej równała się 255 kg.
W motorze zastosowano układ sterowania marki Bosch – model EDC-16 CP+, a także system Common-Rail ze wtryskiem o ciśnieniu do 1600 bar i wtryskiwaczami 8-otworkowymi.
Zdecydowano się również na recyrkulację spalin z załączoną wodną chłodnicą spalin i system oczyszczania zawierający dwa katalizatory utleniające i bezobsługowe filtry cząstek stałych DPF. Emisja spalin mieściła się w ramach standardów normy Euro IV.
Rozwiązania konstrukcyjne w jednostce napędowej
Projektanci zdecydowali się na kadłub z żeliwa wermikularnego, który jest dzielony w płaszczyźnie osi wału korbowego. W dolnej części zastosowano sztywną ramę, która jest oprawą pokryw łożysk głównych. Za sprawą wymienionych rozwiązań, a także zastosowanego surowca masa 4.2 V8 stała się lżejsza aż o 10 kilogramów w porównaniu z odmianą 4.0l.
Wał korbowy silnika był kuty ze stali typu 42 CR MO S4 i został tak wyprofilowany, że moment pierwszego i drugiego rzędu są wyrównoważone. Komponent osadzono w 5 łożyskach. Należy też zauważyć, że promienie przejściowe czopów korbowych zostały dodatkowo dociśnięte po to, aby podnieść wytrzymałość wału korbowego.
Projekt motoru wpływa na wysoką kulturę pracy
Jednym z kluczowych rozwiązań w tym aspekcie, był bardzo dobrze wyważony układ korbowo-tłokowy, na który nie przenosiły się drgania, sprawiając, że funkcjonowanie motoru nie generowało dużo hałasu. Oprócz tego zapewniono optymalne wyważenie jednostki napędowej za sprawą dodatkowej masy tłumika drgań skrętnych i tarczy kierowcy.
Na wysoką kulturę pracy silnika 4.2 V8 wpływa również sposób wykonania głowicy cylindrów, która wywodzi się od modelu 3.0l V6. Ma cztery zawory na cylinder, składane wałki rozrządu, hydrauliczne kasowanie luzu zaworowego, rolkowe popychacze dźwigniowe i koła zębate o prostych zębach z kasowaniem luzu międzyzębnego.
Dzięki temu, że pokrywy łożysk wałków tworzą wspólną ramę o płaskiej powierzchni uszczelniającej, a materiał wykonania nakładki to tworzywo sztuczne i mocowanie elementy jest trwałe, zapewnia to znakomitą izolację akustyczną komponentu.
Efektywny układ chłodzenia
W jego skład wchodzi pompa wody i termostat, które zamontowano we wspólnej obudowie, która jest umieszczona na zewnątrz jednostki napędowej. Pompę napędza łańcuch D poprzez dwa wałki i koła zębate przy pompie oleju.
Płaszcz wodny dociera do kadłuba za sprawą dwóch króćców tłocznych, które doprowadzają płyn chłodzący na zewnętrzne strony bloku jednostki napędowej. Po obu stronach tego elementu odlano kolektory wodne, gdzie każdy z nich jest wyposażony w cztery otwory, przez które jest doprowadzana substancja.
Gromadzi się ona w komorze pomiędzy rzędami cylindrów i płynie do chłodnicy lub bezpośrednio na stronę ssawną pompy wody – w zależności od ustawień termostatu.
Zmiany w układzie wylotowym z DPF
W 4.2 V8 wdrożono zmiany względem poprzednich odmian. Dotyczy to zastosowania cienkościennego nośnika z karborundu. Dzięki temu, że grubość ścianek zmniejszono o 37% względem wersji 3.0l V8, efektywna powierzchnia katalizatora uległa zwiększeniu.
Tym samym zmniejszono przeciwciśnienie spalin i skrócono czas regeneracji filtra. Ten zabieg umożliwił również regenerację komponentu już przy temperaturze 580-600° przy utrzymaniu niskiego przeciwciśnienia spalin.