Silnik 5.7 hemi – najważniejsze wiadomości na temat jednostki

Silnik 5.7 hemi należy do grupy jednostek produkowanych przez przedsiębiorstwo Chrysler. Cechą charakterystyczną motoru jest to, że wyposażono go w półkolistą komorę spalania. Produkt amerykańskiego koncernu został zaprezentowany po raz pierwszy w 2003 roku przy okazji premiery auta Dodge Ram – był uzupełnieniem motoru Magnum 5,9. Przedstawiamy najważniejsze informacje na jego temat.

Silnik 5.7 hemi – podstawowe informacje

Rok 2003 jest związany nie tylko z premierą Dodge Rama, ale także całej rodziny trzeciej generacji silników. Pierwszym z nich był benzynowy V8 o pojemności 5 654 cm3/5,7l o nazwie kodowej Eagle. Zastąpił jednostkę Magnum V8, o której wspomniano we wstępie. Silnik 5.7 hemi był stosowany w modelach Chryslera: Dodge Durango, Charger, 300C, Magnum R/T, a także Jeep Grand Cherokee i Commander.

Dane techniczne na temat jednostki Chryslera

Czterosuwowy, spalinowy wolnossący motor wyposażono w osiem cylindrów w konfiguracji V i po dwa zawory na cylinder. Układ mechanizmu zaworowego oparto na rozrządzie OHV. Średnica cylindra wynosi 99,49 mm, skok tłoka 90,88 mm, a pojemność skokowa 5 654 ccm.

W pierwszych modelach – do 2009 roku stopień sprężania wynosił 9,6:1. W kolejnych było to 10,5:1. Silnik 5.7 hemi generował moc na poziomie od 340 do 396 KM (254295 kW) a moment obrotowy wynosił 08556 Nm/3,9504,400. Pojemność oleju silnikowego wynosiła 6,7l/. Z kolei masa jednostki sięgała 254 kilogramów.

Projekt silnika 5.7 hemi – jakie rozwiązania konstrukcyjne zastosowano?

 Silnik 5.7 hemi został stworzony całkowicie od podstaw – zastosowano w nim żeliwny blok cylindrów z głębokim płaszczem, a także kątem 90° pomiędzy ściankami cylindrów. Modele produkowane do 2008 roku miały szersze pierścienie o wymiarach 1,50/1,50/3/0 mm, natomiast te z 2009 wyposażono w pakiet o rozmiarze 1,20/1,50/3,0 mm. 

Inżynierowie zdecydowali się również na montaż wału korbowego z odlewanego żeliwa sferoidalnego, który był podparty czterema śrubami na każde łożysko główne. Zaprojektowano także wałek rozrządu na większej wysokości po to, aby zmniejszyć długość popychaczy. Z tego powodu łańcuch rozrządu napędzający jest dłuższy – umieszczono go też między bankami cylindrów.

Silnik 5.7 hemi wyposażono też w aluminiowe głowice cylindrów z przepływem krzyżowym, dwoma zaworami i świecami zapłonowymi na cylinder. Wykonano też bardziej płaską komorę z półkami po obu stronach, co zwiększyło wydajność pracy jednostki napędowej. 

Elementy sterujące wpływające na dobrą wydajność motoru

Pierwszym elementem sterującym, na którego pracę warto zwrócić uwagę, jest wałek rozrządu. Odpowiada za działanie zaworów ssących i wydechowych za sprawą popychaczy, które zostały umieszczone w dźwigniach zaworowych. Do ważnych części należą również sprężyny zaworowe typu beehive i hydrauliczne popychacze rolkowe.

Projektanci zdecydowali się też na układ dezaktywacji cylindrów Multi-Displacement System. Spowodowało to znacznie mniejsze zużycie paliwa, a także emisji spalin.

Technologia działa w ten sposób, że wyłącza paliwo w czterech cylindrach – po dwa w każdym – i pozostawia zawory ssące i wydechowe w pozycji zamkniętej poprzez sterowanie przepływem oleju przez popychacze poszczególnych zaworów. Silnik 5.7 hemi ma też elektroniczny korpus przepustnicy typu drive-by-drive.

Eksploatacja silnika 5.7 hemi

W przypadku tej jednostki napędowej problemy mogą się pojawić przy przebiegu 150–200 tys.km. Dotyczy to usterek związanych z pęknięciem sprężyn zaworowych czy zatartymi i uszkodzonymi rolkami dźwigni. Towarzyszy temu zazwyczaj problem z zapłonem i wyświetla się kontrolka silnika. Bagatelizowanie tych symptomów może się wiązać z poważną awarią wałka rozrządu czy pojawieniem metalowych drobinek w oleju.

Czy warto zdecydować się na silnik 5.7 hemi?

Pomimo tych wad silnik 5.7 hemi jest dość dobrą, trwałą jednostką. Jednym z aspektów, który ma na to wpływ jest to, że ma prostą konstrukcję – nie zastosowano, chociażby turbodoładowania, co znacząco zwiększyło jego żywotność. Mankamentem może być natomiast dość duże spalanie – nawet 20l na 100 km.

Przy regularnym serwisowaniu i wymianie oleju co około 9600 kilometrów, motor odwdzięczy się stabilną pracą i małą awaryjnością. Trzeba też pamiętać, że do prawidłowego korzystania z jednostki napędowej należy używać olej o lepkości SAE 5W20.

Fot. główne: Kgbo via Wikipedia, CC BY-SA 4.0

Dodaj komentarz