Silnik 50 cc i jednostka 125 cc zapewniają różną prędkość maksymalną, ale podobny poziom spalania – od 3 do 4 litrów na 100 km. Zdecydowaliśmy się napisać więcej na ich temat. Sprawdź, co jeszcze warto o nich wiedzieć!
Oznaczenie CC – do czego się właściwie odnosi?
W oznaczeniach jednostek napędowych używa się symbolu CC. Co właściwie oznacza? Skrót odnosi się do jednostek miary, a konkretnie centymetrów sześciennych. Za jego sprawą można ocenić zdolność silnika do spalania powietrza i paliwa po to, aby wytworzyć moc.
Czym charakteryzuje się silnik 50cc?
Jednostka napędowa jest nieduża, jednak zapewnia optymalne osiągi, a także dynamikę. Za silniki, które cechują się największą kulturą jazdy, uznaje się wersje 4T – ich praca jest niegłośna, a spalanie mniejsze niż w wersji 2T. Silnik 50 cm3 może osiągnąć prędkość maksymalną na poziomie 50 km/h.
Wybierając silnik 50 cc, warto go nabyć od sprawdzonych producentów. Do tej grupy można zaliczyć marki, takie jak Romet, Junak i Zipp. Dobrą wiadomością jest to, że jednostki napędowe wymienionych producentów mogą być montowane w różnych pojazdach: skuterach, quadach, motorowerach i niedużych jednośladach typu pit bike.
Motorowery z 50 cc – które modele są najlepsze?
Jednoślady z jednostką 50 cc są często wybierane jako rozpoczęcie przygody z motocyklami. Modele, na które można zwrócić uwagę, wybierając pojazd, to Yamaha TZR 50, Aprilia RS 50, Derbi GPR 50 i Rieju MRT 50. Wśród skuterów mocną pozycją jest Yamaha Aerox 50 (w wersji dwusuwowej silnika).
Silnik 125 cc – kluczowe dane
Jednostka o pojemności 125 jest wybierana przez kupujących, którzy chcą, aby posiadana przez nich maszyna miała lepsze osiągi. W przypadku silnika 50 cc mogą rozpędzić się do pułapu 50 km/h. Z kolei dzięki wersji 125 cc, można wygenerować prędkość na poziomie 90 km/h.
Wersja 125 cc jest nabywana często w celu podmiany jednostki o mniejszej pojemności. Nie jest to trudne, ponieważ – pomimo większej pojemności skokowej i mocy – 125 cc ma praktycznie taki sam rozmiar. Dlatego wstawienie go w miejsce po słabszym silniku nie sprawia problemu.
Jednoślady z silnikiem 125cc – najlepsze modele
Dobrym wyborem będzie Yamaha YZF-R125 o sportowym charakterze. Jednoślady z mocniejszą jednostką produkuje także Aprilia, mowa tu o modelu RS 125. Jeżeli chodzi o naked bike, to można zastanowić się nad propozycją od Zontes, modelu Z125 U. Z modeli z segmentu off-road, ciekawą propozycją jest Rieju Marathon 125 LC.
Którą jednostkę wybrać – 50 czy 125 cc?
Zarówno pierwsza, jak i druga jednostka będzie dobrą propozycją dla osób, które chcą rozpocząć swoją przygodę z jednośladami. W obu przypadkach można liczyć na równą pracę silnika, a także dobrą ekonomię jazdy. Co więcej, w sklepach nie brakuje rozmaitych modeli jednośladów. Wybór, na przykład skutera, off-roada, naked bike’a, czy sportowej wersji, pozwoli doprecyzować, w którym kierunku rozwijać swoją pasę.
Fot. główne: Mmmaciek via Wikipedia, CC BY-SA 3.0