Obecnie bez problemu kupisz fabrycznie nowy silnik do swojego jednośladu lub quada. Wystarczy wiedzieć, co chce się wybrać. Części są dostępne w mnóstwie sklepów, a ceny raczej niewygórowane.
Czy silnik 50cc nadaje się do motocykla?
Z pełnym przekonaniem można powiedzieć, że tak. Dzisiejsze konstrukcje są już zdecydowanie inne niż dawniej, co pozwala na uzyskanie lepszych osiągów i dynamiki. Kultura pracy takiej jednocylindrowej jednostki również jest akceptowalna – szczególnie jeśli mowa o 4T. Produkt, jakim jest motor mający 50 cm3 pojemności, można znaleźć w konstrukcjach takich jak:
- Romet;
- Junak;
- Zipp.
Mowa nie tylko o skuterach, ale również quadach, w tym mini, oraz pocket bike’ach.
Dla kogo silnik 2T 50 cm3?
Jak możesz sprawdzić, czy dobrą opcją będzie dla ciebie popularna „pięćdziesiątka” 2T, czyli dwusuwowa? Wystarczy zapoznać się z jej cechami. Przede wszystkim silnik dwusuwowy jest mniejszy od swojego konkurenta, dzięki czemu można go zmieścić w mniejszych pojazdach. Ma o wiele mniej części, które mogą ulec awarii (np. tradycyjnie rozumiany rozrząd i jego napęd). Poza tym jednostki dwusuwowe generują więcej mocy z mniejszej pojemności skokowej. To dlatego silniki bazujące na pracy dwusuwowej są mocniejsze od czterosuwów. Maja też lepszy potencjał w zakresie tuningu.
Niestety, istnieją też minusy. Konstrukcje 2T wymagają dolewania oleju do paliwa lub oddzielnego zbiornika. Trzeba więc o tym pamiętać podczas tankowania. Generują również o wiele więcej spalin, co wymusza zastosowanie odpowiedniego wydechu. Dwusuwy są bardziej hałaśliwe i zużywają więcej paliwa. Są przy tym mniej trwałe, co dla właściciela oznacza częstsze przeglądy i ewentualne remonty.
Kto powinien wybrać produkt 50 cm3 4T?
Te jednostki są przeznaczone dla motocyklistów, którzy chcą korzystać z ekonomicznych i bardziej ekologicznych maszyn. Silnik czterosuwowy nie wymaga również dolewania oddzielnie oleju. Jedyną kwestią związaną z jego smarowaniem jest interwał olejowy, który może nieco podnosić koszty serwisu. Silniki bazujące na trybie czterosuwowym są bardziej oszczędne, nie wibrują tak jak dwusuwy i nie są aż tak głośne. Wytrzymują nieco większe przebiegi i łagodnie rozwijają moc.
Jednak w czterosuwach również można doszukać się pewnych problemów. Rozrząd może wymagać regulacji i jest w nim więcej elementów mogących się zepsuć. Popularna „pięćdziesiątka” czterosuwowa nie jest też tak dynamiczna, dlatego do jazdy w teren może się nie sprawdzić. Takie konstrukcje mają też ograniczony potencjał w podnoszeniu mocy, który wymaga większych nakładów finansowych.
Silnik 50cc – podsumowanie
Jeśli nigdy nie jeździłeś na motocyklu, łatwiejszy do okiełznania będzie dla ciebie model czterosuwowy. Jeśli jednak zależy ci na mocy i maksymalnej frajdzie – sięgnij po wersję dwusuwową. W ostateczności zawsze możesz odwiedzić tematyczne forum i zapytać bardziej doświadczonych użytkowników, którzy na takich maszynach jeżdżą od lat.
Fot. główne: Mick via Wikipedia, CC BY 2.0