Silnik BLS 1.9 TDi od VW – czym charakteryzuje się jednostka montowana m.in. w Skodzie Octavii, Passacie i Golfie?

Oprócz układu Turbocharged Direct Injection silnik BLS 1.9 TDi ma także chłodnicę międzystopniową. Motor sprzedawano w autach marki Audi, Volkswagen, Seat i Skoda. Jest najbardziej znany z modeli takich jak Octavia, Passat Golf. 

W jaki sposób rozróżnia się motory 1.9 TDi?

Produkcja motoru rozpoczęła się na początku lat 90. Warto zauważyć, że motory dzieli się zazwyczaj na dwie grupy – pierwszą, stworzoną przed 2003 rokiem i drugą, wykonaną po tym okresie.

Różnica polega na tym, że początkowo stosowano mało wydajny, turbodoładowany silnik z systemem Direct Injection o mocy 74 KM. Z kolei w drugim przypadku zdecydowano się na układ PD – pumpe duse o mocy od 74 KM do 158 KM. Nowsze jednostki są ekonomiczne i zapewniają optymalne osiągi. Zalicza się do nich odmiana BLS. 

Skrót BLS – co właściwie oznacza?

Termin BLS określa jednostki na olej napędowy o pojemności skokowej 1896 cm3, które generują moc na poziomie 105 KM i 77 kW. Oprócz tego podziału może pojawić się też przyrostek DSG – Direct Shift Gearbox, który odnosi się do zastosowanej, automatycznej, przekładni biegów.

W silnikach Volkswagena używa się również wielu dodatkowych oznaczeń, które grupują motory względem, chociażby mocy i maksymalnego momentu obrotowego, czy zastosowania – w Volkswagen Industrial lub Volkswagen Marines. Tak też się stało w przypadku odmiany 1.9 TDi. Dostępne są również modele m.in. o oznaczeniu ASY, AQM, 1Z, AHU, AGR, AHH, ALE, ALH, AFN, AHF, ASV, AVB i AVG. 

Silnik 1.9 TDi BLS od Volkswagena – dane techniczne

Jednostka napędowa generuje moc 105 KM przy 4000 obr./min.. Maksymalny moment obrotowy równa się 250 Nm przy 1900 obr./min. a motor montowano poprzecznie w przedniej części auta.

Silnik 1.9 BLS TDi od Volkswagena ma cztery cylindry w układzie rzędowym, które są ułożone w jednej linii – na każdy z nich przypadają po dwa zawory, jest to układ SOHC. Średnica otworu cylindra równa się 79,5 mm, a skok tłoka sięga 95,5 mm.

Inżynierowie zdecydowali się na zastosowanie układu paliwowego z pompowtryskiwaczem, a także zamontowanie turbosprężarki i Intercoolera. W skład wyposażenia jednostki napędowej wchodzi również filtr cząstek stałych – DPF. Motor współpracuje zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów.

Eksploatacja jednostki napędowej – wymiana oleju, spalanie i osiągi

W silniku 1.9 BLS TDi zbiornik na olej ma pojemność 4.3 l. Chcąc eksploatować jednostkę napędową w prawidłowy sposób, trzeba używać substancji o stopniu lepkości 0W-30 i 5W-40.  Rekomendowane są oleje o specyfikacji VW 504 00 i VW 507 00. Wymiana oleju powinna być przeprowadzana co 15 tys. km lub raz w roku.

Opierając się na przykładzie Skody Octavii II z 2006 roku ze skrzynią manualną, spalanie w mieście plasuje się na poziomie 6,5l/ 100 km, w trasie jest to 4,4l/ 100 km a w cyklu mieszanym 5,1l/ 100 km. Diesel zapewnia przyspieszenie do 100 km/ h w 11,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 192 km/h. Motor emituje ok. 156 g CO2 na kilometr i spełnia normy Euro 4.

Najczęściej występujące problemy 

Jednym z nich są wycieki oleju. Za przyczynę uznaje się wadliwą uszczelkę pokrywy zaworów. Ten element znajduje się w miejscu, gdzie panuje wysoka temperatura i ciśnienie. Ze względu na gumową strukturę, część może pęknąć. Rozwiązaniem jest wymiana uszczelki.

Wadliwe wtryskiwacze

Pojawiają się także usterki związane z pracą wtryskiwaczy paliwa. Jest to wada zauważalna praktycznie we wszystkich motorach diesla – niezależnie od producenta. 

Ponieważ ta część odpowiada za dostarczanie paliwa prosto do cylindra motoru, inicjując jego spalanie, awaria wiąże się z utratą mocy, a także niższym zużywaniem substancji. W takiej sytuacji najlepiej wymienić całe wtryskiwacze.

Usterka EGR

Usterkom ulega również zawór recyrkulacji spalin EGR. Jego zadanie polega na ograniczaniu emisji spalin z silnika na zewnątrz. Zawór odpowiada za połączenie kolektora wydechowego z dolotowym, a także filtrowanie sadzy i węgla, który emituje silnik. 

Jego awarię powoduje nagromadzająca się sadza i węgiel, które blokują zawór i stopują prawidłowe działanie EGR. Rozwiązaniem będzie wymiana lub wyczyszczenie membrany – w zależności od okoliczności.

Czy 1.9TDi BLS to udany model?

Wymienione problemy są charakterystyczne dla praktycznie wszystkich diesli dostępnych na rynku. Dodatkowo można ich uniknąć, regularnie serwisując motor, a także stosując się do zaleceń producenta. Brak poważnych wad konstrukcyjnych, ekonomiczna specyfika motoru oraz dobre osiągi sprawiają, że silnik BLS 1.9 TDi można ocenić jako udany model.

Dodaj komentarz