Motory Derbi Senda SM 50 są często wybierane ze względu na niebanalną stylistykę, a także montowane jednostki napędowe. Bardzo dobrymi opiniami cieszy się zwłaszcza silnik D50B0. Warto nadmienić, że oprócz niego Derbi montowało też EBS/EBE i D50B1 w modelu SM50, a jednostką zbudowaną według konstrukcji D50B0 jest model Aprilia SX50. Dowiedz się więcej o pojeździe i silniku z naszego artykułu!
Silnik D50B0 do motoru Senda SM 50 – dane techniczne
Jednostka D50B0 to dwusuwowy, jednocylindrowy silnik na benzynę oktanową 95. W silniku zastosowano układ napędowy wyposażony w zawór zwrotny, a także system rozruchu obejmujący rozrusznik typu kickstarter.
Silnik D50B0 ma także układ smarowniczy z pompą olejową oraz system chłodzenia cieczą z pompą, chłodnicą i termostatem. Generuje moc maksymalną na poziomie 8,5 KM przy 9000 obr., a stopień sprężania wynosi 13:1. Z kolei średnica każdego cylindra to 39.86 mm, a skok tłoka równa się 40 mm.
Derbi Senda SM 50 – cechy charakterystyczne motocykla
Warto też powiedzieć nieco więcej na temat samego motocykla. Był produkowany od 1995 do 2019 roku. Jego konstrukcja jest identyczna z jednośladem Gilera SMT 50. Projektanci zdecydowali się na zawieszenie przednie w postaci widelca hydraulicznego 36 mm, a zawieszenie tylne było wyposażone w amortyzator typu monoshock.
Za najbardziej efektowne wizualnie uważa się modele Derbi Senda 50 takie jak Xtreme Supermotard w wersji z czarnym lakierem, owiewką z podwójnymi reflektorami i stylową deską rozdzielczą. Z kolei do standardowego zastosowania w mieście najlepszym wyborem będzie jednoślad Derbi Senda 125 R o nieco większej wytrzymałości.
Specyfikacja techniczna Derbi SM50 z silnikiem D50B0
Prowadzenie pojazdu jest bardzo wygodne za sprawą 6-biegowej skrzyni biegów. Z kolei moc jest regulowana za sprawą wielopłytkowego przełącznika. Maszynę Derbi wyposażono też w oponę przednią 100/80-17 i tylną 130/70-17.
Za hamowanie odpowiadała tarcza hamulcowa umieszczona z przodu, a także pojedyncza tarcza hamulcowa z tyłu. W przypadku modelu SM 50 X-Race Derbi wyposażyło motocykl w zbiornik paliwa o pojemności 7 litrów. Maszyna ważyła 97 kilogramów, a rozstaw osi równał się 1355 mm.
Odmiany motocykla Derbi SM50 – dokładny opis
Na rynku są dostępne rozmaite wersje motocykla od Derbi, także z silnikiem D50B0. Jednoślad Senda 50 jest dostępny w modelu Supermoto, limitowanej edycji DRD, która jest wyposażona w anodowane na złoto widelce Marzocchi, a także X-Treme 50R ze szprychowymi kołami, błotnikami MX, a także gąbczastymi oponami do jazdy terenowej.
Oprócz wymienionych różnic mają sporo cech wspólnych. Należy do nich na pewno identyczna podstawowa rama z belki stopowej, a także podłużny wahacz. Pomimo tego, że zawieszenie i koła nie są już takie same, to prowadzenie jednośladu z silnikiem 50 cc jest w każdym przypadku bardzo wygodne.
Modele motocykli po przejęciu marki Derbi przez Piaggio – czy jest jakaś różnica?
Marka Derbi została przejęta przez grupę Piaggio w 2001 roku. Modele motocykli po tej zmianie cechują się znacznie lepszą jakością wykonania. Mowa tutaj o pewniej działającym zawieszeniu i hamulcach w modelu Derbi Senda 50, a także detalach wpływających na lepszą prezencję, jak chromowany wydech w DRD Racing SM.
Warto rozejrzeć się za jednostką wyprodukowaną po 2001 roku. Motory Derbi SM 50, szczególnie z silnikiem D50B0, świetnie się sprawdzą jako pierwszy motocykl. Mają przyjemną dla oka stylistykę, są niedrogie w eksploatacji, a także rozwijają optymalną prędkość do 50 km/h co w zupełności wystarcza do bezpiecznego poruszania się po mieście.
Fot. główne: SamEdwardSwain via Wikipedia, CC BY-SA 3.0