Z artykułu dowiesz się, w jakich autach montowano silnik dolnozaworowy. Poznasz także jego mocne strony i budowę.
Silnik dolnozaworowy – krótka charakterystyka
Silnik dolnozaworowy to prosta konstrukcja zwana też bocznozaworowym. Jest to motor tłokowy, w którym wałek rozrządu najczęściej umiejscowiony jest w skrzyni korbowej, a zawory w bloku silnika. To sprawia, że ten rodzaj motoru wymaga zastosowania innego systemu rozrządu niż jednostka górnozaworowa.
Przewaga wad nad zaletami
Silnik dolnozaworowy ma niestety więcej wad niż zalet. Jest to konstrukcja archaiczna i obecnie wykorzystywana jedynie do produkcji silników do kosiarek. W takiej jednostce stopień sprężania jest zazwyczaj mniejszy niż 8, a to sprawia, że rozrząd tego typu można zastosować jedynie w jednostce z zapłonem iskrowym.
Do największych wad silnika dolnozaworowego należy przede wszystkim małe wysilenie silnika. To znaczy, że przykładowo z litra pojemności otrzymuje się mniejszą moc, niż to ma miejsce w przypadku silników górnozaworowych. Niestety mała moc silnika nie idzie w parze z niskim spalaniem, a przy tym silnik nie jest dynamiczny, czuć wyraźnie opóźnioną reakcję na dodanie gazu.
W silniku dolnozaworowym dochodziło do częstych awarii cylindra, który to odkształcał się przez stały kontakt z gorącym kanałem wydechowym. Budowa motoru nie pozwalała na zastosowanie popularnych mokrych tulei cylindrowych. Poważną wadą było także osiąganie niskich stopni sprężania. Spowodowane to było specyficzną budową głowicy.
Zalety silnika dolnozaworowego
Silnik dolnozaworowy to najprostsza konstrukcja wśród wszystkich motorów czterosuwowych i jest to główną zaletą tych jednostek napędowych. Dzięki swojej konstrukcji bardzo chętnie montowany był w motocyklach, natomiast często mylono go z niewielką pojemnościową jednostką. Wszystko za sprawą małych głowic nadających filigranowego wyglądu całemu projektowi.
Trzeci podział – rozrząd hybrydowy
Zapewne przyzwyczaiłeś się dzielić silniki spalinowe na dolno oraz górnozaworowe. Istnieją mało znane konstrukcje łączące rozwiązania z obu motorów. Nazywa je się silnikami z rozrządem mieszanym, a oznacza symbolem IOE. W przypadku tych jednostek zawory ssące umiejscowiono w głowicach, a wydechowe w bloku silnika. Takie rozwiązanie było receptą na wyeliminowanie problemu cieplnego związanego z odkształcaniem się tulei cylindrów.
Silnik dolnozaworowy – czy się na niego decydować
Jeżeli stanąłeś przed dylematem zakupu auta z silnikiem dolnozaworowym, świadczyłoby to o zamiłowaniu do aut muzealnych. Musisz zdawać sobie sprawę z kosztów remontu samochodu wyprodukowanego ponad 50 lat temu.