Silnik dwusuwowy – budowa jednostki napędowej
W każdym silniku tłokowym kluczową rolę odgrywa komora spalania i w tym przypadku nie jest inaczej. Wewnątrz komory tłok umieszczony na korbowodzie działa w ruchu posuwisto-zwrotnym. Silnik dwusuwowy jest również zwykle wyposażony w gaźnik, chociaż są jednostki z elektronicznym systemem wtrysku paliwa.
Niezwykle ważnym elementem jest skrzynia korbowa, której odpowiada za wytworzenie podciśnienia i ruch czynnika paliwowego. W silniku spalinowym 2-suwowym umieszczona jest oczywiście głowica. Są też kanały dolotowe, przepływowe i kanał wydechowy. W głowicy umieszczone są również świece.
Czego nie ma silnik dwusuwowy? Czy posiada taki sam rozrząd jak silnik czterosuwowy?
W porównaniu do silnika czterosuwowego silnik dwusuwowy pozbawiony jest kilku ważnych elementów. Chodzi o:
- zawory cylindrowe;
- miskę olejową;
- układ rozrządu.
Dlaczego w opisywanych jednostkach nie ma tych elementów? Zawory są zbędne, ponieważ za zasłanianie i odsłanianie kanałów dolotowych i wylotowych odpowiada ruch tłoka. Zazwyczaj nie ma konieczności, by były one obecne.
Miska olejowa jest niepotrzebna, bo elementy pracujące są smarowane olejem zawartym w mieszance paliwowo-powietrznej. Nie ma też rozrządu znanego z jednostek 4-suwowych, ponieważ jest on maksymalnie uproszczony.
Zasada działania silnika dwusuwowego – opis
Aby silnik dwusuwowy mógł wykonywać swoją pracę, trzeba mu dostarczyć ładunku energetycznego. Cykl pracy rozpoczyna się od DMP tłoka. Gdy porusza się w dół, w skrzyni korbowej wypełnionej mieszanką powstaje podciśnienie.
W chwili poruszania się tłoka w górę zamykają się kanały wylotowe i dolotowe. W tym etapie następuje sprężanie mieszanki i zapłon.
Co dzieje się w chwili przekroczenia GMP tłoka? Kieruje się w dół i otwierany jest kanał wylotowy, którym spaliny uchodzą na zewnątrz. Gazy skumulowane w skrzyni korbowej wydmuchują nadmiar z komory spalania, aby wyczyścić kanał ze spalin.
Jakie są zalety silnika dwusuwowego?
W niektórych maszynach silniki dwusuwowe są popularne ze względu na prostotę konstrukcji. Nie trzeba więc wytwarzać wielu części, co przekłada się na niższe koszty produkcji. Poza tym, jednostki pracujące w trybie dwóch suwów mają zwykle większą moc i moment obrotowy.
Brak miski olejowej sprawia, że mogą pracować w dowolnej pozycji, niekoniecznie w pionie. Rozruch takiego silnika również jest bardzo prosty. Jednostka szybko osiąga temperaturę roboczą, co stanowi kolejną zaletę.
Kilka wad silników dwusuwowych
Skoro więc jednostki 2T (bo tak nazywane są dwusuwy) mają tyle oczywistych zalet, to dlaczego są tak słabo rozpowszechnione? Głównym powodem są względy ekologiczne.
Silnik dwusuwowy spala dużo więcej paliwa w porównaniu do jednostek 4T i emituje o wiele więcej szkodliwych substancji. Użytkownicy samochodów oczekują też cichej pracy (z wyjątkiem sportowych jednostek). Natomiast modele dwusuwowe pracują hałaśliwie, a to dla właścicieli aut bardzo duża wada.
Silnik dwusuwowy Diesla – czy to możliwe?
Silnik Diesla nigdy nie będzie silnikiem dwusuwowym. Trzeba rozróżnić dwie kwestie – silnik wysokoprężny i diesel. Pierwszy silnik może pracować dzięki olejowi napędowemu również w dwóch suwach pracy.
Jednak obieg Diesla polega na występowaniu 4 przemian: dwóch adiabatycznych, izochorycznej i izobarycznej. Dlatego charakterystyczny obieg Diesla jest możliwy tylko dla jednostek 4-suwowych. Silnik dwusuwowy diesel? Nie. Silnik dwusuwowy wysokoprężny? Tak.
Silnik dwusuwowy – jakie paliwo może spalać?
Ciekawą konstrukcją jest jednostka firm Cummins i Achates. Power to silnik pracujący w cyklu dwusuwowym, który na 4 cylindry ma 8 tłoków. Poruszają się one naprzeciwko siebie, a cała konstrukcja jest zasilana olejem napędowym.
Jednak po niewielkich przeróbkach silnik dwusuwowy może również pracować na benzynie, gazie czy wodorze. Dawniej konstrukcje średnioprężne zasilane były też spirytusem i naftą.
Gdzie można spotkać dwusuw?
Dzisiaj silnik dwusuwowy znajdziesz w:
- kosiarkach;
- skuterach;
- małych motocyklach;
- piłach spalinowych.
Co ciekawe, najpotężniejsza jednostka na świecie, czyli Wartsila-Sulzer RTA96-C też jest silnikiem dwusuwowym i generuje 109 000 KM. Jego jednak raczej nie spotkasz, ponieważ jego zadaniem jest napędzanie kontenerowców.
Kolejną ciekawostką jest to, że jednostka ta korzysta z układu zasilania common rail. Ten system przyczynił się do znacznego obniżenia emisji szkodliwych substancji i wpłynął pozytywnie na osiągi.
Jak prawidłowo eksploatować silnik dwusuwowy?
Masz kosę spalinową, skuter lub motocykl z silnikiem dwusuwowym? Najważniejszą sprawą jest dobór oleju. Używaj takiego, który został zalecony przez producenta danej jednostki lub maszyny. Bardzo ważne jest również, by silnik dwusuwowy został dotarty na mieszance paliwowo-olejowej o innej proporcji niż do standardowej pracy. W przeciwnym wypadku trwałość elementów ciernych w silniku diametralnie spadnie.
Podczas eksploatacji silników 2T musisz zużyć mieszankę w czasie 14 dni. Po tym czasie olej zawarty w benzynie zmienia swoje właściwości smarujące i powoduje większe zużycie silnika.
Czy silnik dwusuwowy wróci jeszcze do łask? Przykład konstrukcji firm Cummins i Achates jest dowodem na to, że dwusuwy jeszcze nie zginęły. Poza tym, w dalszym ciągu będą wykorzystywane do pracy w potężnych maszynach wodnych i małych sprzętach użytkowych oraz motocyklach.
Dzięki temu raczej trudno spodziewać się ich definitywnej agonii. Jednak czy wrócą na stałe do aut osobowych? Trudno to jednoznacznie określić, ale hałas, który generują, często odstrasza producentów i kierowców.