W celu poprawienia komfortu pracy silnika oraz zwiększenia jego efektywności inżynierowie stale pracują nad nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi. Zmniejszenie emisji spalin i substancji toksycznych to kluczowa kwestia. Optymalizacja procesu spalania mieszanki w cylindrach ma pomóc w zadbaniu o środowisko.
Silnik GDI montowany przez Hyundai oraz KIA wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa, a precyzyjne wytworzenie mieszanki ma wiele atutów. Przede wszystkim samochód działa o wiele sprawniej i z większą kulturą. Dodatkowo wysokie ciśnienie T-GDI zmniejsza zużycie paliwa nawet do 20%. Czy jeśli wybierzesz auto z silnikiem GDI, jedynie zyskasz? Czy taka jednostka ma też większe wady? Sprawdź!
Silnik GDI – co to za skrót?
Silniki 1.6 GDI są często spotykane w samochodach Mitsubishi, Hyundai Tucson oraz Kia Sportage. Nowy silnik GDI ma bezpośredni wtrysk benzyny, co sprawia, że instalacja LPG do tej konstrukcji jest droższa. GDI to inaczej Gasoline Direct Injection, czyli bezpośredni wtrysk benzyny. To specjalnie opracowana technologia podawania paliwa do cylindrów. Dzięki niej poprawia się nie tylko kultura pracy silnika.
W przypadku modeli 1.6 GDI G4FD zaobserwowano spory spadek spalania oraz poprawę dynamiki na mniejszych obrotach. Silnik KIA GDI zbudowany jest podobnie, jak inne modele konstrukcji napędowych. Hyundai Motor Group najczęściej wykorzystuje właśnie silnik GDI, szczególnie w wersjach 1.6 GDI G4FD
Jak działa silnik GDI? Kilka informacji
Praktyczne działanie wtryskiwaczy w silnikach 1.6 T-GDI oraz 1.6 CRDI jest proste. Podczas jazdy jako użytkownik pojazdu nie obawiaj się o kulturę pracy silnika. Duża elastyczność przekazywania mocy pozwala na bezproblemowe poruszanie się samochodem typu SUV.
Jednostki napędowe GDI wyróżnia kultura pracy. Nawet dłuższa jazda na niższych obrotach nie stanowi żadnego problemu. Kiedy wciśniesz natychmiastowo pedał gazu, auto zareaguje bez zbędnego opóźnienia.
Cechą charakterystyczną silników GDI jest dobre przyspieszenie i ogólne osiągi. KIA Ceed, Mitsubishi Carisma i wiele innych aut z GDI wyróżnia się też ogromnym maksymalnym momentem obrotowym. W większości modeli silnik GDI jest jednak praktycznie niesłyszalny.
Konstrukcja jednostki a silnik GDI – jak wygląda silnik w rzeczywistości?
Silniki GDI z bezpośrednim zasilaniem układu paliwowego wyposażone są w układy, które zawierają takie elementy, jak:
- pompa paliwowa wysokiego ciśnienia;
- pompa wspomagająca;
- czujniki rejestrujące aktualne ciśnienie;
- dyszę do rozpylania benzyny pod wysokim ciśnieniem;
- specjalne tłoki o takim samym rozmiarze;
- regulator ciśnienia systemu paliwowego.
To podstawowe elementy, z jakich składa się z silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny do komory spalania. Kia wprowadziła na rynek także silnik T-GDI o mocy aż 160 KM.
To dynamiczna jednostka, która nadaje się zarówno do aut klasy sedan, jak i kombi. Nienagannie działający rozrząd oraz bardzo dobre przyspieszenie to główne cechy tego silnika. Jakie jeszcze atuty mają opisywane przez nas w tekście jednostki napędowe? Czy są też ich gorsze strony?
Zalety silników GDI
Jest wiele zalet silników GDI, o jakich warto wiedzieć na co dzień. Jakich? Oto kilka z nich. Przede wszystkim proces tworzenia mieszanki w sposób bezpośrednio zwiększa moc nawet o 15%. Producenci bloków silnikowych GDI dbają o to, by zmniejszyć poziom zanieczyszczenia środowiska. Te ekologiczne jednostki cechują się prostą budową i stosunkowo dobrym poziomem bezawaryjności.
Wady silników GDI 1.6
Oczywiście jest też wiele wad silników GDI, o których musisz wiedzieć. W tym przypadku głównym minusem jednostki jest jej cena. Jako właściciel samochodu zapłacisz sporo wyższą kwotę na samą konserwację i eksploatację silnika. Oto inne wady tego silnika spalinowego, które mogą dać się we znaki podczas eksploatacji:
- konieczność zakupu oleju silnikowego z wyższej półki cenowej;
- częstsza wymiana filtrów powietrza;
- problematyczne dysze bez opcji rozłączenia w celu oczyszczenia;
- obowiązek posiadania katalizatora.
Zanim zdecydujesz się na auto z silnikiem GDI, weź wszystkie blaski i cienie tej jednostki. Obecnie wielu producentów montuje w swoich pojazdach te nowoczesne i ekologiczne jednostki. Zastanów się jednak, czy ostatecznie będzie cię stać na utrzymanie takiego auta i pokrycie wszelkich kosztów eksploatacji i napraw.
Fot. główne: smoothgroover22 via Flickr, CC BY-SA 2.0