Dwie wersje, które można znaleźć na rynku, to jednostki napędowe o pojemności skokowej 50 cc lub 150 cc. W pierwszym przypadku silnik GY6 ma oznaczenie QMB 139, a w drugim QMJ157. Dowiedz się więcej o jednostce napędowej z naszego artykułu!
Podstawowe informacje na temat motoru 4T GY6 Hondy
Po premierze w latach 60. minęło sporo czasu, zanim Honda wdrożyła nowe rozwiązania konstrukcyjne. W latach 80. powstał zupełnie nowy schemat, który okazał się sukcesem. Była to czterosuwowa, jednokomorowa i chłodzona powietrzem lub olejem jednostka. Wyposażono ją również w dwa zawory górne.
Miał orientację poziomą i montowano go w wielu niedużych motocyklach i skuterach – codziennego środka transportu dla mieszkańców Azji m.in. Tajwanu, Chin, czy państw z południowo-wschodniego obszaru kontynentu. Projekt spotkał się z takim zainteresowaniem, że wkrótce inne firmy zaczęły produkować jednostki o podobnej konstrukcji, na przykład marka Kymco model Pulsar CB125, który był modyfikacją KCW 125 Hondy.
Silnik GY6 w wersji QMB 139 i QMJ 158 – dane techniczne
W mniejszej, czterosuwowej jednostce zastosowano elektryczny rozrusznik ze stopką. Zamontowano półkolistą komorę spalania, a układ cylindrów ułożono w formacie SOHC z wałkiem rozrządu w głowicy cylindra. Otwór cylindra równał się 39 mm, a skok tłoka sięgał 41.4 mm. Całkowita pojemność skokowa wynosiła 49.5 cc przy stopniu sprężania 10.5:1. Generował moc na poziomie 2.2 KM przy 8000 obr./min. a pojemność zbiornika oleju równała się 8l.
Odmiana QMJ 158 też ma rozrusznik elektryczny ze stopką. Zastosowano w nim chłodzenie powietrzem, a całkowita pojemność skokowa równa się 149.9 cc. Moc maksymalna plasuje się na poziomie 7.5 KM przy 7500 obr./min. przy średnicy cylindra 57,4 mm, skoku tłoka 57,8 mm i stopniu sprężania 8:8:1.
Konstrukcja jednostki napędowej – najważniejsze informacje
W GY6 zastosowano chłodzenie powietrzem, a także wałek rozrządu z górnym wałkiem rozrządu napędzanym łańcuchem. Projekt obejmował też głowicę cylindra typu hemi o przepływie krzyżowym. Dozowanie paliwa przebiegało za sprawą pojedynczego gaźnika side draft o stałej prędkości obrotowej. Ten komponent był imitacją lub przełożeniem 1:1 części Keihin CVK.
Zastosowano też zapłon kondensatorowy CDi ze spustem magnetycznym na kole zamachowym. Ze względu, że ten element znajduje się właśnie na kole zamachowym, a nie na wałku rozrządu, zapłon ma miejsce przy suwie sprężania i wydechu – jest to typ zapłonu iskrowego.
Zasilanie i przekładnia CVT
Silnik GY6 ma zintegrowane magneto, które dostarcza prąd przemienny o napięciu 50V do systemu CDi, a także prąd przemienny z napięciem od 20 do 30 V – wyprostowany i wyregulowany do napięcia stałego 12 V. Dzięki niemu zapewniono zasilanie akcesoriów znajdujących się w podwoziu, na przykład oświetlenia, a także do ładowania akumulatora.
Sterowana odśrodkowo przekładnia bezstopniowa CVT została umieszczona w zintegrowanym wahaczu. Wykorzystuje gumowy pasek i jest niekiedy określana również nazwą VDP. Z kolei w części wahacza znajdującej się z tyłu, sprzęgło odśrodkowe łączy przekładnię z prostym, zintegrowanym zespołem redukcyjnym. W pierwszym z wymienionych elementów zamontowano też elektryczny rozrusznik, osprzęt tylnego hamulca, a także kick-starter.
Warto też wspomnieć o tym, że pomiędzy wałem korbowym a CVT nie ma sprzęgła – aktywuje się ją za sprawą sprzęgła typu odśrodkowego, które znajduje się na tylnym kole pasowym. Podobne rozwiązania zastosowano m.in. w produktach takich jak Vespa Grande, Bravo i zmodyfikowanej Hondzie Camino/Hobbit.
Tuning silnika GY6 – pomysły
Podobnie jak większość silników spalinowych, w odmianie GY6 można przeprowadzić sporo zmian konstrukcyjnych, które podniosą jego osiągi. Dzięki temu skuter lub gokart, w którym zamontowano jednostkę napędową, będzie szybszy i dynamiczniejszy. Trzeba jednak pamiętać o tym, że niezbędna jest do tego specjalistyczna wiedza i doświadczenie, żeby nie wpłynąć negatywnie na bezpieczeństwo.
Zwiększenie przepływu spalin
Jedną z najczęściej przeprowadzanych modyfikacji, jest zwiększenie przepływu spalin. Można to zrobić, wymieniając fabryczne, standardowe tłumiki zmodernizowaną wersją – można je znaleźć w sklepach internetowych.
Dzięki temu osiągi motoru się zwiększą – niestety komponenty montowane w fabrykach producenta, ograniczają zdolność silnika do pozbywania się gazów spalinowych niską przepustowością. Z tego powodu cyrkulacja powietrza w jednostce napędowej jest gorsza.
Frezowanie głowicy
Do innych sposobów na polepszenie osiągów jednostki napędowej zalicza się zwiększenie stopnia sprężania, co wpłynie pozytywnie na moment obrotowy i generowaną przez jednostkę napędową moc. Można to zrobić za sprawą wyfrezowania głowicy u specjalisty.
Działa to w ten sposób, że obrobiony wycinek wpłynie na zmniejszenie objętości komory spalania i zwiększy stopień sprężania. Trzeba uważać, aby nie przesadzić, bo może to skutkować większą kompresją, co prawdopodobnie spowoduje zakłócenia pomiędzy tłokiem a zaworami silnika.
GY6 to popularna jednostka, która daje wiele możliwości
Sprawdzi się zarówno w standardowym użytkowaniu, jak i jako motor pod modyfikacje. Z tego powodu silnik GY6 cieszy się dużą popularnością. Jest montowany zarówno w skuterach, jak i gokartach. Autem jest atrakcyjna cena oraz możliwość dokonywania przeróbek i duża dostępność tzw. mod kitów, które pozwalają zwiększać osiągi jednostki.