Przełom lat 80. i 90. był dla firmy MZ bardzo dobrym okresem. To właśnie wtedy rozpoczęto masową produkcję motocykli wyposażonych w silnik MZ 250. Jednocylindrowa jednostka osadzona na ramie z centralnym profilem skrzynkowym spisywała się świetnie w każdych warunkach. MZ ETZ 250 to motocykl, który skradł serca wielu miłośników jazdy na dwóch kołach. Maszyny te sprawdzały się zarówno podczas codziennej jazdy, jak i weekendowych tras. Przekonaj się, że silniki MZ 250 to połączenie funkcjonalności, prostoty konstrukcji i niezawodności w jednym.
Silnik MZ 250 – co warto wiedzieć o tej konstrukcji?
Zastanawiasz się, jaką moc ma silnik MZ 250? A może interesuje cię, sposób działania tej jednostki napędowej do motocykli? Pierwsze silniki montowane w motocyklach MZ ES 250 oraz EM 250 były dwusuwowe. Przepłukiwanie zwrotne to niejedyna cecha tego silnika. Warto też wspomnieć o wydajnym chłodzeniu jednostki napędowej powietrzem. Piękny, duraluminiowy i żebrowany cylinder to cecha odróżniająca tę konstrukcję od wszystkich innych, jakie w tamtych czasach były dostępne. Wewnątrz cylindra silnika MZ 250 znajdowały się żeliwna tuleja cylindrowa oraz specjalnie zaprojektowany układ kanałów. W silnikach ETZ 150 wyglądało to podobnie, choć te charakteryzowały się znacznie mniejszą mocą.
Parametry tej jednostki do motocykli
Nie lada gratką dla miłośników starej motoryzacji jest umieszczenie sprzęgła bezpośrednio na wale korbowym. Dla jednocylindrowego silnika o pojemności 250 cm³ to gwarancja równomiernej pracy na biegu jałowym bez dodawania gazu. Maksymalna moc, jaką osiągał silnik od ETZ 250, balansowała w okolicy 21 KM. Pamiętaj jednocześnie, że maksymalny moment obrotowy wynosił 5200 obr./min, co dawało 27,4 Nm. Użytkowanie motocykla z silnikiem MZ 250, wymagało smarowania mieszanką paliwa z olejem w proporcjach 50:1. Oznacza to, że podczas tankowania konieczne było dolewanie specjalnego oleju do benzyny. W przeciwnym razie było duże ryzyko zatarcia silnika.
Ile wytrzymuje silnik MZ 250? Kiedy konieczny jest remont jednostki?
Chcesz wiedzieć, ile jest w stanie wytrzymać silnik MZ 250? Przy poprawnej eksploatacji, konstrukcja tego typu wytrzymuje przebieg rzędu 40 tys. kilometrów. To naprawdę dużo, biorąc pod uwagę fakt, że są to wiekowe silniki, które nie miały zaawansowanych technologicznie rozwiązań. Po pewnym czasie konieczna jest wymiana tłoka, łożysk na wale, a także regeneracja samego wału korbowego. Z powodu nadmiernego zużycia konstrukcji moc silnika też będzie odczuwalnie mniejsza.
MZ Tropy lub inny z pokrewnych modeli motocykli świetnie nadawał się jako środek transportu do pracy. Opisany przez nas dwusuwowy silnik nawet w dzisiejszych czasach jest w stanie wytrzymać całkiem sporo, pod warunkiem że zostanie zachowany w jak najlepszej kondycji. Pamiętaj, że do poprawnego działania silnika od MZ 250 potrzebny jest odpowiedni gaźnik oraz regulacja mieszanki paliwowo-powietrznej. W przeciwnym razie nawet odpalenie motocykla z silnikiem MZ 250 byłoby problematyczne.
Fot. główne: Thargor wetton via Wikipedia, CC BY-SA 3.0