Czterocylindrowy silnik wolnossący był produkowany przez Bayerische Motoren Werke przez 7 lat. Jednostka cechowała się dość prostą konstrukcją, która pomimo tego była dość droga w utrzymaniu. Silnik N43 był ze względu na awarie owiany złą sławą, ale czy słusznie? Na ile usterki były spowodowane samą konstrukcją, a na ile były skutkiem zaniedbań samych użytkowników?
Postaramy się odpowiedzieć. Przeczytaj!
Silnik N43 – dlaczego zastąpił N42, N46 i N45?
Silnik N43 został zaprojektowany, by zastąpić jednostki N42, N46 i N45. Należy zauważyć, że nowa jednostka nie była dystrybuowana w państwach, gdzie stosowano paliwo o wysokiej zawartości siarki. Z tego powodu nie zaprzestano produkcji N46 i N45. Czy właściwie różniły się te jednostki?
Nowa odmiana została wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa. W 2011 roku – w ramach stosowania w produkowanych silnikach BMW nowych technologii – jednostka N43 została zastąpiona przez czterocylindrową odmianę N13 z turbodoładowaniem.
Jakie problemy techniczne mieli użytkownicy silnika N43?
Wśród najczęściej wymienianych awarii, które występowały w trakcie użytkowania jednostki, właściciele pojazdów wskazywali:
- pękanie plastikowych prowadnic łańcucha rozrządu;
- problemy ze wtryskiwaczami;
- usterki pakietów cewek;
- uszkodzenie czujnika NOx.
Konstrukcja N43 – co trzeba wiedzieć?
Warto wspomnieć o cechach charakterystycznych jednostki. Silnik N43 wyróżniał się konstrukcją, którą wykonano ze stopów lekkich. Oprócz tego projektanci zdecydowali się na wyposażenie go w technologię start-stop – dzięki temu auto z tą jednostką miało być bardziej ekologiczne. Całość uzupełniał układ odzyskiwania energii w trakcie hamowania.
Wersja N43B16 – kluczowe informacje
Jednostka w tej wersji miała zastąpić N42B18. Oba skonstruowano na bazie N43B20, ale nowszy motor wyposażono w cylindry o mniejszej średnicy – 82 mm. N43B16 miał także krótszy wał korbowy o skoku 75,7 milimetrów. Zmniejszono także pojemność skokową – do 1,6 litra.
W N43B16 tłoki miały wyższy stopień sprężania (12). Jednocześnie konstruktorzy BMW zdecydowali się na zainstalowanie wtrysku bezpośredniego, co wiązało się z usunięciem Valvetronic. Tę wersję motoru wykorzystywano głównie na potrzeby modeli BMW 16i. N43 został z kolei zastąpiony przez N13B16 w 2011 roku – był to czterocylindrowy, turbodoładowany motor o pojemności 1,6 l.
Wersja N43B16 – specyfikacja jednostki napędowej
Ten motor jest nową, 2-litrową wersją N42B20, którą produkowano z kilkoma modyfikacjami. W tym silniku N43 zastosowano m.in. układ bezpośredniego wtrysku paliwa, a system zmiennego skoku zaworów Valvetronic został usunięty.
Zainstalowanie nowych tłoków miało zaś zwiększyć stopień sprężania do 12. Całość uzupełnia zastosowanie jednostki sterującej Siemens MSD 81.2. Silnik N43B16 został zastąpiony w 2011 roku przez jednostkę N13B16 z turbodoładowaniem.
Awarie – najczęściej pojawiające się problemy z silnikiem N43
Zarówno w pierwszej, jak i drugiej wersji silnika N43 jednym z najczęściej pojawiających się problemów są wibracje jednostki. Jeżeli wystąpi taka awaria, konieczne będzie wymienienie wtryskiwaczy.
Kierowcy aut z omawianą jednostką mogą się też skarżyć na nierówną pracę silnika na biegu jałowym. Przyczyną jest zazwyczaj usterka cewek zapłonowych. W tym przypadku również będzie pomocne wymienienie starych komponentów na nowe.
Jak chronić się przed problemami z tym silnikiem?
Zdarza się też, że przecieka pompa próżniowa. Dzieje się to najczęściej po przejechaniu od 60 000 do 80 000 kilometrów. Skutecznym rozwiązaniem jest wymiana części. W przypadku użytkowania pojazdów z motorem N43 ważne jest też regularne kontrolowanie stanu układu chłodzenia. Dzięki temu można uniknąć jego przegrzania.
Każdy, kto ma samochód z tą jednostką, powinien też dbać o jakość stosowanego oleju silnikowego. To ważne ze względu na to, że temperatura pracy jednostki jest z reguły dość wysoka, więc używanie oleju o niskiej jakości może zakończyć się poważną awarią.
Silnik N43 może sprawić wielu kierowcom problemy, jednak przy odpowiedniej eksploatacji można użytkować motor bez częstego wykonywania kosztownych napraw u mechanika.
Trzeba regularnie przeprowadzać serwis jednostki, a także używać dobrego oleju silnikowego. Przy prawidłowej konserwacji i cyklicznej wymianie kluczowych komponentów pojazd z silnikiem N43 będzie służył posiadaczowi i uniknie on większych problemów.