Nowy silnik N55 był pierwszą benzynową jednostką od BMW, którą wyposażono w turbodoładowanie typu twin-scroll z systemem Valvetronics i bezpośredni wtrysk paliwa. Przeczytaj o opracowanej przez BMW technologii i specyfikacji technicznej N55.
Silnik N55 – jak prezentuje się projekt jednostki?
Przy projektowaniu konstrukcji silnika benzynowego N55 zdecydowano się na dwa wałki rozrządu górnego – o konstrukcji otwartej i płytowej – z aluminiową skrzynią korbową, którą umieszczono obok silnika. Wał korbowy został wykonany z żeliwa, a głowica cylindra z aluminium. Konstrukcja obejmuje również zawory dolotowe o średnicy 32,0 mm. Z kolei zawory dolotowe wypełniono sodem.
W N55 zastosowano turbosprężarkę typu twin-scroll. Wyposażono ją w dwa oddzielne ślimaki, które kierowały spaliny do turbiny. Jak wspomniano wcześniej, nowością w N55 było również połączenie turbodoładowania z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem Valvetronic.
Sposób działania systemu Valvetronic
Valvetronic to jedna z najnowszych technologii stosowanych przez BMW. Jest to bezstopniowa regulacja skoku zaworów dolotowych, a jej użycie wyklucza konieczność zamontowania przepustnicy.
Technologia steruje masą powietrza dostarczanego do spalania w jednostce napędowej. Wskutek połączenia trzech układów (turbo, bezpośredniego wtrysku paliwa i Valvetronic) osiągnięto lepsze wyniki w kontekście spalania, a także znacznie poprawiono reakcję silnika względem modelu N54.
Odmiany jednostki napędowej BMW N55
Bazowym silnikiem był N55B30M0, którego produkcja rozpoczęła się w 2009 roku.
- Jego moc to 306 KM przy 5 800–6 000 obr./min.;
- Moment obrotowy to 400 Nm przy 1 200–5 000 obr./min.
- Jednostkę napędową montowano w autach BMW z indeksem 35i.
Silnik N55
Nowszą wersją turbodoładowanego silnika jest N55. Dystrybucja trwa od 2010 roku, a odświeżona odmiana zapewnia moc 320 KM przy 5 800–6 000 obr./min. i 450 Nm momentu obrotowego przy 1 300–4 500 obr./min. Producent stosował ją w modelach z indeksem 335i, a także 40i.
Warianty N55B30O0 oraz N55HP
Sprzedaż N55B30O0 zaczęła się w 2011 roku. Ta odmiana jest odpowiednikiem N55, a parametry techniczne prezentują się następująco:
- moc 326 KM przy 5 800–6 000 obr./min.;
- 450 Nm momentu obrotowego przy 1 300–4 500 obr./min.
Silnik montowano w modelach z indeksem 35i.
Kolejną odmianą, której produkcja zaczęła się w 2011 roku, jest N55HP. Ma następujące parametry:
- moc 340 KM przy 5 800–6 000 obr./min. i 450 Nm momentu obrotowego przy 1 300–4 500 obr./min. (Overboost 500 Nm).
Stosowano ją w modelach BMW z indeksem 35i.
Jednostka jest też dostępna w sportowej wersji aut (silnik S55 o mocy do 500 KM). Warto nadmienić, że w najmocniejszym wariancie, czyli M4 GTS, zastosowano wtrysk wody.
Różnice w konstrukcji pomiędzy BMW N54 a N55
Mówiąc o N55, nie można nie odnieść się do poprzednika, czyli jednostki N54. Istnieje wiele podobieństw pomiędzy tymi modelami, jak na przykład wymienione wcześniej elementy, z wyjątkiem wału korbowego z żeliwa, który jest lżejszy o 3 kg od tego zastosowanego w modelu N54.
Oprócz tego, w silniku N55 zastosowano tylko jedną turbosprężarkę, a nie dwie, jak w przypadku modelu N54B30. Ponadto, w N54 każdy z 3 cylindrów odpowiadał za jedną turbosprężarkę.
Z kolei w N55 cylindry odpowiadają za jeden z dwóch ślimaków napędzających ten element. Dzięki temu konstrukcja turbosprężarki jest lżejsza aż o 4 kg w zestawieniu ze starszą odmianą jednostki.
Eksploatacja silnika BMW. Jakie problemy pojawiają się w trakcie użytkowania?
Użytkowanie nowego silnika BMW N55 może wiązać się z pewnymi problemami. Jednym z najczęściej występujących jest wysoki poziom zużycia oleju. Powoduje go przede wszystkim zawór odpowietrzający skrzyni korbowej. Warto więc regularnie kontrolować stan techniczny tego komponentu.
Czasem pojawiają się też problemy z odpaleniem pojazdu. Przyczyną są najczęściej zwęglone hydrauliczne mechanizmy podnoszenia. Po skontrolowaniu stanu technicznego komponentu należy użyć oleju silnikowego wysokiej jakości.
Co trzeba wiedzieć w kontekście eksploatacji jednostki?
Trzeba też pamiętać o regularnej wymianie wtryskiwaczy paliwa. Powinny działać bezproblemowo przez około 80 000 km. Jeśli dopilnujesz terminu wymiany, ich funkcjonowanie nie będzie stwarzać problemów związanych ze zbyt mocnymi drganiami silnika.
Niestety, w przypadku N55 wciąż pojawia się dość uciążliwy problem z wysokociśnieniową pompą paliwową.
Znasz już bliżej specyfikację poszczególnych wersji jednostki od BMW. Silnik N55, pomimo pewnych wad, można określić jako niezawodny i cechujący się długą żywotnością. Regularny serwis i zwracanie uwagi na komunikaty pozwoli korzystać z niego przez długi czas.
Fot. główne: Michael Sheehan via Flickr, CC BY 2.0