Z treści artykułu dowiesz się, w jaki sposób zbudowany jest rozrząd w silniku OHV. Porównaliśmy go z konkurencyjnym OHC i opisaliśmy zalety i wady obydwu motorów.
Silnik OHV – jak rozpoznać?
Silnik OHV jest rzadko spotykaną konstrukcją nazywaną górnozaworową. W tych jednostkach wałek rozrządu umiejscowiony został w bloku silnika, natomiast zawory zlokalizowane są w głowicy silnika. Rozrządy tego typu to jednostki awaryjne, wymagające częstych regulacji luzu zaworów.
Są jednak odmiany silnika OHV, które swoją solidnością robią wrażenie. Nie jest łatwo upolować na rynku zadbany egzemplarz wyposażony w tego typu motor. O wiele lepszą konstrukcję rozrządu otrzymał model wyposażony w hydrauliczne popychacze.
Silnik OHV – krótka historia
Za najważniejszy rok w historii silnika OHV uważa się 1937. Zastosowanie tej jednostki napędowej zaowocowało wzrostem mocy w modelu Popular, co jeszcze bardziej podniosło poprzeczkę konkurencji. Mimo kryzysu związanego z sytuacją polityczną odnotowano ponad 40-procentowy wzrost sprzedaży legendarnego samochodu.
Skoda Popular jako jedna z niewielu mogła poszczycić się posiadaniem jednostki napędowej OHV. Montowano w nich mocne na ówczesne czasy czterocylindrowe silniki o pojemności 1.1 litra i mocy 30 KM. W tej wersji można było spotkać auta w wersji nadwozia sedan, kabriolet, roadster, karetka, dostawczak i tudor. Auto cieszyło się ogromną popularnością ogromną popularnością na całym świecie, ale podbiło też polskie drogi.
Samochód z silnikiem OHV charakteryzował się bardzo dobrym stosunkiem ceny do jakości. Idealnie odnajdywał się na zniszczonych i usianych dziurami polskich drogach. Czterosuwowy motor rozwijał moc 27 KM, a średnie zużycie paliwa to zaledwie 7 l/100 km.
Silnik OHV przegrywa z OHC
Silnik OHV zostaje wyparty przez młodszą konstrukcję OHC. Praca nowych silników jest cichsza i bardziej miarowa. Over Head Camshaft ma tę przewagę, że jest mniej awaryjny, rzadziej też wymaga regulacji luzów zaworów oraz jest mniej kosztowny w eksploatacji.
Silnik OHV – przełomowy motor Skody
Silnik OHV bez wątpienia należy do minionej epoki. Nic dziwnego, ponieważ od zapoczątkowania jego produkcji minęło ponad 80 lat. Bez wątpienia jednak Skoda wiele zawdzięcza tej konstrukcji, która wyznaczyła trendy na wiele lat do przodu. Najbardziej pożądane przez kolekcjonerów modele tych aut, to zadbane egzemplarze wyposażone w silnik OHV. Aktualnie Skoda również wiedzie prym w wyznaczaniu i wprowadzaniu innowacji oraz trwałych modeli samochodów będących godnymi następcami swych przodków.