Silnik R32 klasyfikuje się jako jednostkę o typowo sportowej charakterystyce, zapewniającą wysokie osiągi i dostarczającą spore emocje w trakcie jazdy. Auta z tym motorem pod maską są oznaczone unikalną plakietką z literą „R” na grillu, przednich błotnikach, a także bagażniku auta. Przedstawiamy najważniejsze informacje o R32.
Volkswagen R – oznaczenie modeli sportowych o wysokich osiągach
Warto dowiedzieć się więcej na temat specjalnej submarki niemieckiego koncernu, która jest kojarzona z autami zapewniającymi duża dawkę wrażeń i niesamowitą przyjemność. Mowa tutaj o spółce Volkswagen R.
Stworzono ją w 2010 roku na potrzeby dystrybucji sportowych jednostek o wysokich osiągach – zastąpiła spółkę VW Individual GmbH powstałą w 2003 roku. Oznaczenie „R” dotyczy także modeli aut GT, GTI, GLI, GTE i GTD a produkty submarki Volkswagena są dostępne w aż 70 różnych krajach.
Seria R zadebiutowała w 2003 roku wraz z premierą Golfa IV R32. Osiągał on moc 177 kW (241 KM). Aktualne modele z tej serii to:
- Golf R;
- Golf R Variant;
- T-Roc R;
- Arteon R;
- Arteon R Shooting Brake;
- Tiguan R;
- Touareg R.
Dane techniczne R32
VW R32 jest czterosuwową, wolnossącą, benzynową jednostką o pojemności 3,2 l w konfiguracji VR, której produkcja rozpoczęła się w 2003 roku. Ma wielopunktowy wtrysk paliwa oraz sześć cylindrów i po cztery zawory na cylinder w układzie DOHC.
W zależności od wybranego modelu stopień sprężania wynosi 11.3:1 lub 10.9:1, a jednostka generuje moc 235 lub 250 KM przy momencie obrotowym 2,500–3,000. W przypadku tej jednostki wymiana oleju powinna być wykonywana co 15 tys. kilometrów lub co 12 miesięcy.
Do najpopularniejszych modeli aut, w których stosowano silnik R32, zalicza się Volkswagen Golf Mk5 R32, VW Transporter T5, Audi A3 oraz Audi TT.
Silnik R32 – charakterystyka konstrukcji
Projektanci zastosowali blok cylindrów wykonany z żeliwa szarego z 15-stopniowym kątem nachylenia pomiędzy ściankami cylindrów. Są one też przesunięte o 12,5 milimetrów od środka wału korbowego wykonanego z kutej matrycowo stali – w tym elemencie przerwa pomiędzy poszczególnymi cylindrami wynosi 120 stopni.
Za sprawą wąskiego kąta zlikwidowano potrzebę zastosowania oddzielnych głowic dla każdego bloku cylindrów. Z tego powodu silnik R32 ma na wyposażeniu pojedynczą głowicę ze stopu aluminium oraz podwójne wałki rozrządu.
Jakie jeszcze rozwiązania konstrukcyjne zastosowano?
W przypadku R32 zdecydowano się również na rolkowy łańcuch rozrządu simplex. Jednostka ma też cztery zawory na cylinder, co daje łącznie 24 otwory.
Trzeba też zauważyć, że każdy wałek rozrządu ma 12 krzywek, co sprawia, że przedni wałek steruje zaworami dolotowymi, a tylny wylotowymi. Sam układ rozrządu wyposażono w niskotarciowe, rolkowe dźwignie zaworowe z automatyczną, hydrauliczną regulacją luzu zaworowego.
Sterowanie elektroniczne R32
Jednostka zawiera komponenty sterowane elektronicznie. Jedynym z nich jest zmienny kolektor dolotowy dwuprzewodowy. Motor 3.2 V6 wyposażono w elektroniczny układ zapłonowy z sześcioma pojedynczymi cewkami zapłonowymi dla każdego cylindra.
Zastosowano też elektroniczny korpus przepustnicy typu Drive By Wire. Za sterowanie pracy motoru odpowiada z kolei jednostka sterująca ECU Bosch Motronic ME 7.1.1.
Użytkowanie R32 – czy silnik sprawia dużo problemów?
Do najczęściej występujących problemów z silnikiem R32 należy zaliczyć awarie napinacza paska zębatego. W trakcie użytkowania właściciele pojazdów wyposażonych w R32 zwracali również uwagę na usterki dotyczące prawidłowego funkcjonowania pakietu cewek – z tego powodu silnik się zacinał.
Auta wyposażone w R32 pobierają także dość dużą ilość paliwa. Zbyt mocno obciążenie jednostki sprawia, że pojawiają się awarie związane ze śrubami koła zamachowego, które mogą pękać lub same się odkręcać.
Jednak ogólnie silnik R32 nie jest zbyt awaryjny. Żywotność znacznie przekracza 250000 km a kultura pracy stoi na wysokim poziomie.
Jak widzisz, jednostka wykorzystywana w autach VW i Audi nie jest wolna od niedociągnięć, jednak ma swoje zalety. Rozwiązania konstrukcyjne na pewno są ciekawe, a rozsądna eksploatacja sprawi, że motor powinien posłużyć przez długi czas.
Fot. główne: The Car Spy via Flickr, CC BY 2.0