Silnik R6 był i jest stosowany w autach, samochodach ciężarowych, maszynach przemysłowych, statkach, samolotach i motorach. Używają go praktycznie wszystkie duże firmy motoryzacyjne, takie, jak chociażby BMW, Yamaha czy Honda. Co jeszcze warto wiedzieć na jego temat?
Charakterystyka konstrukcji
Projekt silnika R6 nie jest skomplikowany. To motor spalinowy o sześciu cylindrach, które zamontowano w linii prostej – wzdłuż skrzyni korbowej, gdzie wszystkie tłoki są napędzane wspólnym wałem korbowym.
W przypadku R6 cylindry mogą być ustawione do praktycznie dowolnym kątem. W momencie kiedy są montowane w pozycji pionowej, motor nazywa się V6. Konstrukcja rzędowej odmiany należy do najprostszych układów. Cechuje się tym, że ma pierwotną i wtórną mechaniczną równowagę silnika. Z tego powodu nie generuje odczuwalnych drgań, jak ma to miejsce, chociażby w przypadku jednostek z mniejszą liczbą cylindrów.
Cechy charakterystyczne silnika rzędowego R6
Pomimo tego, że w tym przypadku nie używa się wałka wyrównoważającego, silnik R6 jest bardzo dobrze wyważony mechanicznie. Dzieje się to ze względu na to, że osiągnięto optymalny balans pomiędzy trzema cylindrami umieszczonymi z przodu i z tyłu. Tłoki poruszają się parami na bazie lustrzanego odbicia 1:6, 2:5 i 3:4, dzięki czemu nie występuje kołysanie biegunowe.
Zastosowanie sześciocylindrowego silnika w samochodach
Po raz pierwszy, silnik R6 został wyprodukowany przez pracownię Spyker w 1903 roku. W kolejnych latach grono producentów znacznie się poszerzyło, m.in. o Forda. Po kilkudziesięciu latach – w 1950 roku, stworzono odmianę V6. Na początku rzędowa 6 wciąż cieszyła się większym zainteresowaniem, głównie przez lepszą kulturę pracy, jednak później, wraz z ulepszeniem układu silnika V6, została wyparta.
Aktualnie silnik R6 jest stosowany w autach BMW z motorami posiadającymi sześć cylindrów w rzędzie – w gamie pojazdów z motorem przednim i napędem na tylne koła. Volvo jest również marką, która go wciąż używa. Skandynawski producent zaprojektował kompaktową, sześciocylindrową jednostkę i pakiet skrzyni biegów, który pasuje poprzecznie do dużych aut. Rzędowa szóstka była też stosowana w Ford Falcon z 2016 roku, a także autach TVR, zanim zakończono ich produkcję. Warto także nadmienić, że do gamy swoich silników R6 dołączył Mercedes Benz, zapowiadając powrót do tej odmiany.
Zastosowanie R6 w motocyklach
Silnik R6 był często stosowany przez Hondę. Prostą konstrukcję sześciocylindrową zamontowano m.in. w modelu 3RC164 o pojemności 249 cm3 z 1964 roku o średnicy otworu 39 mm i skoku 34,8 mm. Jeżeli chodzi o nieco nowsze motocykle, to rzędową, ale czterocylindrową wersję stosowano również w jednośladach Yamaha YZF.
Własną jednostkę R6 opracowała także marka BMW. Prosta szóstka do użytku motocyklowego została zastosowana w modelach K1600GT i K1600GTL, które wprowadzono na rynek w 2011 roku. Jednostkę o pojemności 1649 cm3 montowano poprzecznie w podwoziu.
Zastosowanie w samochodach ciężarowych
R6 jest również stosowany w innych dziedzinach motoryzacji – samochodach ciężarowych. Dotyczy to średnich i dużych pojazdów. Producentem, który wciąż korzysta z tej jednostki, jest Ram Trucks. Montuje je w ciężkich pickupach oraz podwoziach z kabiną. Do najmocniejszych, prostych silników typu straight-six, należy jednostka produkowana przez Cumminsa o pojemności 6,7 l. Bardzo dobrze się sprawdza przy holowaniu ciężkich ładunków na długich dystansach.
Silnik R6 montowany jest w wieku typach samochodów. Zyskał popularność ze względu na swoje szczególne właściwości w zakresie równomiernej pracy, co przekłada się na kulturę jazdy.
Fot. główne: Kether83 via Wikipedia, CC BY 2.5