R8 to najpopularniejsze sportowe auto od Audi produkowane jest od 2006 roku. To przełomowy model z centralnie umieszczonym motorem, który szybko stał się wizytówką niemieckiej marki. Składany jest ręcznie przez firmę Quattro GmbH przemianowaną niedawno na Audi Sport. Z artykułu dowiesz się, jakie silniki R8 masz do dyspozycji, ale poznasz też ich osiągi oraz specyfikację techniczną. Na koniec ciekawy smaczek – prototyp V12 TDI.
Pierwszy wolnossący silnik R8 – ponad czterolitrowy V8
Od początku produkcji w Audi R8 oferowana jest jednostka napędowa o pojemności 4.2 l, rozwijająca moc 420 KM. To zmodyfikowany motor seryjnie produkowanego RS4. Dostosowano w nim układ smarowania oraz układ wydechowy. Maksymalną moc uzyskuje przy 7800 obr./min. Jak widzisz, silnik R8 jest wręcz stworzony do pracy na wysokich obrotach i świetnie się sprawdza podczas forsownej jazdy na torze.
Audi R8 coupe z silnikiem 5.2 l V10 od Lamborghini – dane techniczne
Rynek motoryzacyjny stale się rozwija i szybko okazało się, że dla wielu osób 4.2 litra to za mało. Kolejny silnik R8 to legendarna jednostka zapożyczona z włoskich supersamochodów. Charakteryzuje się pojemnością 5.2 l oraz imponującą mocą 525 KM. Maksymalny moment obrotowy auta z tym silnikiem wynosi 530 Nm i rozpędza auto od 0 do 100 km/h w 3,6 sekundy.
Nowe Audi R8 GT – jeszcze mocniejszy silnik V10 od Quattro GmbH
W 2010 roku do modelu R8 trafiła ekstremalna jednostka napędowa. Charakteryzuje się mocą 560 KM oraz lepszymi osiągami od poprzedników. Jednak motoryzacja to nieustanne przekraczanie kolejnych granic. 610 KM – to moc, którą Audi wycisnęło ze swojego najnowszego V10 Plus. Tryb jazdy Performance pozwala na ekstremalną jazdę godną bolidów Audi R8 LMS znanych z rajdu Le Mans.
Audi R8 z silnikiem TDI. Przełom w motoryzacji?
Supersamochody zazwyczaj kojarzone są z wolnossącymi jednostkami napędowymi lub turbodoładowanymi. Silnik R8 V12 TDI przełamuje stereotypy. Ten wysokoprężny sześciolitrowy potwór osiąga 500 KM i 1000 NM maksymalnego momentu obrotowego. Prędkość maksymalna teoretycznie wynosi 325 km/h. Zastosowanie dwunastocylindrowej jednostki wymagało zmniejszenia przestrzeni bagażowej oraz powiększenia wlotów powietrza. Ciężko powiedzieć, czy ta wersja auta trafi do seryjnej produkcji. Na razie trwają badania nad efektywniejszą skrzynią biegów.
Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom silnika R8 samochód od Audi za pomocą jednego przycisku zmienia się z auta brutalnego w idealne na co dzień. Szereg jednostek napędowych pozwala ci wybrać taką, która będzie idealnie odpowiadała twoim oczekiwaniom. Jeśli rozważasz zakup samochodu uniwersalnego, ale ze sportowym zacięciem, to jedna z wersji R8 jest idealnym wyborem.
Fot. główne: Wikipedia, domena publiczna