Pierwsze prace nad tym motorem rozpoczęły się już w 1927 roku. Howard Marmon, który się tym zajął, nie zdołał ukończyć produkcji modelu Sixteen aż do 1931 roku. Cadillac w tym czasie wprowadził już jednostkę, którą zaprojektował były inżynier pracujący pod okiem Marmona – Owen Nacker. Prace nad stworzeniem silnika V16 prowadzono także w zakładach firmy Peerless. Jaka była jego historia? Znajdź więcej informacji w dalszej części artykułu.
Jakie są cechy charakterystyczne motoru?
Oznaczenie „V” odnosi się do układu cylindrów, natomiast 16 do ich liczby. Jednostkę trudno uznać za ekonomiczną. Trudność w serwisowaniu poszczególnych komponentów to kolejny powód, dla którego nie jest powszechnie stosowanym rodzajem silnika.
Cechą charakterystyczną silnika V16 jest znakomite wyważenie jednostki. Dzieje się to niezależnie od kąta V. Konstrukcja nie wymaga stosowania przeciwbieżnych wałków wyrównoważających, które są niezbędne w konstrukcji innych modeli do wyważania jednostek rzędowych – czterocylindrowych lub o nieparzystym układzie cylindrów, a także wału korbowego z przeciwwagą. Ostatni przypadek dotyczy jednostki V8 o kącie 90°.
Z jakiego powodu jednostka V16 nie jest powszechnie stosowana?
Dzieje się tak głównie ze względu na to, że wersje V8 i V12 zapewniają taką samą moc jak silnik V16, jednak ich eksploatacja jest tańsza. Marka BMW stosuje V8 w modelach takich jak G14, G15, M850i czy G05. Z kolei V12 jest montowany na przykład w autach G11/G12 BMW serii 7.
Gdzie można znaleźć silnik V16?
Niższe koszty dotyczą również procesu produkcji. Nieliczne wyprodukowane wersje V16 zostały stworzone na potrzeby aut luksusowych wysokiej klasy i samochodów o wysokich osiągach. Modele są cenione za płynność działania, a do tego generują niskie drgania i wibracje, co wpływa na komfort podróży. Czy jednostki V16 były i są stosowane tylko w samochodach? Można je również spotkać w maszynach takich, jak:
- lokomotywy;
- jednostki pływające;
- stacjonarne generatory prądu.
Historia jednostki w samochodach użytkowych
Jak wspomnieliśmy wcześniej, silnik V16 w autach użytkowych został wprowadzony po stworzeniu jednostki przez byłego inżyniera Marmona, Owena Nackera. Była to seria 452 Cadillaca. Ten niezwykle elegancki samochód jest znany z wielu filmów. Jeździły nim największe gwiazdy kina i estrady. Model przeżywał swój okres świetności od 1930 do 1940 roku. Jednostka została na nowo wprowadzona do produkcji w 2003 roku.
Jednostka OHV i 431 CID
Dostępne były dwie odmiany. OHV o pojemności 7,4 l o kącie V 45° produkowano w latach 1930-1937. Nowa konstrukcja 431 CID 7,1 l w serii 90 została wprowadzona w 1938 roku. Miała płaski zespół zaworów i kąt V 135°. Dzięki temu uzyskano niższą wysokość osłony. To V16 pod maską zapewniało trwałość i płynność pracy, a także miało prostszą konstrukcję i zewnętrzny filtr oleju.
Reaktywacja jednostki OHV w 2003 roku
Po wielu latach nastąpiła reaktywacja silnika V16, gdy Cadillac ożywił tę jednostkę w 2003 roku. Zamontowano ją w samochodzie koncepcyjnym Cadillac Sixteen. Był to motor V16 OHV o mocy 1000 KM.
Silnik V16 w wyścigach samochodowych
Jednostka V16 była wykorzystywana w rywalizacji samochodów wyścigowych Auto Union z motorami o średniej mocy, które rywalizowały z Mercedesem od 1933 do 1938 roku. Na ten rodzaj jednostki zdecydowała się marka Alfa Romeo w modelach Tipo 162 (135° V16) i Tipo 316 (60° V16).
W pierwszym przypadku mowa o prototypie, z kolei drugi wykorzystano w trakcie Grand Prix Trypolisu w 1938 roku. Jednostkę skonstruował Wifredo Ricart. Osiągała moc 490 KM (moc właściwa 164 KM na litr) przy 7800 obr/min. Próby stałego stosowania jednostki V16 podejmował też koncern BRM, jednak wielu kierowców kończyło testy z oparzeniami, z tego powodu zaprzestano jego produkcję.
Silnik V16 to bardzo ciekawa jednostka, która jednak nie zyskała szerszej popularności. Na pewno jednak warto było poznać jej specyfikację i interesującą historię z dalszym ciągiem w XXI wieku!
Fot. główne: Haubitzn via Wikipedia, CC BY-SA 4.0