Producenci aut często sięgają po jednostki V6, V8 i V12. Dlaczego silnik V4 praktycznie nie występuje w seryjnie produkowanych autach? W dalszej części artykułu odpowiemy na to pytanie. Dowiesz się też, jak jest zbudowana taka jednostka napędowa, czym się charakteryzuje oraz w których autach w przeszłości była wykorzystywana. Poznasz także najnowsze konstrukcje czterocylindrowych motorów wykorzystywane między innymi w Ducati V4 Granturismo.
Silnik V4 – konstrukcja i zalety jednostki o czterech cylindrach
Silnik V4 podobnie jak jego więksi bracia V6 czy V12 jest motorem widlastym, w którym cylindry umieszczono obok siebie w układzie litery V. Dzięki temu cały silnik jest krótszy, ale przy większych jednostkach zdecydowanie szerszy. Na pierwszy rzut oka silniki czterocylindrowe świetnie nadawałyby się do aut kompaktowych dzięki swoim niewielkim rozmiarom. Dlaczego więc aktualnie nie trwają prace nad nowymi projektami? Głównym powodem są koszty.
Silnik tego typu wymaga zastosowania podwójnej głowicy, podwójnego kolektora wylotowego czy bardziej rozbudowanego rozrządu. To powoduje wzrost kosztów całej konstrukcji. Oczywiście ten problem dotyczy również większych jednostek napędowych typu V6 czy V8, lecz te są montowane w autach z wyższej półki, luksusowych, sportowych, a także motocyklach. Czterocylindrowe silniki trafiałyby do pojazdów kompaktowych i miejskich, czyli najtańszych. A w takich samochodach producenci obcinają koszty, gdzie się tylko da i liczy się każda oszczędność.
Nowy motocykl Ducati Panigale V4 Granturismo
Mimo że silniki V4 nie znajdują obecnie szerszego zastosowania w autach osobowych, z powodzeniem sięgają po te jednostki producenci motocykli. Przykładem jest nowa jednostka napędowa V4 Granturismo o pojemności 1158 cm3, mocy 170 KM, który generuje maksymalny moment obrotowy 125 Nm przy 8750 obr/min. Honda, Ducati i pozostałe firmy budujące motocykle nadal inwestują w pojazdy z silnikami w układzie V z prostego powodu. Tylko taki motor mieści się w dostępnej przestrzeni, jednak w przeszłości stosowano jednostki V4 również w autach.
Skrócona historia pojazdów z silnikiem w układzie V
Pierwszy raz w historii silnik V4 zamontowano pod maską francuskiego auta Mors, który ścigał się w zawodach Grand Prix odpowiadających dzisiejszej Formule 1. Kolejny eksperyment miał miejsce również z udziałem auta startującego w tych samych zawodach, lecz kilka lat później. Czterocylindrową jednostkę napędową zastosowano w ogromnej pojemności motorze, który odpadł z wyścigu po kilku okrążeniach, ustanawiając jednocześnie ówczesny rekord prędkości.
Ford Taunus przez lata napędzany był silnikiem V4
W latach sześćdziesiątych dwudziestego wieku marka Ford podjęła się eksperymentu z silnikiem V4. Zamontowany we flagowym modelu Taunusie motor miał pojemność od 1.2 do 1.7 litra, a deklarowana moc wynosiła od 44 do 75 KM. Najdroższe wersje auta również korzystały z jednostki widlastej, sześciocylindrowej o większej mocy silnika. We wspomnianą jednostkę napędową wyposażano również legendarnego Forda Capri, ale też Granada oraz Transit.
Maksymalny moment obrotowy 9000 obr./min. – nowy silnik Porsche
Model 919 Hybrid może być przełomowym dla dzisiejszej motoryzacji. Firma Porsche w swoim prototypowym aucie wyścigowym postanowiła zamontować dwulitrowy silnik V4 współpracująca z napędem elektrycznym. Pojemność tej nowoczesnej jednostki napędowej wynosi 2.0 litra i generuje 500 KM mocy, ale to nie wszystko, co ma dyspozycji kierowca. Dzięki zastosowaniu technologii hybrydowej auto generuje łącznie astronomiczne 900 koni mechanicznych. Ryzyko się opłaciło w 2015 roku, kiedy pierwsze trzy miejsca podczas rajdu Le Mans należały do niemieckiej ekipy.
Czy silniki V4 wrócą jeszcze do powszechnego użytku w autach osobowych?
Na to pytanie ciężko jednoznacznie odpowiedzieć. Z jednej strony auta startujące w topowych zawodach wyścigowych wyznaczają trendy na rynku motoryzacyjnym. Jednak na chwilę obecną żaden producent nie ogłosił jeszcze prac nad seryjnym czterocylindrowym motorem. Możesz natomiast zaobserwować pojawianie się coraz to nowszych silników o małej pojemności rzędu 1 litra często turbodoładowanych, generujących zadowalającą moc. Niestety silniki te są bardzo awaryjne, a osiągnięcie przebiegu liczonego w setkach tysięcy kilometrów bez remontu nieosiągalne.
Marzysz o silniku V4? Zdecyduj się na motor Honda lub Ducati V4
Jeśli pragniesz posiadać pojazd z silnikiem czterocylindrowym w układzie V, najtańszym rozwiązaniem będzie zakup motocykla. W większości modeli Hondy czy Ducati stosuje się nadal te jednostki napędowe. Drugą opcją jest nabycie starszego modelu auta Ford, Saab czy Lancia. Na pewno wiązało się to będzie z kosztami, ale dźwięk pracy widlastej jednostki napędowej z pewnością ci to zrekompensuje.