Silnik V6 od dziesięcioleci stosuje się w autach osobowych, ciężarowych, minivanach i SUV-ach. Popularna V6 zapewnia większa moc niż 4-cylindrowe jednostki, a także wydajność na wyższym poziomie niż wersja z ośmioma cylindrami. Konstruktorzy motoru osiągnęli to, chociażby, za sprawą zastosowania wymuszonej indukcji za pomocą turbosprężarek i doładowań. Czym jeszcze cechuje się widlasty silnik V6? Sprawdź!
Historia jednostki napędowej V6
Za jednego z pierwszych pionierów jednostki uważa się firmę Marmon Motor Car Company. Warto zauważyć, że przedsiębiorstwo ma ogromny wkład w powstanie także innych popularnych motorów, m.in.:
- V2;
- V4;
- V6;
- V8;
- V16.
Nad sześciocylindrową odmianą jednostki pracowała także firma Buick. Miało to miejsce na początku XX wieku, jednak konstrukcja amerykańskiego producenta nie została w tamtym czasie zastosowana w żadnym z dystrybuowanych modeli.
O tym, że silnik V6 zaczął być stosowany na szeroką skalę, zadecydował koncern General Motors, który zaprojektował tę jednostkę. Motor miał pojemność skokową na poziomie 5 litrów, a zamiarem producenta było montowanie go w pick-upach. Auta z tą jednostką były produkowane w roku modelowym 1959.
Pierwszym modelem auta, w którym zamontowano nowy silnik V6, był Buick LeSabre. Była to 3.2 litrowa odmiana 3.5 V6 V8 Buicka. Drugą z wymienionych jednostek także stosowano w modelu LeSabre, jednak miało to miejsce w przypadku kupna samochodu z wyższym poziomem wyposażenia.
Konstrukcja jednostki – jaka jest architektura V6?
Warto dowiedzieć się, co oznaczają symbole zastosowane w oznaczeniu V6. Litera V odnosi się do układu cylindrów, a z kolei cyfra 6 do ich ilości. W tej jednostce napędowej konstruktorzy zdecydowali się na zastosowanie pojedynczej skrzyni korbowej z dwoma zespołami cylindrów. Każdy z sześciu jest napędzany przez wspólny wał korbowy.
W wielu odmianach stosuje się mocowanie pod kątem 90°. Z kolei w niektórych jednostkach jest używany kąt ostry. Celem takiego zabiegu jest uzyskanie jeszcze bardziej zwartej konstrukcji. W większości przypadków silnik V6 jest też wyposażony w wałek wyrównoważający, który zapewnia bardziej płynną pracę. Jest to ważne, ponieważ w jednostce V6, gdzie istnieje nieparzysta liczba cylindrów po każdej ze stron, motor nie jest naturalnie zrównoważony.
W jaki sposób montuje się silnik V6?
Jeżeli chce się korzystać z samochodów przednionapędowych, V6 jest montowane poprzecznie, prostopadle do długości samochodu. Do uzyskania napędu na tylne koła konieczne jest zamontowanie jednostki wzdłużnie, gdzie motor wstawia się równolegle do długości pojazdu.
Samochody, w których znajduje się silnik V6. Czy spotkasz go w Mercedesie i Audi?
Zastosowanie jednostki w samochodzie LeSabre z 1962 sprawiło, że motor ten zaczął być montowany w wielu pojazdach. Nissan umieszczał go w napędach sedanów, samochodów sportowych z serii Z, a także autach wyścigowych.
Na częstotliwość stosowania jednostki miał wpływ kryzys energetyczny. W latach 70. zaczęto stawiać restrykcyjne wymagania odnośnie do ekonomiczności produkowanych samochodów. Ich wydajność paliwowa miała być znacznie większa. Z tego powodu motory V8 zaczęły być zastępowane właśnie przez V6.
Aktualnie jednostka jest stosowana w różnych odmianach aut. Mogą to być kompaktowe samochody, duże pickupy czy SUV-y. Motor jest montowany w tzw. muscle cars. Wśród nich można wymienić Forda Mustanga czy Chevroleta Camaro. V6 znajduje się w podstawowych wersjach aut, z kolei mocniejsze, ale i mniej wydajne V8 w większych, oferujących już imponujące osiągi. Jednostka jest też montowana w pojazdach Mercedesa, Maserati, BMW, Audi czy Ferrari.
Czy V6 to dobry silnik?
Zaletą jednostki jest jej nieduży rozmiar. Dzięki temu konstruktorzy projektujący auto mają łatwiejsze zadanie, a sam pojazd z takim motorem lepiej się prowadzi. Jednocześnie V6 zapewnia dobre osiągi. Można powiedzieć, że motor jest możliwym kompromisem między tańszymi i słabszymi czterocylindrowymi motorami a nieefektywnymi i większymi V8.
Jednak przy tej jednostce warto wspomnieć o trudnościach w jej serwisowaniu. Motor ma bardziej skomplikowaną architekturę niż chociażby odmiany trzy lub czterocylindrowe. Z tego powodu więcej komponentów może ulec awarii – może się to wiązać z generowaniem wyższych kosztów naprawy auta.