Motor WSK 125 nierozerwalnie kojarzy się z PRL-em. Dla wielu kierowców, którzy aktualnie poruszają się znacznie mocniejszymi maszynami, ten jednoślad był pierwszym krokiem w stronę rozwijania pasji motoryzacyjnej. Dowiedz się, czym jest silnik WSK 125 i jaka jest charakterystyka motorów z poszczególnych generacji!
Historia w pigułce – co warto wiedzieć o motorze WSK 125?
Jednoślad jest jedną z najstarszych maszyn w historii rodzimej motoryzacji. Jego produkcją zajmowano się już w 1955 roku. Prace nad tym modelem podjęła Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku.
Najlepszym dowodem na sukces było to, że producent miał problem z dostarczeniem maszyny do wszystkich klientów, którzy chcieli ją mieć. Z tego powodu nowy silnik WSK 125 był obiektem pożądania przez fanów motoryzacji.
Warto też zauważyć, że dystrybucja obejmowała nie tylko Polskę, ale także i inne kraje bloku wschodniego – w tym również ZSRR. Po niemal 20 latach od rozpoczęcia produkcji z fabryki wyjechał motor WSK 125, będący milionowym egzemplarzem. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku robiła jednoślady do 1985 roku.
Ile było wersji motocykla WSK 125?
Powstało aż 13 wersji motocykla. Najwięcej sztuk wyprodukowano w odmianach WSK M06, M06 B1 i M06 B3. Było to, kolejno 207 649, 319 069 i 658 406 sztuk. Najmniej wyprodukowano modelu M06 B3 kraska – około 12 jednośladów. Motory nosiły oznaczenie M06.
Silnik WSK 125 w pierwszych modelach motoru M06-Z i M06-L
Warto przyjrzeć się poszczególnym odmianom jednostek napędowych, które zastosowano w motorach WSK 125. Jedną z pierwszych była ta montowana w modelach M06-Z i M06-L, czyli rozwinięciach pierwotnej konstrukcji M06.
Silnik WSK 125 S01-Z miał zwiększoną moc znamionową – do 6,2 KM. Jednocylindrowa, dwusuwowa i chłodzona powietrzem jednostka charakteryzowała się stopniem sprężania na poziomie 6.9. Zastosowano również przekładnię z trzema biegami.
Pojemność baku wynosiła 12,5 L. Konstruktorzy zamontowali też prądnicę prądu zmiennego 6 V, sprzęgło 3-tarczowe, korkowe w kąpieli olejowej, a także zapłon iskrownikowy i świecę zapłonową 225 Bosch (Iskra F70).
Silnik WSK 125 w popularnym modelu M06 B1. Spalanie, zapłon, sprzęgło
W przypadku modelu WSK 125 zastosowano dwusuwową jednostkę S 01 Z3A chłodzoną powietrzem o pojemności skokowej 123 cm³ i średnicy cylindra 52 mm ze stopniem sprężania 6,9. Ten silnik WSK 125 miał moc 7,3 KM przy 5300 obr/min i był wyposażony w gaźnik G20M. Żeby korzystać z maszyny, trzeba było zalewać ją paliwem składającym się z mieszanki Etyliny 78 oktanowej i oleju LUX 10 lub Mixol S utrzymując proporcje 25:1.
Silnik WSK 125 miał niskie spalanie – 2,8 l/100 km przy prędkości około 60 km/h. Jednostka napędowa mogła wygenerować maksymalnie 80 km/h. Wyposażenie obejmowało również iskrownikowy zapłon – świecę zapłonową 225 Boscha (Iskra F80).
Model M06 B1 miał też prądnicę prądu zmiennego 6 V, 28 W i prostownik selenowy. Całość uzupełniały trzybiegowa przekładnia i 3-tarczowe sprzęgło korkowe w kąpieli olejowej. Masa pojazdu wynosiła 98 kg, a zgodnie z ustaleniami jego nośność nie mogła przekraczać 160 kg.
Silnik WSK 125 w motorze M06 B3 – dane techniczne. Jaka średnica cylindra WSK 125?
Motor M06 B3 był prawdopodobnie najpopularniejszym modelem. Warto zauważyć, że kilka następnych wersji M06 B3 nosiło także dodatkowe nazwy. Były to jednoślady o imieniu Gil, Leleku Bąka i motocykla terenowego przy Lelku. k i Bąk. Różnica pomiędzy nimi opierała się na zastosowanych odcieniach kolorystycznych, a także stylistyce, na przykład na soft choppera.
Projektanci ze Świdnika zdecydowali się na zastosowanie dwusuwowej, chłodzonej powietrzem jednostki S01-13A. Jej pojemność skokowa wynosiła 123 cm³ i miała średnicę cylindra 52 mm, skok tłoka 58 mm i stopień sprężania 7,8. Generowała moc 7,3 KM przy 5300 obr/min i była też wyposażona w gaźnik G20M2A. Cechowała się ekonomicznym zużyciem paliwa – 2,8 l/100 km przy 60 km/h i mogła rozwinąć prędkość do maksymalnie 80 km/h.
Dlaczego motocykl od WSK był doceniany?
Atutem była niska cena, a także stabilne działanie jednostki napędowej motocykla i dostępność części zamiennych. Działało to na korzyść WSK w porównaniu z konkurencją – motorami produkowanymi przez WFM. Często można było zobaczyć motocykl WFM oparty o płot, ponieważ nie można było znaleźć komponentów niezbędnych do naprawy jednośladu. Właśnie z tego powodu produkty WSK cieszyły się popularnością.
Fot. główne: Jacek Halicki via Wikipedia, CC BY-SA 4.0