Silnik Z14XEP 1.4 l od Opla – najważniejsze informacje

Silnik Z14XEP docenia się za stabilne działanie, a także niskie koszty związane ze spalaniem. Z kolei za największe wady uważa się słabą dynamikę jazdy i dość częste wycieki oleju. Do jednostki napędowej można również podłączyć instalację LPG. Co jeszcze warto wiedzieć na jej temat? Sprawdź to w naszym artykule!

Podstawowe wiadomości na temat jednostki

To czterocylindrowa, czterosuwowa i wolnossąca jednostka napędowa o pojemności 1.4 l – dokładnie 1 364 cm3. Jest przedstawicielem drugiej generacji motorów Ecotec z rodziny GM Family O, która została opracowana przez inżynierów Opla – należącego ówcześnie do General Motors. Jego produkcja miała miejsce od 2003 do 2010 roku.

W przypadku tego motoru poszczególne symbole z nazwy oznaczają:

  • Z – spełnia normy Euro 4;
  • 14 – pojemność 1.4 l;
  • X – stopień sprężania od 10 do 11,5:1;
  • E – układ wielopunktowego wtrysku paliwa;
  • P – zwiększona moc.

Silnik Z14XEP – dane techniczne

Benzynowy silnik Z14XEP od Opla ma średnicę otworu wlotowego i wylotowego o wymiarach kolejno 73,4 mm i 80,6 mm. Współczynnik sprężania to 10,5:1 a maksymalna moc jednostki napędowej sięga 89 KM przy 5 600 obrotach na minutę. Natomiast szczytowy moment obrotowy równa się 125 Nm przy 4000 obrotach na minutę.

Jednostka napędowa zużywa olej do 0.5 l na 1000 kilometrów. Rekomendowany rodzaj specyfiku to 5W-30, 5W-40, 10W-30 i 10W-40 a zalecany typ to API SG/CD oraz CCMC G4/G5.

Pojemność zbiornika wynosi 3,5 l, a olej trzeba wymieniać co 30 000 kilometrów. Silnik montowano w autach, takich jak Opel Astra G i H, Opel Corsa C i D Opel Tigra B oraz Opel Meriva. 

Rozwiązania konstrukcyjne – w jaki sposób zaprojektowano silnik?

Konstrukcję oparto o blok z żeliwa o niedużej wadze. Z tego materiału wykonano także wał korbowy, z kolei z aluminium powstała głowica z dwoma wałkami rozrządu DOHC i czterema zaworami na cylinder, co w sumie daje ich 16. 

Projektanci zdecydowali się również na wdrożenie technologii TwinPort – podwójnych portów dolotowych z dławikiem zamykającym jeden z nich przy niskich obrotach.

Dzięki temu powstaje mocny wir powietrza zapewniający wyższy poziom momentu obrotowego i znaczną redukcję zużycia paliwa. W zależności od wybranego modelu jednostki napędowej użyto też sterownika ECU Bosch ME7.6.1 lub wersji Bosch ME7.6.2.

Eksploatacja jednostki napędowej – najczęstsze problemy

Pierwszą kwestią jest duże zużycie oleju – można powiedzieć, że ta cecha jest znakiem szczególnym wszystkich silników Opla. Na początku eksploatacji parametry mieszczą się jeszcze w optymalnym przedziale, jednak przy dłuższym użytkowaniu trzeba zwracać szczególną uwagę na stan oleju w zbiorniku.

Następnym aspektem, na który należy uważać, jest łańcuch czasowych. Pomimo tego, że producent zapewniał o stabilnej pracy elementu, wystarczającej na cały okres użytkowania silnika, to konieczna jest jego wymiana – po przekroczeniu od 150 tys. km do 160 tys. km.

W innym przypadku jednostka napędowa nie zapewni mocy na odpowiednim poziomie, a ze względu na stukanie praca motoru będzie generować uciążliwy hałas. Problemy sprawia też tzw. falowanie.

Motor 1.4 TwinPort Ecotec Z14XEP przestaje odpowiednio działać, ponieważ zatyka się zawór EGR. Pomimo tych kwestii silnik nie sprawia w ogólnym rozrachunku dużych problemów w trakcie użytkowania. 

Czy warto zdecydować się na auto z silnikiem 1.4 od Opla?

Niemiecki motor jest dobrą konstrukcją. Przy regularnym serwisowaniu i odpowiedniej konserwacji będzie się sprawdzał nawet przy przebiegu przekraczającym 400 tys. km.

Dużym atutem jest też niska cena części zamiennych i to, że zarówno pojazdy z wyposażone w jednostkę, jak i sam silnik Z14XEP są bardzo dobrze znane mechanikom. Biorąc pod uwagę wszystkie aspekty, motor od Opla będzie odpowiednim wyborem.

Dodaj komentarz