Pojazdy spalinowe są wyposażone w skrzynie biegów. Ma to związek z charakterystyką silnika zasilanego paliwem, który posiada dość wąski zakres obrotów, w których jego praca jest efektywna. W zależności od modelu pojazdu, wykorzystuje się odmienne sposoby przełączania przełożeń. Skrzynia manualna, półautomat i skrzynia automatyczna różnią się między sobą.Czytaj dalej, by dowiedzieć się więcej na ten temat!
Za co odpowiada skrzynia biegów?
Podstawowym zadaniem skrzyni biegów jest przekazywanie momentu obrotowego na koła pojazdu. Pochodzi on z układu tłokowo-korbowego i za pomocą sprzęgła dociera do skrzyni biegów. W jej wnętrzu umieszczone są zębatki (przekładnie), które są odpowiedzialne za konkretne przełożenia i umożliwiają rozpędzanie pojazdu bez ciągłego utrzymywania silnika na wysokich obrotach.
Półautomatyczna skrzynia biegów – czym jest i jak działa?
Na rynku istnieją 3 kategorie skrzyń biegów, których podział bazuje na sposobie wybierania przekładni:
- w rozwiązaniach manualnych kierowca sam wybiera konkretną przekładnię i powoduje jej wrzucenie za pomocą drążka i sprzęgła;
- skrzynia półautomatyczna także bazuje na wyborze kierowcy, jednak załączenie konkretnego biegu odbywa się przez sterownik;
- w systemach automatycznych to komputer decyduje o konkretnej przekładni, a kierowca nie ma większego wpływu na jej wybór.
Półautomatyczna skrzynia biegów = manual + automat?
W rozwiązaniach pośrednich, tj. skrzyniach półautomatycznych, konstruktorzy postarali się połączyć największe zalety „manuala” i „automatu”. Swobodny wybór biegów przy jednoczesnym braku konieczności sterowania sprzęgłem wydaje się bardzo dobrym rozwiązaniem. Sam proces odbywa się przy użyciu drążka lub łopatek umieszczonych przy kierownicy. Skrzynia sekwencyjna (półautomatyczna) za pomocą mikroprocesora rozłącza układ sprzęgłowy, w momencie wybrania przez kierowcę biegu. Ma to miejsce w chwili przesunięcia drążka w górę lub w dół, albo naciśnięcie konkretnej łopatki odpowiedzialnej za wyższy lub niższy bieg.
Skrzynia ASG
Rozwiązania zautomatyzowane często też posiadają w sobie rozwiązania umożliwiające automatyczne zmiany przełożeń. Skrzynia ASG jest w zasadzie rozwiązaniem manualnym jeśli chodzi o budowę konstrukcyjną, jednak dzięki obecności układu elektrycznego i hydraulicznego może dokonywać samodzielnego wyboru. Dzieje się tak np. przy wyborze kierowcy o jeździe w takim trybie lub poruszanie się ze zbyt niską albo za wysoką wartością obrotową jednostki.
Skrzynia sekwencyjna – wrażenia z jazdy
Przede wszystkim rozwiązanie to jest bardzo dużym ułatwieniem dla kierowcy. Jeżeli jesteś zmęczony ciągłym naciskaniem na pedał sprzęgła, skrzynia ASG lub ASG Tiptronic może być dla ciebie słusznym wyborem. Musisz jedynie przyzwyczaić się do tego, że nie operujesz sprzęgłem, dlatego uważaj na przyzwyczajenie do naciskania pedału lewą stopą.
Takie rozwiązania często są wyposażane w tryb automatyczny i manualny sekwencyjny. W zależności od wersji, pojazd może samodzielnie zmienić przełożenie, gdy uzna, że poruszasz się na zbyt wysokich obrotach. Niektórzy kierowcy narzekają także na redukowanie biegu podczas zwalniania bez ich wyraźnej komendy. Do komfortowego poruszania się takim pojazdem będziesz potrzebował nauki i nieco cierpliwości.
Uruchamianie auta odbywa się tak, jak w pojazdach z „automatem” – musisz mieć wciśnięty hamulec i dźwignię w pozycji neutralnej. Skrzynia biegów półautomatyczna pozwoli wtedy na uruchomienie zapłonu. Po wrzuceniu biegu i zwolnieniu hamulca musisz też nacisnąć na gaz, by auto zaczęło przyspieszać.
Chociaż półautomat jest wygodny, może nieraz nastręczać trudności. Kierowcy narzekają na przedłużające się zmiany biegów lub szarpanie podczas szybszej jazdy. Trwałość też nie jest idealna. Jeśli decydujesz się na zakup używanego auta z taką skrzynią postaw na sprawdzone rozwiązania i zadbaj o diagnostykę.