Co może powodować skrzypienie przy skręcaniu kierownicą? Możliwości jest kilka, ale najczęstsze z nich opisaliśmy w niniejszym artykule. Poznasz nie tylko przyczyny wywołujące te odgłosy, ale i sposoby radzenia sobie z problemem. Niektóre z nich mogą być na tyle poważne, że niezbędna okaże się wizyta u mechanika, jednak wiedząc, co dolega twojemu pojazdowi, unikniesz naciągnięcia na dodatkowe koszty przez wykonawcę.
Jak zdiagnozować skrzypienie przy skręcaniu kierownicą?
Na podstawie wydobywających się dziwnych dźwięków podczas jazdy samochodem, nie należy do najłatwiejszych. Zdarza się, że powodem jest niedokręcona śruba lub delikatne luzy powstałe na skutek eksploatacji auta. Czasem może się okazać, że nawet w dobrym warsztacie diagnostyka na podstawie wydobywających się odgłosów podczas skrętu może być kosztowna i czasochłonna.
Podstawowym badaniem jest użycie szarpaka lub poruszanie karoserią podczas postoju, niestety często podczas takich prób podzespoły auta pozostają idealnie ciche. Spowodowane jest to sporą ilością rzeczy, które należy dokładnie sprawdzić. W dalszej części artykułu poznasz główne przyczyny, powodujące skrzypienie podczas kręcenia kierownicą.
Zużycie elementów układu kierowniczego
Jeśli słyszysz skrzypienie przy skręcaniu samochodem, a obok dźwięków wyczuwalne są także luzy lub wibracje kierownicy, bardzo prawdopodobne, że doszło do zużycia przegubów kierowniczych. Naprawa nie jest kosztowna i uzależniona jest od wieku i modelu samochodu. Powinieneś się nią zająć jak najszybciej, ponieważ usterka znacząco wpływa na bezpieczeństwo i komfort prowadzenia samochodu.
Gdy jedynym objawem jest skrzypienie przy skręcaniu bez względu na warunki pogodowe, powodów awarii można śmiało szukać w pylnikach, które mogły się zapchać i wymagają wymiany. Dość powszechną przyczyną bywa także niewystarczająca ilość płynu w mechanizmie wspomagania układu kierowniczego, a jeśli pisk nie zniknął po uzupełnieniu płynu, należy sprawdzić pasek i pompę wspomagania.
Przekaż mechanikowi rzetelne informacje
Jeśli samochód skrzypi przy skręcaniu, to naturalne jest, że w pierwszej kolejności sprawdzony zostanie stan układu kierowniczego. W zależności od rocznika, producenta i modelu auta, kolumna kierownicza jest wspomagana hydraulicznie lub elektrycznie. Bez względu na rodzaj podzespołów w twoim aucie, w pierwszej kolejności diagnozie poddana zostanie kolumna oraz drążek kierowniczy. Podczas diagnozy ważne jest, aby mechanik dokładnie wiedział, w jakich okolicznościach pojawia się niepokojące skrzypienie. Istotną informacją są okoliczności, podczas których są słyszalne niepokojące dźwięki.
Zaobserwuj przy jakich temperaturach powietrza na zewnątrz, pojawia się ten dźwięk, czy tylko podczas jazdy po nierównościach, czy także na asfalcie. Dobry mechanik zacznie badanie od podłączenia komputera do auta, ponieważ to skróci diagnozę w przypadku wykrycia błędów w jednostce głównej.
Co jeszcze może powodować skrzypienie przy skręcaniu?
Nie tylko układ kierowniczy daje objawy w postaci dziwnych dźwięków, mimo że w pierwszej kolejności bada się właśnie te podzespoły. Układ hamulcowy jest jednym z systemów, które też mogą spowodować powstawanie niepokojących dźwięków, ale winowajcą może być także któryś z elementów podwozia lub zawieszenia samochodu. W takim przypadku należy sprawdzić między innymi geometrię kół. Nigdy nie bagatelizuj problemu, ponieważ awarie tych układów mogą zagrażać twojemu bezpieczeństwu zarówno przy wysokich, jak i przy niskich prędkościach.
Kiedy podczas hamowania słychać skrzypienie
Jeśli skrzypienie, piszczenie czy stukanie słychać podczas hamowania, mało prawdopodobne jest, że pochodzi z układu hamulcowego. Dźwięk pojawia się w momencie, kiedy przód auta nagle nurkuje, na skutek zaciśnięcia się przednich szczęk hamulców, a spowodowany jest najprawdopodobniej ruchem względem siebie elementów podwozia.
Jeśli dziwne dźwięki spowodowane są uszkodzeniem jednego z elementów podwozia, to w pierwszej kolejności warto sprawdzić gumę stabilizatorów. Naprawa nie jest kosztowna, ale diagnoza wymaga udania się do warsztatu samochodowego, ponieważ ciężko samodzielnie to sprawdzić, bez odpowiednich narzędzi. Kolejne elementy mogące wywoływać skrzypienie przy skręcaniu kierownicą lub hamowaniu to sprężyny. Materiał, z którego są wykonane, zużywa się z biegiem czasu.
Zdarza się, że część sprężyny pęknie i trze o drugi kawałek metalu, czego nie widać na pierwszy rzut oka. Skrzypienie lub trzeszczenie mogą też wywoływać łożyska amortyzatorów, jest to łatwe do zdiagnozowania, ponieważ hałas spowodowany awarią jest ciężki do zniesienia. Nie jest to kosztowna naprawa i nie zawsze trzeba wymieniać od razu całego amortyzatora.
Jak widzisz, skrzypienie przy skręcaniu może być spowodowane wieloma czynnikami. Podczas diagnozy warto też wziąć pod uwagę stan sworznia wahacza i jakość smaru w tulejach.