Strumienice – czym są?
Dla wielu pojęcie strumienice może brzmieć obco. Czym tak naprawdę są strumienice? Spieszymy z odpowiedzią! Najprościej rzecz ujmując, strumienice to urządzenia stanowiące alternatywę dla katalizatorów. Zwykle brak w nich elementów filtrujących cząstki stałe, przez co stanowią mniejszy opór dla przepływu powietrza w układzie.
Strumienice wydechu – budowa
Budowa strumienicy wydechu jest oparta o aplikacje konwencjonalnych rozwiązań mechaniki, takich jak:
- zwężki Venturiego;
- dysze Witońskiego;
- dyfuzory naddźwiękowei poddźwiękowe.
Strumienice – co dają? Czy działają jak tłumik?
Prawidłowo zamontowana strumienica łuskowa sprawi, że odczujesz znaczny wzrost mocy silnika i momentu obrotowego. Pamiętaj jednak, że z wyższych osiągów należy korzystać z rozwagą. Warto zadbać o prawidłowy stan techniczny układu hamulcowego i jego dostosowanie do podwyższonej wydajności napędu. Musisz mieć także świadomość, że rozwiązania tej klasy nie tłumią tak dobrze hałasu, jak klasyczne katalizatory. Strumienice wpływają również negatywnie na środowisko naturalne poprzez emisję szkodliwych substancji lotnych.
Jakie są rodzaje strumienic wydechu dla samochodów osobowych?
Zwykle spotkasz dwa rodzaje strumienic wydechu przeznaczone do samochodów osobowych:
- zamknięte w obudowie katalizatora (imitujące go);
- zamknięte w obudowie rurowej (przypominające wyglądem tłumik przelotowy).
Ich praca nie różni się w żaden sposób. Zbudowane są z użyciem łusek ułożonych wewnątrz nich spiralnie. Ukierunkowują przepływ spalin tak, aby ułatwić ich wydostanie się z rury i zwiększyć wydajność procesu spalania.
Powinieneś pamiętać, że zmiana reaktora katalitycznego na sportową strumienicę łuskową wpływa pozytywnie na moc, ale jednocześnie zwiększa zużycie paliwa i może być powodem awarii turbiny. Prowadzi również do błędnych odczytów wykonywanych przez sondę lambda. Metaliczny dźwięk, jaki wydobywa się z rury skonstruowanej w ten sposób, nie tylko przyczynia się do większego hałasu, lecz również przykuwa uwagę służb mundurowych.
Strumienica zamiast katalizatora – czy jest legalna?
Jeżeli zastanawiasz się, czy strumienica wydechu może być zastosowana zamiast katalizatora i czy twoje auto przejdzie przegląd techniczny, to pamiętaj, że proceder ten jest niezgodny z obowiązującym w Polsce prawem. Za montaż strumienicy zamiast katalizatora grożą ci za to dotkliwe kary, takie jak natychmiastowe zatrzymanie dowodu rejestracyjnego pojazdu.
Strumienica naddźwiękowa
Montując strumienice, zwiększysz moc silnika o kilka procent. Zauważysz również przyrost momentu obrotowego, szczególnie w przypadku konstrukcji łuskowej. Specjalne ukształtowanie sprawia, że strumienica naddźwiękowa znacząco podnosi wydajność układu napędowego. Spaliny wydostają się z układu wydechowego znacznie szybciej niż przy konwencjonalnym katalizatorze, nadając autu większy pęd. Pamiętaj, że na rynku dostępne są konstrukcje imitujące do złudzenia tłumiki albo reaktory katalityczne. Ich sprzedawcy nierzadko zapewniają, że produkty pozwalają na legalną eksploatację samochodu bez ryzyka mandatu lub odebrania dowodu rejestracyjnego. Nie daj się jednak zwieść – wprawne oko diagnosty lub policjanta drogówki z pewnością dostrzeże różnicę.
Najczęściej zadawane pytania
Czy strumienice są legalne?
W Polsce używanie strumienic zamiast katalizatora jest niezgodne z prawem. Jeśli planujesz zamontować ten element w swoim samochodzie, wiedz, że pojazd nie przejdzie pozytywnie badania technicznego.
Ile kosztuje strumienica?
Ceny strumienic w sklepach motoryzacyjnych mieszczą się w przedziale od 50 (strumienice łuskowe) do około 90 złotych (strumienice szczelinowe).
Czy strumienica wycisza wydech?
Strumienica nie wycisza pracy układu wydechowego, a wręcz emituje jeszcze więcej hałasu.
Czy strumienica jest ekologicznym rozwiązaniem?
Nie, strumienice wpływają negatywnie na środowisko naturalne poprzez emisję szkodliwych substancji lotnych.
Ile mocy daje strumienica?
Strumienica może zwiększyć moc silnika o kilka procent.