Niezależnie od tego, czy usłyszysz cykanie w silniku, czy stukanie, powinieneś jak najszybciej udać się do mechanika. Dziwne odgłosy mogą oznaczać poważną usterkę, która pogorszy bezpieczeństwo jazdy. Auto może wydawać z siebie takie dźwięki np. z powodu uszkodzonych panewek czy zużytych popychaczy hydraulicznych.
Stukanie w silniku czy napinaczu może być zapowiedzią prawdziwej katastrofy. Nie ignoruj problemów drobnymi elementami, które da się wymienić tanim kosztem.
Jeśli zlekceważysz niepokojące symptomy, może cię czekać nawet wymiana całej jednostki napędowej, a tutaj kwoty będą o wiele wyższe. Sprawdź, co znaczą różne hałasy i dowiedz się, jak zareagować. Przeczytaj!
Metaliczne stuki w silniku przy przyspieszaniu
Słyszysz stukanie w silniku przy dodawaniu gazu? Jeśli są to metaliczne dźwięki, problemem mogą być zużyte panewki. To dość tani element, jednak aby go wymienić, należy rozmontować dużą część silnika.
Koszt wymiany panewek jest dość spory i może wynosić w sumie ok. 500-600 zł, jeśli wybierzesz wyspecjalizowany warsztat. Pamiętaj jednak, że zużyte panewki musisz koniecznie jak najszybciej wymienić. Ten element może doprowadzić do zniszczenia całego silnika, jeśli nie działa poprawnie.
Pukanie w silniku – regularnie wymieniaj panewki
Powinieneś regularnie wymieniać panewki szczególnie w niektórych silnikach Diesla. Te elementy zużywają się bowiem szybciej niż w przypadku np. silników benzynowych. Dotyczy to szczególnie silnika 1.5 dCi, który pojawił się na rynku w 2001 roku.
Charakteryzuje się bardzo niskim zużyciem paliwa, co sprawia, że jest popularny wśród kierowców. Panewki warto w jego przypadku wymieniać po przejechaniu 100-150 tys. km. Jednym z powodów, dla którego warto robić to częściej, jest niezbyt skuteczna pompa oleju, którą napędza łańcuch.
Stukanie w silniku Diesla – skąd się bierze?
Klekot silnika benzynowego nie jest czymś dość normalnym, ale w jednostce Diesla to nic szczególnego. Nie musisz się tego wcale obawiać! Takie stukanie w silniku pojawia się, gdy pojazd gwałtownie spala mieszankę paliwa i powietrza.
Olej napędowy zostaje przetransportowany do cylindrów, a następnie zachodzi nagłe spalanie. Benzyna działa inaczej, znacznie łagodniej.
Dlatego jeśli właśnie przesiadłeś się do samochodu napędzanego w ten sposób, nie musisz się martwić, chyba że klekotanie pojawia się w sytuacjach, w których pojazd nie przyspiesza. Warto wiedzieć, że taki dźwięk w nowszych modelach jest mniej słyszalny.
Co oznacza głośne stukanie w silniku Diesla?
Wiesz już, dlaczego diesel klekocze. Jeśli jednak twój pojazd wydaje znacznie głośniejsze i mniej przyjemne dźwięki, może to jednak oznaczać problem. Jeśli odgłos dotrze do twoich uszu zaraz po włączeniu silnika, może okazać się, że w aucie są zużyte popychacze hydrauliczne.
Gdy takie stukanie w silniku nie ustaje, musisz te elementy jak najszybciej wymienić. Taki element kosztuje około kilkuset złotych, choć musisz pamiętać, że wszystko zależy od twojego modelu auta, jego popularności i wieku. Dodatkowo będzie się to wiązało także z:
- wymianą oleju silnikowego;
- wymianą filtra olejowego;
- zamontowaniem nowej uszczelki pokrywy zaworów.
Stukanie w silniku – to mogą być luzy zaworowe
Ciche stukanie w górnej części silnika może oznaczać luzy zaworowe. Gdy są źle wyregulowane, mogą sprawiać problem. Powinieneś je zatem regularnie je kontrolować u mechanika. Niektórzy producenci wręcz zalecają, by to robić. Najczęściej są to marki japońskie, ale nie tylko.
Takie stukanie w silniku da się łatwo i szybko naprawić, na dodatek niezbyt dużym kosztem. Dlatego nie zwlekaj i jeśli tylko zauważysz taki objaw, natychmiast odwiedź specjalistę, aby nie doprowadzić do poważniejszych problemów w swoim samochodzie. Średnia cena takiej naprawy to ok. 300-700 zł, zależnie od modelu pojazdu.
Stukanie w silniku na wolnych obrotach – kiedy silnik potrzebuje remontu?
Stukanie w silniku, które pojawia się niezależnie od tego, czy pojazd jest rozgrzany, czy nie, od razu kwalifikuje jednostkę do remontu. Niestety, nawet jeśli cały rozrząd jest napędzany łańcuchem i uchodzi raczej za bezobsługowy, to po czasie może się zużyć.
Konieczna będzie wizyta u mechanika, jeśli dalej chcesz jeździć swoim autem. Jeśli uszkodzony zostanie właśnie łańcuch, to poza stukaniem usłyszysz także specyficzny szelest, który od razu zwróci twoją uwagę.
Ile kosztuje wymiana silnika? To duży wydatek
Jeśli stukanie w silniku nie zostało zauważone, może okazać się, że musisz go wymienić. O ile masz nowszy model, ma to sens, o tyle w przypadku starszych modeli cena może przerosnąć wartość auta.
Wiele silników kosztuje od 3000 zł w górę, choć popularne warianty samochodów mogą być znacznie tańsze nawet przy takiej naprawie. Często jednak będziesz musiał i tak zadowolić się używanymi częściami.
Stukot w silniku nie zawsze oznacza problem, szczególnie jeśli mowa o jednostkach Diesla. Aby nie dopuścić do poważnych problemów nie zapominaj o regularnej wymianie panewek.
W dieslach czasem konieczna będzie zmiana popychaczy hydraulicznych. Pamiętaj, że cykliczne wymiany mogą cię uchronić przed o wiele potężniejszym wydatkiem, jakim jest kupno nowego silnika.