Z treści artykułu dowiesz się, co mogą zwiastować stuki przy dodawaniu gazu. Podpowiemy ci, gdzie szukać przyczyny co znacznie ułatwi zdiagnozowanie i rozwiązanie twojego problemu. Nigdy nie bagatelizuj pierwszych symptomów awarii, ponieważ może to doprowadzić do poważnej i kosztownej awarii zawieszenia, skrzyni biegów lub jednostki napędowej.
Stuki przy dodawaniu gazu – uszkodzone koło zamachowe
Stukanie w silniku nie zawsze oznacza jakąś usterkę jednostki napędowej. Często są to dźwięki przenoszące się po metalowych elementach.
Tak jest w przypadku dwumasowego koła zamachowego silnika, które montowane jest w około 40 procentach produkowanych aut, zarówno napędzanych olejem napędowym, jak i benzyną. W każdym aucie, w którym je zamontowano, prędzej czy później dochodzi do jego uszkodzenia.
Koło zamachowe jest umieszczone pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Podzespół ten ma zadanie łagodzić obciążenia podczas gwałtownego użycia sprzęgła czy zdejmowania nogi z gazu.
W momencie, gdy usłyszysz stuki pojawiające się po gwałtownym dodawaniu gazu, może to wskazywać na uszkodzenie właśnie tego elementu. Naprawa jest łatwa, ale dość kosztowna.
Gdy zaczyna stukać w aucie przednionapędowym
Stuki podczas zmiany w obciążeniu silnika mogą się pojawiać z różnych przyczyn. Jeśli jesteś właścicielem samochodu z napędem na przednią oś, pod lupę powinieneś wziąć w pierwszej kolejności stan przegubów napędowych półosi. Usterka jest dosyć łatwa do rozpoznania, ponieważ wyraźne stuki pojawiały się będą głównie na skręconych kołach, natomiast zanikały będą podczas jazdy w linii prostej.
Samochody z napędem na tył
Pojazdy tylnonapędowe także mają swoją piętę achillesową. Jeśli podczas dodawania i odejmowania gazu pojawiają się charakterystyczne objawy, czyli metaliczne stukanie, przede wszystkim warto sprawdzić stan wału napędowego, jego podpór i przegubów, jednak ciężko postawić samodzielną diagnozę bez odpowiednich narzędzi i dokładnego sprawdzenia samochodu.
Hałasy spod maski to nie zawsze awaria silnika
Sprawny silnik powinien pracować płynnie i cicho. Jeśli hałas z komory jednostki napędowej jest wyraźnie słyszalny jedynie po puszczeniu gazu lub jego dodaniu, może to wskazywać na zbyt luźno pracujący pasek klinowy lub zużyte łożyska napinaczy.
Naprawa nie jest bardzo kosztowna, ale mechanik musi dostać się do silnika i wymienić lub wyregulować napinacz. Jeśli zbagatelizujesz symptomy, może nawet dojść do uszkodzenia silnika, dlatego najlepiej działać szybko.
Poduszki podtrzymujące duże podzespoły
Słyszysz stuki przy dodawaniu gazu tuż po zmianie biegu? Może to wskazywać na uszkodzenie poduszki podtrzymujące skrzynię biegów lub silnik. Zdarza się czasem, że elementy te wymagają jedynie korekty i wystarczy dokręcić śruby, aby naprawić usterkę.
Niestety w większości przypadków związanych z podtrzymującymi poduszkami, dochodzi do ich uszkodzenia, na przykład ułamania jednej łapy. Wiąże się to z pojawieniem się metalicznych stuków, gdy auto zaczyna przyspieszać. Metalowe części ocierają o siebie lub stukają.
Inne powody powstawania hałasu podczas dodawania gazu
Jeśli po sprawdzeniu wszystkich elementów, które do tej pory wymieniliśmy, nadal słyszysz stuki przy dodawaniu gazu, problem może leżeć w podzespołach zawieszenia.
W pierwszej kolejności powinieneś sprawdzić wahacze, drążki kierownicze, końcówki drążków, ale też łączniki stabilizatorów i gumy. Wszystko to, są elementy zużywające się z biegiem lat, które należy wymieniać według zaleceń producenta lub wcześniej, jeśli zajdzie taka konieczność.
Już wiesz, co może powodować stuki przy dodawaniu gazu. Najczęstszą przyczyną tego zjawiska, jest uszkodzony dwumas, jednak sprawdzić należy o wiele więcej podzespołów. Jeśli coś puka, nie ignoruj tego, a unikniesz komplikacji związanych z powstaniem poważniejszej awarii.