Supermoto 125 ma tę zaletę, że jest wystarczająco mocny dla nowicjuszy i nie tylko. Chociaż niektórzy od razu woleliby pójść na całość i wybrać KTM 690 SMR-C o mocy 75 KM, to nie powinieneś tego robić bez większego doświadczenia.
Zaletą tego motocyklu jest też to, że możesz poruszać się nim, posiadając prawo jazdy kat. B. Nie musisz więc inwestować dosyć sporych kwot w same uprawnienia, a środki możesz przeznaczyć na doposażenie motocykla lub niezbędne akcesoria ochronne.
Jakie supermoto 125 – 2T czy 4T?
Silniki 2T są lżejsze, prostsze w budowie i palą nieco więcej. Ich części są za to dużo tańsze w odróżnieniu od supermoto 125 4T. Często jednak „dwutakty” mają charakterystykę rozwijania mocy na zasadzie 0/1.
Inaczej jest w 4T, gdzie moc rozwija się raczej liniowo i łagodniej. Zastosowanie wtrysku zmniejsza spalanie i poprawia komfort pracy jednostki. Awaria tego elementu oznacza jednak spore koszty.
Kiedy trzeba wymieniać tłok w supermoto 125?
A jakie interwały serwisowe realizuje się dla poszczególnych typów jednostek? W mniejszych pojemnościach nie jest tak kolorowo, jak w przypadku większych silników. Chociaż nie można tego zastosować do każdego motocykla.
Wymiana tłoka w silnikach dwusuwowych o przeznaczeniu sportowym powinna być wykonana raz na 1200 km. Czasem w supermoto 125 2T da się ten interwał przedłużyć niemal dwukrotnie, co i tak oznacza około 2500 km na jednym tłoku.
Yamaha czy KTM? Jakie supermoto 125 2T i 4T warto wybrać?
Do najpopularniejszych super moto należą:
- Aprilia;
- KTM;
- Yamaha;
- Megelli.
Oto zestawienie najciekawszych modeli widocznych na rynku. Z pewnością wybierzesz coś dla siebie.
Aprilia SX 125 – czterosuw z ABS
Jednocylindrowy silnik o pojemności 124,2 ccm ma w tym modelu 15 KM i 12,2 Nm. Aprilia występuje w dwóch wersjach – enduro i supermoto, które nie różnią się od siebie konstrukcyjnie. Co przyciąga riderów do włoskiej maszyny?
Przede wszystkim – jej charakter i wiele emocji jak na motor o tej pojemności. Jeśli w tym modelu supermoto 125 zdejmiesz blokadę, będziesz mógł blisko 7 KM więcej. Dzięki znanemu napędowi Rotax 122 uzyskujesz maszynę wyposażoną w sporo części zamiennych dostępnych na rynku.
KTM EXC 125 supermoto
Dwusuwowy silnik tego KTM supermoto 125 i dysponuje mocą 15 Km i 14 Nm.To wersja dwusuwowa z gaźnikiem, a całość chłodzona jest cieczą. Austriacka firma stworzyła mocną maszynę o umiarkowanej wadze 97 kg, co gwarantuje świetne osiągi na torach asfaltowych.
KTM 125 supermoto w tej wersji może nieco za mocno dobijać przedni widelec, chociaż sporo zależy od twojego sposobu jazdy. Za to poza gładkimi powierzchniami i na dołkach jest bardzo komfortowo. Silnik nie jest tu zbyt oszczędny, i musisz liczyć się ze spalaniem na poziomie 5 l/100 km.
Yamaha DT 125 X supermoto
Jeden z mocniejszych modeli w zestawieniu. Parametry 16.2 KM i 13 Nm w przełożą się na sporo frajdy, a duży zbiornik paliwa (10,7 l) pozwoli ci przejechać blisko 200 km na jednym tankowaniu.
Określany przez wielu użytkowników jako najlepszy supermoto 125 2T na pierwszy motor. Chociaż nie jest specjalnie tani w eksploatacji (spalanie na poziomie 5,5 l), to odpłaca się niskimi cenami części i sporym asortymentem elementów tuningowych.
Megelli 125 supermoto
Jeżeli zależy ci na bajecznie tanich częściach i nie przeszkadzają ci niskiej jakości plastiki, ten wariant supermoto 125 jest dla ciebie. Silnik konstrukcyjnie jest zbliżony do jednostki Hondy z lat 70, co powoduje, że nie powala pod względem osiągów. Jednak prostota konstrukcji i ogólna dostępność podzespołów zamiennych rekompensuje minusy.
Wada to zwłaszcza 11 KM, czyli nic specjalnego, jak na motocykl o pojemności 125 ccm, a brytyjskie pochodzenie może być dla mało przekonujące. Na pierwszy motor do testów i nauki jednak w zupełności wystarczy.
Jeśli zastanawiasz się nad wersją napędu supermoto 125, mamy podpowiedź. Pod względem kosztów serwisowania i remontów 2T jest o wiele lepsze. Dlatego przynajmniej na początku zabawy warto sięgnąć właśnie po taki motor. Jeden z wymienionych modeli może się świetnie sprawdzić na początek przygody.