Przystosowanie enduro do jazdy po szosie wypełniło pewną lukę od dawna widoczną w świecie motorsportu. Dzięki temu lekkie i mocne maszyny o wyjątkowo dobrej zwrotności i z wygodną pozycją siedzenia stały się widoczne również na drogach. Ci, którzy z jakichś względów nie zdecydowali się na sporta, mogą kupić supermoto 50 i cieszyć się zwinniejszym, mocniejszym i szybszym jednośladem niż tradycyjny skuter.
Czym jest supermoto 50cc i kto może jeździć tym pojazdem motocyklowym?
50 centymetrów sześciennych pojemności to minimum, jakie może być umieszczane w motorach typu SM. Można jeździć na nim z prawem jazdy A1, a te uprawnienia da się uzyskać już w wieku 16 lat. Konstrukcja tego sprzętu umożliwia jazdę powyżej 45 km/h, dlatego nie wystarczy ci kat. AM. Jeśli już jesteś posiadaczem takich uprawnień (lub po prostu masz kat. B), możesz zacząć rozglądać się za odpowiednim motocyklem supermoto 50.
Czy warto przerabiać enduro na supermoto 50?
Możesz kupić po prostu model przygotowany do kategorii supermoto przez producenta lub zdecydować się na enduro i przystosować go do jazdy po szosie. Jednak wymaga to więcej pracy i oprócz wymiany opon będziesz musiał wymienić także zawieszenie.
Standardowo w enduro widelec przedni nie jest zbyt szeroki, podobnie jak tylny wahacz. To sprawia, że założenie szerokiej opony na obręcze nie będzie możliwe bez zmiany zawieszenia. Poza tym, przerobione enduro może być nieco zbyt miękkie.
Najciekawsze modele supermoto 50cc
Poniżej zestawiamy dla ciebie interesujące i popularne modele małych jednośladów supermoto. Są to:
- Yamaha;
- Aprilia;
- KTM;
- Romet.
Z pewnością znajdziesz coś dla siebie.
Yamaha DT 50 supermoto
Wydaje się, że 2,81 KM i 3,3 Nm to niezbyt dużo, jak na motocykl. Musimy jednak wziąć pod uwagę, że jest to małolitrażowy typ supermoto 50, więc wyciśnięcie z niego prawie 3 KM jest całkiem przyjemnym wynikiem. Szczególnie jak na ponad dziesięcioletni motocykl.
W opinii użytkowników wygląd tego jednośladu sugeruje raczej, że mamy do czynienia z wersją 125. Podobne są również wrażenia z jazdy. To zrywny i żwawy motorek, który jednak ma swój apetyt na paliwo. Niektórzy mocno na to narzekają, sugerując, że spali tyle, ile się wleje.
Aprilia SX50 – nowoczesne i mocne supermoto 50
Aprilia 50 supermoto z 2T na gaźniku, który spełnia normę Euro 4? Nie ma sprawy. Ten nowoczesny i chłodzony cieczą silnik dostarcza mnóstwa frajdy młodym amatorom szaleństwa na jednośladach. Nie ma najmniejszych problemów z tym, żeby wyruszyć tym supermoto na tor i zaliczyć kilka szybkich kółek. Na co dzień sprawdzi się na trasach do szkoły i na miasto.
KTM 50 supermoto
Jeśli chodzi o enduro czy cross, marka KTM to absolutna czołówka. W kategorii dla najmłodszych również ma swojego przedstawiciela. Małolitrażowy silniczek zapewnia wystarczające, jak na początek, osiągi. To oczywiście propozycja dla dzieciaków, które chcą rozpocząć na dobre przygodę z motorsportem na torze i poza ulicami.
Romet CRS 50
Propozycja dla wyższych riderów. Obecny tu silniczek 49,5 ccm ma aż 4,8 KM. Masa własna jednośladu to 118 kg, co nie jest najlepszym wynikiem w stawce małolitrażowych egzemplarzy. Rekompensuje to jednak mocny jak na tę klasę silnik.
Prezentowane supermoto 50 od firmy Romet to oczywiście chińska produkcja, co nie każdemu odpowiada. Gabaryty nie zapewniają też przesadnie wysokich prędkości maksymalnych. Jednak na początek można śmiało polecić ten model jako ciekawą propozycję do nauki jazdy.
Najlepsze supermoto 50 – jakie koszty?
Sport motorowy nie należy do najtańszych. Sam zakup jednośladu to tylko część kosztów. Używany motor supermoto 50 produkcji chińskiej w całkiem niezłym stanie możesz kupić już za niespełna 2 tysiące złotych. Lepsze marki, czyli KTM, Yamaha czy Husqvarna to już wydatek kilku tysięcy złotych. Do tego dochodzi oczywiście obowiązkowe wyposażenie dla motocyklisty.
Jeśli nie wiesz, czy ten sport jest dla ciebie, zdecyduj się na używany motor do nauki. W zdecydowanej większości przypadków na tym się jednak nie skończy, bo pewnie szybko złapiesz bakcyla i polubisz szybką jazdę.
Supermoto 50 będzie świetną opcją dla młodych osób. Malutki silnik 50 ccm nie zapewni ekstremalnych osiągów, a dla cięższych riderów będzie wręcz za mały. Jednak dla nastolatka taki motor to świetne narzędzie, by opanować technikę jazdy.