W silnikach spalinowych najlepsze warunki pracy jednostki mogą być uzyskane w określonych warunkach obrotowych. Dlatego konieczne jest stosowanie wielu przełożeń w przekładniach. Synchronizatory skrzyni biegów pomagają wrzucać je w trakcie jazdy bez nieprzyjemnych zgrzytów i ryzyka uszkodzenia podzespołów.
Jak to się dzieje? Sprawdź i przeczytaj również, kiedy konieczna będzie wymiana synchronizatora skrzyni biegów.
Synchronizator skrzyni biegów – z czego jest zbudowany?
Na wałku głównym przekazującym moment obrotowy z silnika do przekładni znajdują się zębatki poszczególnych przełożeń. Są one oddalone od siebie, a pomiędzy nimi znajdują się synchronizatory. To zębatki wyposażone w specjalne klamry sprężynowe, które pozwalają na pracę widełek na synchronizatorze i konkretnym przełożeniu.
Kluczową rolę w bezkolizyjnym zespoleniu poszczególnych kół zębatych odgrywają pierścienie montowane wewnątrz synchronizatorów i kół. Zastosowane mechanizmy muszą być do siebie dopasowane, aby podczas zbliżania się elementów mogły pracować w bezpośrednim kontakcie.
Jak działa synchronizator biegów w skrzyni?
Dla kierowcy najważniejszą korzyścią z obecności synchronizatorów skrzyni biegów jest przełączanie kolejnych przełożeń bez zgrzytów. Wszystko opiera się na zmianie położenia tulei synchronizatora w kierunku koła zębatego odpowiedniego biegu. Jednocześnie następuje wyrównanie prędkości obrotowej.
Kluczowe zadanie przyjmują na siebie pierścienie wewnątrz kół. Są wyprofilowane i umożliwiają zsynchronizowanie ich prędkości tuż przed połączeniem. W dalszym kroku uzębienie tulei synchronizatora łączy się z kołem danego biegu. Ostatni etap to zespolenie elementów i przeniesienie napędu.
Zużyty synchronizator skrzyni biegów – objawy i przyczyny
Zacznijmy od drugiej sprawy. Skrzynia biegów przenosi ogromne przeciążenia i działa w sporych prędkościach obrotów. Jej poszczególne części wykonane są z metalu, więc elementy pracują w wysokiej temperaturze.
Dlatego kluczowe są odpowiednie interwały wymiany oleju w przekładniach, które tego wymagają. Synchronizatory skrzyni biegów zwykle psują się z powodu nieodpowiedniej eksploatacji połączonej z zaniedbaniami serwisowymi.
Uszkodzony synchronizator skrzyni biegów – objawy
Objawy uszkodzenia synchronizatora skrzyni biegów to zwykle:
- problemy z wrzuceniem konkretnego biegu;
- hałas i metaliczny zgrzyt.
Częstym znakiem, że element ten jest uszkodzony, są trudności z wrzuceniem konkretnego biegu. Każdy z nich ma swojego oddzielnego „pomocnika” do zmiany przełożeń, dlatego zwykle da się wyczuć, z którym z nich są znaczne problemy.
Podczas jazdy bieg może wchodzić z wyczuwalnym oporem, dlatego kierowca musi włożyć w jego zmianę więcej siły. Ponadto mogą być słyszalne również hałasy metalicznego zgrzytania.
Wszystko dlatego, że pierścienie synchronizatorów są zużyte i nie mogą wytracić prędkości koła zębatego. Przez to nakładają się one na siebie z różnymi prędkościami i zgrzytają.
Wymiana synchronizatora skrzyni biegów – dlaczego konieczna?
Aby nie doprowadzić do kompletnego zniszczenia trybów przekładni, musisz odpowiednio wcześniej wymienić synchronizatory skrzyni biegów. Oczywiście, trzeba wyjąć ten element i poddać go regeneracji lub po prostu wymienić. A dlaczego dochodzi do takiego zużycia?
Podstawowa sprawa to zaniedbania eksploatacyjne. Niekiedy kierowca w pośpiechu puszcza pedał sprzęgła, zanim jeszcze na dobre bieg zostanie załączony.
Błędem jest również jazda z dłonią na lewarku zmiany biegów. Dlaczego? Nawet niewielki nacisk sprawia, że przestawiają się wodziki odpowiadające za przesuwanie pierścieni synchronizatora.
Wymiana synchronizatora skrzyni biegów – cena
Koszt poszczególnych części waha się od 300 do 1000 zł. Sporo zależy od marki pojazdu, rocznika i mocy silnika. Jednak koszt samych elementów to nie jedyny problem dla użytkownika auta. Aby wymienić synchronizatory, konieczne jest:
- zdemontowanie skrzyni biegów;
- rozebranie jej;
- zamiana uszkodzonych części na nowe.
Rozwiązaniem jest też zakup nowych zestawów uszczelniających i oleju oraz ponowne złożenie wszystkiego w całość. Gdy synchronizatory skrzyni biegów są już na miejscu, trzeba jeszcze zamontować przekładnię na jej miejsce. Dlatego koszt całości w zasadzie zamyka się w kwocie 1500–2500 zł.
Czy trzeba wymieniać synchronizatory w skrzyni?
Dawniej w samochodach były przekładnie pozbawione synchronizatorów. Niezbędne było odpowiednie obchodzenie się z pedałem gazu, podwójne wysprzęglanie i niespieszne wrzucanie przełożeń. Dzisiaj sprawa jest prosta, bo skrzynie są wyposażone w synchronizatory skrzyni biegów.
Jeśli poczujesz, że któryś bieg zaczyna cierpieć z powodu szarpania, regeneracja może okazać się niezbędna. Ale nie musi tak być. Czasem wystarczy wolniejsze wbijanie konkretnego biegu. Można stosować też metodę zrzucania biegu na luz, wysprzęglania i załączania sprzęgła i włączania kolejnego biegu.
Pamiętaj jednak, że synchronizatory skrzyni biegów nie są wieczne. Jeśli dają o sobie znać, oznacza to, że w skrzyni pojawia się coraz więcej opiłków.
Dlatego pokonywanie kolejnych tysięcy kilometrów z takim defektem może w konsekwencji doprowadzić do nieuniknionej wymiany skrzyni. Dbaj więc o ten element, aby nie narażać się na problemy i wydatki.