W skrócie:
- Szkoda całkowita to sytuacja, gdy koszty naprawy pojazdu po wypadku przewyższają jego wartość przed szkodą, co wymaga wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela.
- Jednak często ubezpieczyciele niesprawiedliwie zaniżają wartość pojazdu, co wpływa na odszkodowanie dla poszkodowanego.
- Poszkodowani mają prawo do odwołania się od tej decyzji i mogą skorzystać z niezależnych ekspertów ds. wyceny pojazdów, aby uzyskać sprawiedliwą rekompensatę.
Szkoda całkowita a zaniżona wartość odszkodowania – jakie są fakty?
W przypadku szkody całkowitej możemy o niej mówić, kiedy koszt naprawy pojazdu po wypadku przekracza wartość pojazdu przed szkodą. W praktyce oznacza to, że naprawienie auta jest nieopłacalne, ale także niemożliwe. Ubezpieczyciel w takim przypadku ma obowiązek wypłacić poszkodowanemu rekompensatę z polisy OC sprawcy. Ma on prawo do odszkodowania w wysokości rynkowej wartości pojazdu w dniu wypadku pomniejszonej o wartość wraku.
Jednak problemem staje się fakt, że zakłady ubezpieczeń nie zawsze uczciwie wyceniają wartość pojazdu sprzed szkody całkowitej. Zaniżona wartość pojazdu skutkuje tym, że poszkodowany otrzymuje odszkodowanie, które także jest zaniżone w stosunku do faktycznej wartości samochodu. Warto mieć jednak na uwadze, że decyzja ubezpieczyciela nie jest ostateczna i można ją zakwestionować.
Jak ubezpieczyciele ustalają wartość odszkodowania?
Wycena wartości pojazdów odgrywa kluczową rolę w procesie likwidacji szkody całkowitej. Ubezpieczyciel bazuje na różnicy pomiędzy wartością pojazdu w dniu zdarzenia a wartością pozostałości samochodu po wypadku. Niemniej jednak skomplikowany proces wyceny często prowadzi do sytuacji, w której poszkodowany dostaje mniej pieniędzy, niż powinien.
Problem pojawia się, gdy wycena wartości samochodu jest zaniżona. Ubezpieczyciele mogą korzystać z różnych źródeł danych lub metod wyceny, które mogą nie odzwierciedlać rzeczywistej wartości pojazdu na rynku. Dlatego ważne jest, by poszkodowani byli świadomi swoich praw i wiedzieli, jak postępować w przypadku likwidacji szkody.
Przebieg wyceny szkody powypadkowej
Aby ustalić, czy szkoda jest całkowita, czy jednak auto nadaje się do naprawy, trzeba zgłosić się do ubezpieczyciela. Po przyjęciu zgłoszenia zleca wizję lokalną uszkodzonego pojazdu przez wyznaczonego eksperta ds. wyceny szkód. Specjalista ten dokładnie ocenia zakres i rodzaj uszkodzeń, korzystając ze zdjęć, dokumentacji oraz bezpośrednich oględzin samochodu.
Wycena oparta jest o ceny części zamiennych oraz stawki robocizny w autoryzowanych serwisach. Po zebraniu wszystkich danych ekspert sporządza raport, który precyzyjnie określa wysokość szkody. W raporcie uwzględnia się wartość pojazdu sprzed wypadku, koszt napraw oraz ewentualną utratę wartości rynkowej. Ostateczna suma może być podstawą do wypłaty odszkodowania lub określenia czy naprawa jest opłacalna. W przypadku wątpliwości poszkodowany ma prawo zlecić niezależną wycenę u innego eksperta.
Czy można zakwestionować decyzję ubezpieczyciela?
Jeśli poszkodowany uważa, że otrzymane odszkodowanie zostało zaniżone, ma prawo do odwołania. Przy szkodzie całkowitej zaniżona wartość pojazdu może być sporym problemem. Przede wszystkim warto skonsultować się z niezależnym ekspertem ds. wyceny pojazdów. Mają oni dostęp do aktualnych danych rynkowych i mogą dokładnie określić wartość samochodu przed wypadkiem.
Po uzyskaniu niezależnej opinii poszkodowany może wystąpić do ubezpieczyciela z wnioskiem o ponowną wycenę wartości pojazdu i wznowienie postępowania w sprawie odszkodowania. Warto pamiętać, że w niektórych przypadkach konieczne może być skorzystanie z pomocy w celu dochodzenia swoich praw w kwestii wysokości odszkodowania.
Szkoda całkowita – zaniżona wartość pojazdu. Podsumowanie
Szkoda całkowita i związane z nią odszkodowanie często budzi kontrowersje. Ważne jest, aby poszkodowani byli świadomi swoich praw oraz tego, jak skutecznie dochodzić sprawiedliwego odszkodowania. W przypadku wątpliwości warto skonsultować się z ekspertem ds. wyceny pojazdów lub prawnikiem specjalizującym się w tej dziedzinie.