Jeśli jeździłeś kiedyś autem sportowym, z pewnością wiesz, co daje szpera. Ten mechanizm różnicowy jest zazwyczaj związany z pojazdami tego typu, ale nie tylko. Poznaj jego dokładne działanie i dowiedz się, czy szpera jest ci potrzebna. Czym różni się elektroniczna od płytkowej i czy znajduje się już w twoim samochodzie? Na te pytania warto znać odpowiedź! Im lepiej poznasz swój samochód, tym łatwiej będzie ci zapanować nad nim w trakcie jazdy, co wpłynie także na bezpieczeństwo twoje oraz pasażerów.
Szpera w samochodzie, czyli mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu wewnętrznym
Właśnie usłyszałeś to słowo i zastanawiasz się, co to jest szpera w samochodzie? Definicja jest stosunkowo prosta. Szpera to mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu wewnętrznym. Jego zadaniem jest ograniczanie działania stożkowego mechanizmu różnicowego. Zazwyczaj montuje się go na osi. Aktualnie rozróżnia się 2 podstawowe rodzaje rozwiązania: elektryczne i mechaniczne.
Jak działa szpera? Czy zależy od stopnia przyczepności kół? To warto wiedzieć!
Wiesz już, czym jest szpera. Ale czy rozumiesz jej działanie? To nie jest wcale takie trudne! Szpera ma proste zadanie: ma przekazać moment obrotowy w możliwie równomierny sposób. Wiąże się to też z tym, że będzie działać, niezależnie od stopnia przyczepności kół. To znacznie wpływa na dynamikę jazdy danym pojazdem, a także wpływa na jakość prowadzenia auta w trudnym terenie.
Szpera płytkowa – jak działa ten rodzaj?
Szpera płytkowa jest jednym z najpopularniejszych mechanizmów wykorzystywanych w pojazdach sportowych. Przenosi ona moment obrotowy na koło, co ogranicza poślizg kół. Tym samym pozwala np. na szybsze opuszczanie zakrętów i łuków. Pamiętaj jednak, aby wybierać mechanizmy wysokiej jakości! Szpera może poprawić bezpieczeństwo w trakcie poruszania się, ale tylko pod warunkiem, że będzie wykorzystywana z głową.
Czym jest elektroniczna szpera?
Co ciekawe, elektroniczna szpera należy do najtańszych rozwiązań tego typu. Wykorzystuje ona przede wszystkim układ hamulcowy twojego auta. Algorytm obserwuje zachowanie auta i w chwili, w której jest to potrzebne, blokuje konkretne koło. Gdy na zakręcie koło zaczyna buksować, szpera sprawia, że zewnętrzne koło także zwalnia. Takie rozwiązanie coraz częściej pojawia się na przykład w nowoczesnych SUV-ach. Szpera w samochodzie może więc sprawdzić się także w codziennym użytkowaniu!
Jak zrobić i montować szperę samodzielnie?
Jak zrobić szperę? Bez problemu wykonasz ją we własnym warsztacie, choć niekoniecznie sprawdzi się do zwykłej jazdy po drogach. Taki mechanizm warto jednak wykonywać głównie do ręcznie sterowanych pojazdów. Niestety, raczej nie sprawdzi się w zwyczajnych autach, a przynajmniej nie w sytuacji, w której jeździsz tylko do pracy czy na zakupy.
Znacznie lepszym rozwiązaniem jest zakup gotowego mechanizmu. Taka szpera w aucie może być zamontowana przez mechanika. Jej koszt wynosi ok. 5 tys. złotych.
Czy montaż szpery w przednionapędówce to dobry wybór?
Nowe modele samochodów udowadniają, że szpera w przednionapędówce sprawdza się naprawdę bardzo dobrze. Znajdziesz ją na przykład w Seacie Cupra. Dzięki temu tego typu pojazdy są szybsze i bardziej skrętne. Niestety, jednocześnie mogą być trudniejsze w prowadzeniu.
Z tego powodu szpera powinna być montowana przede wszystkim wtedy, gdy auto ma być wykorzystywane w sporcie lub gdy kierowca po prostu wie, jak korzystać z tego typu pojazdu. Używana z głową może mieć pozytywny wpływ na jakość jazdy, ale tego typu mechanizmy nie sprawdzają się, jeśli chodzi o jazdę samochodem po mieście. Jedynym rozwiązaniem, które może być w takiej sytuacji pomocne, jest korzystanie ze szpery elektronicznej.
Najczęściej zadawane pytania
Po co jest szpera w samochodzie?
Szpera pomaga przenosić moment obrotowy na koła w samochodach o dużej mocy (np. sportowych). Zazwyczaj montuje się ją na osi. Dostępne są 2 rodzaje szper: elektryczne i mechaniczne.
Czy szpera jest legalna?
Tak, używanie szpery jest zgodne z prawem w Polsce.
Jak działa szpera płytkowa?
Szpera płytkowa to jedno z najpopularniejszych mechanizmów wykorzystywanych w autach sportowych. Przenosi ona moment obrotowy na koło, co ogranicza poślizg.