Przelotowy układ wydechowy to rozwiązanie doskonale znane amatorom tuningu, które ma służyć do szybszego pozbywania się spalin. Po co wykonuje się takie zmiany? Lepsze przepływy gazów poprawiają kulturę pracy silnika, który jest żwawszy, lepiej wkręca się na obroty i dysponuje większą mocą. Zmienia się również jego brzmienie.
Czym dokładnie jest tłumik przelotowy i czy możesz zrobić go samodzielnie? Przekonaj się, czy takie zmiany rzeczywiście są korzystne!
Jak skonstruowany jest przelotowy układ wydechowy?
Tradycyjny układ wydechowy zawiera zazwyczaj:
- kolektor wydechowy;
- katalizator(y);
- tłumiki (początkowy, środkowy, końcowy);
- rury łączące wszystkie elementy.
Na czym w praktyce polega wykonanie przelotu? Musisz powiększyć średnicę wszystkich odcinków wydechu, usunąć wygłuszenia w tłumikach lub całkowicie je usunąć, a także zainstalować tzw. downpipe.
Sposoby na przelotowy wydech w samochodzie
Jakie są kolejne etapy? Pierwszy z nich to catback, czyli pełna seria do momentu wystąpienia katalizatora. Modyfikacje polegają na zwiększeniu średnicy przepływów i wymianie tłumików. Kolejny sposób tuningu (pracę najczęściej można wykonać w przydomowym garażu) to axle back.
Jeśli to właśnie on będzie twoim wyborem, pozbędziesz się standardowego tłumika końcowego, a zastąpi go tłumik przelotowy końcowy. Ostatnia z opcji to wspomniany wcześniej downpipe. Zastępuje on katalizator, a sam jest w kształcie rury najczęściej o zwiększonym przekroju.
Tłumik środkowy przelotowy – co daje?
Modyfikacja wydechu zmieni brzmienie pojazdu na różnych poziomach obrotów silnika. Niektórzy dążą do bardzo metalicznego dźwięku, a inni wybierają basowy, niski ton. W tym celu tworzą tłumik środkowy przelotowy.
W autach niemodyfikowanych ten element tłumi drgania przy pomocy obecnego w nim wygłuszenia. Jeśli zastąpisz standardowe elementy i zdecydujesz się tłumik przelotowy, zyskujesz przede wszystkim na dźwięku. To jednak zbyt mała zmiana, by osiągnąć wyższą moc.
Co ci dadzą tłumiki przelotowe?
Możesz zdemontować samodzielnie wszystkie tłumiki w samochodzie i wyrzucić z nich wygłuszenie, a potem od nowa zespawać. Jakie efekty w ten sposób osiągniesz? Zdecydowanie zmieni się dźwięk samego pojazdu.
Prawdopodobnie stanie się bardziej basowy i przede wszystkim głośniejszy. Taki zabieg pozwoli też na zwiększenie słyszalności turbosprężarki, jeśli zamontowana jest w silniku. Jak zrobić tłumik przelotowy już wiesz, ale co z resztą wydechu?
Jak zrobić wydech przelotowy w całości? Jak uzyskać najlepszy efekt?
Tutaj sprawa nie jest już taka prosta. Potrzebne ci będzie dużo miejsca. Nieodzowne będą też produkty takie jak:
- podnośnik albo spory kanał;
- spawarka;
- giętarka;
- materiał (stal kwasoodporna).
Podczas prac przy wydechu przelotowym potrzebna ci będzie jednak przede wszystkim wiedza. Dlaczego? Wydech nie może być zaprojektowany „na oko”.
Nad przepływem spalin w każdym silniku czuwa grupa inżynierów, która oblicza nie tylko średnicę rur, lecz również optymalną drogę dla spalin. Czy da się zatem samodzielnie być równie dokładnym?
Wydech i tłumik przelotowy – budowa samodzielna
Kluczowa dla zachowania optymalnych warunków pracy silnika jest właściwa droga wyprowadzania spalin. Chodzi o jak najmniej zakłócony przebieg, ale ważna jest także średnica rur tworzących wydech.
Cały układ i każdy tłumik przelotowy nie mogą mieć przypadkowego rozmiaru. Dlatego musisz upewnić się, że wiesz, co robisz. Stworzenie całego wydechu nie jest łatwe. Musisz:
- rozplanować złącza;
- stworzyć tłumiki;
- zespawać wieszaki i je rozmieścić;
- rozmieścić części tak, by zmieściły się w płycie podłogowej.
Czy układ wydechowy przelotowy daje przyrost mocy?
Tłumik przelotowy i wydech da większą moc, ale w konkretnych sytuacjach. Takie modyfikacje pojazdu to najczęściej nie tylko zmiana wydechu, lecz także strojenie silnika. Można nieco „odetkać” silnik, szczególnie jeśli wcześniej był modyfikowany.
Wraz ze zmianą prędkości przepływu spalin i zwiększeniem przestrzeni w wydechu silnik zaczyna lepiej „oddychać”. Zmniejsza się podciśnienie spalin, które się tak nie cofają, co sprzyja lepszemu ustawieniu zapłonu. Sam przelot może dać trochę mocy, ale na dodatkowym strojeniu zyskujesz więcej.
Robić przelot czy nie robić przelotu?
Jeśli planujesz jedynie zmianę mapy silnika bez mechanicznych zmian, wówczas wydech i tłumik przelotowy możesz sobie darować. Koszty będą niewspółmierne do zysków. Co innego w przypadku większych zmian.
Przelot ma sens głównie w momencie zmiany turbiny na większą. Wtedy w górnym zakresie obrotów możesz uzyskać maksymalne ciśnienie doładowania. Dla większych modyfikacji przelot jest więc obowiązkiem.
Jak widzisz, tłumik przelotowy to dość częsta modyfikacja, która wymaga jednak wiedzy i precyzji. To, czy zdecydujesz się na tuning, zależy przede wszystkim od tego, jakie efekty chcesz osiągnąć.
Jeśli zależy ci na dźwięku, to możesz praktycznie przy każdej jednostce spróbować zmian. Jeżeli jednak szukasz większej mocy, to musisz przede wszystkim sprawdzić, czy będzie to dla ciebie opłacalne.